idacharlotte Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg er en 15 års gammel jente som skal kjøpe meg et speilrefleks kamera. Siden jeg skal ha meg et speilrefleks, og alikevel legge en del penger i det, så vil jeg ha et skikkelig, og et litt dyrere, men ikke alt for dyrt. foretrekker canon og nikon. Skal bestille dette i USA, så tar imot lenker fra usa. Trenger tips og hjelp til hva jeg bør vektlegge, og eventulet hvilket jeg bør kjøpe?! har ikke mye erfaring på dette. Endret 26. april 2010 av Alastor Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hvor mye har du tenkt å legge i dette? Sånn ca. Man kan bruke omtrent så mye penger man bare vil på speilrefleks så vi må nesten ha en grense. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Om man skal velge mellom Canon og Nikon vil jeg si det kommer at på hvilke hus man syns er best å holde i, samt hva man syns om menysystemene. På de billigere Nikon-modellene syns jeg det er for mye glitter og stas (visualisert blender, f.eks.) som egentlig bare virker fordummende. Ellers er det litt hipp som happ. Begge har en diiiiiiiger backlog med utstyr som er kompatibelt, og begge er gode merker. Min personlige mening er at Canon er best, da jeg liker menyene bedre, har mer sans for EF enn Nikons tilsvarende løsning (dette pga. alle EF-objektiver har fokusmotoren i objektivet - dog fins det enkelte EF-kompatible objektiver uten AF) og syns det er helt molbo å vri mot venstre for å låse bajonettfatningen. Det hele koker ned til personlige preferanser - prøv kameraene før du bestemmer deg! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Vennligst ikke skrik så fælt! Kjøp kamera i Norge. Kameraene er billige i Norge og vi har 100 ganger bedre rettigheter. Å spare en tusenlapp eller to er ikke verdt det. Hvor mye penger kan du bruke? Gode kameraer som er ett hakk over de billigste: Nikon D5000 Canon 550D Pentax K-x Olympus E-620 Sjekk også bruktmarkedet på finn og foto.no Du kan få modellene over disse ganske billige. Endret 26. april 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
idacharlotte Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Jeg er en 15 års gammel jente som skal kjøpe meg et speilrefleks kamera. Siden jeg skal ha meg et speilrefleks, og alikevel legge en del penger i det, så vil jeg ha et skikkelig, og et litt dyrere, men ikke alt for dyrt. foretrekker canon og nikon. Skal bestille dette i USA, så tar imot lenker fra usa. Trenger tips og hjelp til hva jeg bør vektlegge, og eventulet hvilket jeg bør kjøpe?! har ikke mye erfaring på dette. vi holder mye til i usa, så derfor tenkte jeg på det. 3-4-5tusen kanskje ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 vi holder mye til i usa, så derfor tenkte jeg på det. I det tilfellet, så er det greit nok. Men husk at du får normalt kun et år eller to års garanti. Og ikke 5 års reklamasjonsrett. 3-4-5tusen kanskje ? Alle kameraene som iKenneth har nevnt, er innenfor den prisklassen hvis du handler i USA. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Har inntrykket av at Canon 550D er et ganske greit kamera i den klassen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Emnefelt justert til noe som ikke skriker . Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hei. Jeg er lit svak for Canon, så vil anbefale et EOS 550D som er den nyeste modellen i toppen på det prisområdet du tenker på. Kan få det ned mot 5300 NOK i enkelte butikker i USA med standard kit linse. Denne modellen heter ofte Canon EOS Rebel T2i i USA, men er altså helt lik til 550D. Se bort fra ulik strømkontakt på lader, og selvfølgelig ikke noe nordisk bruksanvisning. Du sparer ikke mere enn 800-1000 kroner mot å kjøpe det her, så om det er verdt det er jeg ikke så sikker på. Tilbehør og ekstrautstyr er det ofte mere å spare på..... Men et godt kamera er det ihverfall, veldig bra på filmopptak også. Nettulf Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) BH-photo er en meget seriøs forhandler i USA som har butikker i hele landet,du får muligens billigere i andre butikker men husk at ikke alle er like flinke på ettermarked service. Her har du et klippe kameraer til under 5000 NOK. Du kan også sammenligning med Norsk pris. Endret 27. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
andreash Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 BH-photo er en meget seriøs forhandler i USA som har butikker i hele landet,du får muligens billigere i andre butikker men husk at ikke alle er like flinke på ettermarked service. Eh? B & H PhotoVideo holder vel bare til i New York vel? Andreas Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hvis du er opptatt av størrelse og vekt, kan kanskje Olympus anbefales. Olympus E-620 pluss 14-54mm f2.8 mark II og 40-150mm f4-5.6 er en optisk meget god kombinasjon som veier veldig lite og tar liten plass. Da får du et veldig fint brennviddeområde fra normalzoom til en god tele. Prisen er også lav. Ulempen er bla. mangel på video og litt dårligere egenskaper ved høye ISO-verdier. Thorstein Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Kjøp kamera i Norge. Kameraene er billige i Norge og vi har 100 ganger bedre rettigheter. Å spare en tusenlapp eller to er ikke verdt det. Hvor mye penger kan du bruke? Vær også oppmerksom på at f.eks Nikon ikke har verdensgaranti på kamerahus. Så det kan være smart å kjøpe i det minste kamera i Norge, og heller spe på med optikk i USA senere. Norsk manual og garanti er verdt en del, og at du har rettighet til lånekamera ved reparasjon etc. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 BH-photo er en meget seriøs forhandler i USA som har butikker i hele landet,du får muligens billigere i andre butikker men husk at ikke alle er like flinke på ettermarked service. Eh? B & H PhotoVideo holder vel bare til i New York vel? Andreas Du har nok rett,hadde det for meg at de hadde flere butikker rund omkring i USA. Man kan vel bestille å få levert til et hotell/adr. i en annen stat og da også slippe "saletax" Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Min personlige mening er at Canon er best, da jeg liker menyene bedre, har mer sans for EF enn Nikons tilsvarende løsning (dette pga. alle EF-objektiver har fokusmotoren i objektivet - dog fins det enkelte EF-kompatible objektiver uten AF) og syns det er helt molbo å vri mot venstre for å låse bajonettfatningen. Alle AF-S objektiv til Nikon har fokusmotor i objektivet. Så skjønte ikke helt dette argumentet. Angående retning å skru på objektivet avhenger av hvilken vei man har kamera når man gjør det. Jeg for min del pleier å ha det pekende nedover eller fra meg; da blir vridningen til høyre (eller med klokka). Endret 28. april 2010 av TGB Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 AF-S-argumentet er vel litt utgått på dato nå. Tilbake til egentlig tema: Ser at trådstarter ønsker forslag til speilrefleks, men drister meg likevel til å foreslå speilfritt systemkamera. Både Samsung NX-10 og Olympus E-P1/E-PL1 ligger på nett til under fem tusen. Disse er mer kompakte enn speilreflekskameraer, og fungerer svært godt til langt det meste et speilrefleks duger til. Bildekvalitet er det ingen forskjell på ift. speilrefleks, og objektivutvalget er for mange mer enn godt nok, både til NX-10 og Olympus E-P(L)1. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Klarer du ca 6000, så får du et Nikon D3000 + en Tamron 17-50 f/2.8. Et slikt objektiv gir deg større kreative muligheter etterhvert som du vokser som fotograf: Det er mer lyssterkt, så du kan ta bilder uten blits i dårligere lys enn med det vanlige objektivet. Dessuten får du mulighet for grunnere dybdeskarphet, og det gjør livet litt enklere for deg som fotograf når du skal ta portrettbilder f.eks. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Klarer du ca 6000, så får du et Nikon D3000 + en Tamron 17-50 f/2.8. Et slikt objektiv gir deg større kreative muligheter etterhvert som du vokser som fotograf: Det er mer lyssterkt, så du kan ta bilder uten blits i dårligere lys enn med det vanlige objektivet. Dessuten får du mulighet for grunnere dybdeskarphet, og det gjør livet litt enklere for deg som fotograf når du skal ta portrettbilder f.eks. Får vel også bemerke at denne kombinasjon fordrer en større lære-treskel en et kitobjektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå