thmentalist Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Hei! Er så og si ny på forumet, og ser på dette som siste utvei for å lære meg pensum i Entrepenørskap og Bedriftsutvikling 1, til eksamen! Jeg har 2 oppgaver som jeg overhodet ikke får has på, og trenger HJELP! Så mye som mulig, så raskt som mulig! JEG TRENGER HJELP MED EN GANG! Oppgave 1 Beate og Ola er ferdig med videregående skole og studerer økonomi på høyskolenivå. For å bedre sin egen økonomi planlegger de å starte et lite firma som skal gi ut en CD-rom med egenproduserte spill og halvfabrikat av regneart til programfaget næringslivsøkonomi i den videregående skolen beregnet på elever i eget fylke i første omgang. I eget fylke er det to tusen elever i dette faget. Mange av dem savner et slikt produkt. Beate og Ola foretar en del undersøkelser før de etablerer bedriften. De mener kr 110 per stk er en fornuftig pris for produktet. De regner med å få fremstilt produktet for 25 per CD. Andre variable kostnader per CD er kr 15. BEate og Ola budsjetterer med disse faste kostnadene per år: Husleie.....kr 20 000 Markedsføringsiltak.....kr 20 000 Lønn........ kr 50 000 Avskrivinger ...... kr 15 000 Andre driftskostnader ....kr 20 000 Beate og Ola forventer å selge 2000 CD-er første driftsåret. ]a) Beregn budsjettert driftsresultat, dekningsgrad og sikkerhetsmargin. b) hvor mange CD-er må de minst selge for å gå med overskudd= g) tegn et dekningsdiagram der du viser resultat, dekningsbidrag, dekningspunkt og sikkerhetsmargin. h) hva skjer med etableringen hvis prisen må reduseres til 80kr på grunn v en ny konkurrent? Hva er den laveste prisen etalererne kan godta uten å gå med tap? Oppgave 2. I handelsbedriften SMåtroll AS skal du sette opp budsjetter for januar, februar og mars 2009. Varesalgt uten mva, i desember 2008 kr 700 000 Budsjettert varesalg i januar 2009 kr 500 000 Budsjettert varesalg i februar 2009 kr 400 000 Budsjettert varesalgt i mars 2009 kr 450 000 Varesalget fordeler seg med 80% kontantsalg og 20% kreditsalg per 1 måned. Bedriften kalkulerer alle varene med 100 % avanse. Varekjøpet skjer i samme takt som salget. Det er med andre ord ingen endring i varebeholdningen. Varekjøp skjer per 1 måned. Foruten utbetalinger til vareleverandørene budsjetterer bedriften med disse utbetalingene: - Lønn: kr 45 000 per måned. - Diverse driftskostnader: januar kr 30 000, februar kr 33 000 og mars kr 36 000 - Renter og avdrag på lån skal betales i februar med kr 53 000 - I mars planlegger bedriften å kjøpe nytt inventar med til sammen 45 000 kr - Skatt skal betales i februar med kr 32 00 (skatt på fjorårets overskudd) - Utbytte skal betales ut i mars med 33 000 (til aksjonærer for fjorårets overskud) Forutsett at kostnaden til lønn og diverse driftskostnader er lik utbetalingen. 1. januar har bedriften en kassebeholdning på 55 000 og en bankbeholdning på kr 111 000. Avskrivinger per år er 160 000 kr, og rentekostnaden per år er 48 000 kr. a) sett opp resultatbudsjett for hver av måndene januar, februar og mars og samlet for 1 kvartal. b) Sett opp likviditetsbudsjett or hver av måndene januar, februar og mars og samlet for 1 kvartal. OM NOEN KAN HJELPE MEG MED DISSE TO OPPGAVENE SÅ FORT SOM MULIG ER JEG EVIG TAKKNEMLIG! Endret 26. april 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Du trenger bare opprette 1 tråd, ikke fler. Dine andre tråder er slettet. Et godt emnefelt = fler svar. Har endret emnefeltet til noe bedre. NB: Dette forumet er til for leksehjelp, ikke at folk skal gjøre oppgavene dine for deg. Vær derfor forberedt på å gjøre mesteparten av jobben selv . Endret 26. april 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå