Joachim Vadseth Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Har lest litt rundt om angående teleconverter på Nikons 70-300/4,5-5,6 VR. Etter det jeg har lest så vil ikke Nikons egne TCer fungere, men at de som faktisk bruker TC benytter Kenkos. Eneste jeg (tror jeg) vet om TCer er at det øker brenenvidden med feks 1,4x eller 2x. Så får en vell mindre blender også? Mister litt skarphet osv sikkert.. Har funnet Kenko 2x på eBay til 75USD, altså 5-600kr +/- fees og frakt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 1.4x teleconverter stjeler ett stopp lys, f.eks 70-300en blir tilsvarende 420mm F/8 på 300mm, og en 2x teleconverter stjeler 2 stopp, eks blir 70-300 effektivt 600mm F/11. Man bør blende ned ett stopp eller to i tillegg for å få bra skarphet, og da risikerer man diffraksjon. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Ok. Hvilken converter bør man eventuelt gå for? Synes Nikon sine er dyre, og så passer de vell ikke heller slik jeg har skjønt det? Og man får vell heller ikke AF på 70-300 med en TC fra hvilken som helst produsent? Lenke til kommentar
arela Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg bruker av og til en Kenko Teleplus Pro 1,4 på min 70-300VR. Blir ikke så verst i dagslys, men du må regne med å fokusere manuelt, fordi autofokusmotoren krever f/5.6 for å funke 100%. Jeg setter kameraet eller objektivet på manuel fokus så jeg slipper at autofokus jager fram og tilbake. Men som Sn0dig sier, du bør blende ned et hakk eller to i tillegg, så bruksområdet blir temmelig begrenset. Noe mer en 1,4x vil jeg ikke anbefale, men har ingen erfaring med det, så det er uprøvd......og det er ikke noe særlig! Nikon sine telekonvertere passer ikke til dette objektivet. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Ikke mer enn 1.4x for å få noenlunde brukelig resultat, Kenkos beste variant er helt grei. 2.0x trenger veldig stor pixler for ikke å se fælt ut. Ikke spare ved kjøp av Kenko TC, om en ikke veit veldig nøyaktig hva en gjør. Det med diffraksjon er ikke noe stort poeng når oppløsningen ikke er stor, slik som her. Uten TC, er 70-300VR@300mm best ved f/11, altså to step ned. f/11 eller f/16 er trolig det lureste å bruke med TC. Men prøv f/8 også, du kan bli positivt overraska. Med D300, bør en nok også teste uten crop, med TC vs med crop, uten TC. Ikke opplagt hva som blir best, særlig hvis en jobber med RAW. Hvis en f.eks må skru opp ISO for å kompensere for lystapet, kan nettoresultatet med TC bli verre enn uten. Langt under 300mm må iallfall TC'en av. AF funker eller ikke funker med 1.4x TC, litt etter forholda. Lurt å gå ut fra manuell, og så evt prøve om AF likevel skulle gå der og da. Ikke omvendt. Endret 27. april 2010 av SNratio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå