Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utvilkle hukommelse


Gjest Peter

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette spørsmålet er noe dere her kan svare på, men jeg forsøker :) Muligens noe pedagogisk/psykologisk anliggende.

Mitt problem er rett og slett at jeg har en spesiell hukommelse som gjør at jeg sliter med læring av bestemt type materiale.

 

Jeg har til en viss grad fotografisk minne, husker bilder, systemer og har generelt en sterk romfølelse og retningssans. Dette har jeg fått avklart igjennom psykiske tester for opptak til skole osv.

 

Men når det kommer til instruksjoner som er tekst eller muntlige om ting jeg ikke har en fysisk relasjon til (tall, gramatikk osv) har jeg store problemer med å huske eller forstå. Jeg kan få forklart de enkleste ting, men allikevel ikke huske eller forstå - uansett hvor mange ganger jeg leser det. I matematikken må jeg ofte gjøre om oppgaver til historier (Per tok tre kakestykker. Kaken hadde 12 stykker. Hvor mange prosent var igjen) for å kunne forstå dem.

 

Hvis jeg derimot får forklart muntlig eller skriftlig om hvordan en ting fungerer, danner jeg meg et bilde inni hodet der jeg forestiller meg det. Da er det ikke noe problem.

 

Mitt spørsmål er rett og slett; finnes det metoder som gjør at jeg kan trigge hjernen til å utvikle egenskapen å lære tekster, motta instruksjoner osv?

Jeg skal nå begynne å studere, og det tærer på motivasjonen når jeg er redd for å slite like mye med lesingen som på VGS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tall, matematiske formler og abstrakte ord gir ingen visuelle bilder i hodet – og derfor er det vanskelig å huske dem. Jeg anbefaler deg å lære hukommelsesteknikker (f.eks. dem som blir presentert i boken Memo av Oddbjørn Bye).

 

Selv bruker jeg et annet system, hvor alle tall mellom 0 og 99 har et eget bilde. Disse bildene kan jeg igjen memorere i rekkefølge ved hjelp av "romerske rom" og dermed memorere ganske mange siffer i korrekt rekkefølge.

Lenke til kommentar

Kan hende du bør teste programmet "supermemo". Det fungerer for mange, men kanskje ikke alle. Uansett er det verdt et forsøk.

 

Det fungerer slik at du legger inn spørsmål/ting du må repetere. Så vil du få disse spørsmålene. Hver gang du tar riktig svar tar det lenger tid til neste gang du får spørsmålet. Hvis du tar feil kommer det igjen neste dag. Etterhvert kan du oppdage dager med 0 spørsmål (når det virkelig begynner å sitte). Så er det bare å legge inn flere og flere spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...