Gå til innhold

Anbefalling av PC til "søster'n"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Søster'n skal ha ny PC. Hun er vel en typisk kvinnelig student. Krever ikke det helt store. Jeg har blitt bedt om å komme med en anbefalling. Men har ikke helt fulgt med siden jeg kjøpte min siste bærbare for et par år siden.

 

Kravspec:

 

1. Størrelse: En typisk 15". Vekt spiller noe rolle. Ingen ulempe om ikke er for klumpete, men ikke det viktigste.

 

2. Intel CPU. Er det jeg kjenner. Orker ikke sette meg inn i nytt. Minimum Core 2 Duo. LGA775, eller den der nye???

 

3. Minimum 2 GB minne, gjerne 4 GB.

 

4. Harddisk: Kunne vel gjerne tenkt meg SSD. PCen hennes pleier å få seg noen slag... Hun klarer seg vel med noe begrenset lagringsplass, da har ekstern disk til musikk/bilder/vidoer. Så SSD burde i seg selv være innenfor rekkevidde, men kommer jo an på hvilke modeller man da må opp på.

 

5. Skjermkort: Jeg kan egentlig ikke fordra intern grafikk, men det holder vel kanskje for henne?

 

6. Pris: Ikke noe absolutt. Men ønsker nok ikke å legge i for min. En 5.000-6.000 hadde vel vært OK, men ikke noe absolutt.

 

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jo ut som stødige og greie alternative det der :)

 

Men et par spørsmål:

 

1. Ikke SSD ser jeg. Er det litt for tidlig å få bærbare med SSD-disker i det prissegmentet som det her er snakk om? Til tross for akseptabelt med relativt lite lagringsplass?

 

2. Ser veldig mange (også disse) har 768 i høydeopplysning. Er ikke dette rimelig lite??? Hadde vel hjulpet ganske mye hvis kom opp på WSXGA (900)?

 

 

Takker for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Neida, klar over at ikke får all verden i denne klassen :)

 

Oppløsning først: Årsaken til at jeg har litt fokus på dette er fordi jeg jobber som konsulent på et økonomiprogram. Rett før helga hadde vi en kunde som ikke fikk hele programmet opp på skjermen - den var for lav. Den PCen hadde nettopp 768 i oppløsning. I akkuratt det caset ble det løst ved å benytte ekstern skjerm, men gjør at jeg har saken litt i bakhodet (selvom søster'n selvsagt ikke skal benytte akkuratt det programmet).

 

HD er vel ikke noe fokusområde for denne PCen mer. Jeg tenkte mer generell bruk altså.

 

 

SSD: Tja, koster de egentlig SÅ mye? De litt rimeligere utgavene ligger på ca. 1000 kroner ser jeg på komplett (40-60 GB). Og en vanlig disk koster jo fort enn oppunder 400 kroner den og. Så diff på 600, er jo ikke SÅ mye. Men det forutsetter jo at PCen leveres med SSD da - blir vel dyrt hvis skal kjøpe SSD'en ekstra og i tillegg måtte remontere selv...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen modeller som kommer default med SSD, Multicom har modeller hvor det kan velges til som opsjon, men de maskinene ligger endel over 6000kr i pris.

Det er godt mulig at Vostro kan leveres med SSD men det er ikke noe valg i konfiguratoren hvor dette er mulig.

 

Som sagt så leveres de aller fleste skjermer i denne størrelsen med den "lave" oppløsningen men igjen kan Multicom levere HD varianter mot et tillegg på sine modeller.

Lenke til kommentar

Trur ikke de ville solgt mange laptoper med en HD-plass på 40gb. W7 trenger vel noe i den duren bare for OS og oppdateringer.

 

1366 x 768 er den nye standarden etter at 16:9 skjermene tok over. Jeg syns det er for lite, men det er jo HD-oppløsning, så den kan spille av HD iallefall. Høyere oppløsning finnes på de litt dyrere laptopene, som oftest. For at prisen skal være såpass lav, må det gå på bekostning over hele linja.

Lenke til kommentar

Dæven, det har jeg ikke tenkt på nei. Win 7 tok mer plass enn jeg har fått med meg. Da kaster vi SSD over ripa ja.

 

Oppløsning: Jævla uting! Men sånn er nå verden. Hadde vært uaktuelt for min PC ;)

 

 

Men for å skifte litt fokus:

Hvis jeg sier at jeg foreløpig heller mot Vostro 3500 - noen som er uenig og har bedre forslag? ;)

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

W7 er ikke så gæærnt på plass, ca. 12-13GB ferdig installert, pluss noen GB til patcher, og en grei pagefile. Så noen GB til programmer hun må ha. Har en 64GB SSD Corsair disk på min stasjonære hovedmaskin. Har ca. 32GB til overs etter å ha installert W7 og alle programmene jeg vil at skal komme i gang kjapt. Selv ville jeg absolutt anbefale en SSD, selv hvis du må installere den selv i etterkant av kjøpet. De billige, trege harddiskene som følger med de fleste maskinene i den prisklassen er den hovedsakelige flaskehalsen gitt at du har 2+ kjerner og 2GB+ minne. Selg evt. den medfølgende disken på Finn eller hiv den i en PS3 (PS3 tjener ikke noe på raske disker, en 5400rpm disk er perfekt). Selv en billig, treg SSD er betydelig raskere enn de raskeste platediskene. 64GB begynner på ca. 1100,- (nytt). 40GB begynner på ca. 950, da synes jeg de 150,- for 24GB er unødvendig å spare på.

 

Integrert skjermkort er helt greit i dag så lenge hun ikke skal spille. Selv HD video burde gå greit. Husk at ved integrert grafikk vil noe av internminnet i maskinen "kapres" av grafikkdelen, da blir 2GB litt lite. 3GB er fint, 4GB er grensen for 32bit OS.

 

Jeg synes også at 768 er litt lite på en 15", men tror det meste skulle fungere. ASUS Eee PC 1101HA har denne oppløsningen på sin 11.6", her er det akkurat passe IMO. De fleste websider og programmer er fremdeles laget med tanke på 1024x768. 900 er helt klart bedre, kunne vurdert enda høye oppløsning. Kommer ann på hvor godt hun ser, og hvor god plass hun vil ha. Er det noen butikker i nærheten, Elkjøp/Ekspert/osv, som har stilt ut en del forskjellige bærbare? Kunne vært en idé å tusle innom der og ta og føle på ting. Da ser hun hvordan de forskjellige oppløsningene oppleves. Det blir slitsomt med for små bokstaver/tegn i lengden også.

 

Tastatur kan også være en prioritet, selv er jeg i alle fall svært selektiv på det området. Kan ha mye å si om hun skal bruke den mye til skrivearbeid (komfortabelt å jobbe med over lang tid) og til å ta notater i lesesalen (det er vanvittig kjipt å sitte ved siden av noen med ett høylytt tastatur som knastrer i vei som de små krutt-bombene barna har på 17ne mai).

 

Viftestøy er også en viktig faktor dersom hun skal ha den med i lesesalen, en del lesesaler har en tendens til å få en bærbar til å høres ut som ett jetfly. Ett dedikert skjermkort kan føre til mere støy enn ett integrert, men det varierer. Det er mange ganger studenter har fått beskjed om å skru av maskinen grunnet viftestøy.

 

Kjøpte i fjor sommer en DELL Vostro 17" til min far. Den var svært solid bygget og hadde ett godt tastatur samt ett behagelig støynivå. Hovedgrunnen til at det ble denne var derimot at det var den eneste i sin prisklasse som kunne tilby matt skjerm. Med en gang man beveger seg ut i sola, eller selv ett godt opplyst rom, blir de fancy superblanke skjermene svært ukomfortable å bruke. Da faren min skulle bruke sin en betydelig del av tiden som kartplotter i båt, var det ikke snakk om å ha blank skjerm. Kanskje også en vurderingssak?

 

Har tidligere kjøpt IBM/Lenovo ThinkPad til mor og en nabo, her var det også matt skjerm. Utrolig solide maskiner som tåler mye (inkludert veskesøl på tastaturet). Lite støy, lang batteritid. Min mor skulle ha sin til bruk ved vidreutdanning ved universitet. Også her svært behagelige tastatur (IMO).

 

Produsenter som lar deg sette sammen din egen kombinasjon av deler (Apple, ASUS, DELL, Multicom) har en tendens til å ta seg svært godt betalt for større minne og harddisk blandt annet. Vær obs.

 

Til sist, småsære ting som hvordan musa er laget (touchpad vs. intellipoint) eller hvor fn-tasten er plassert, kan også ha en del å si for hvor fornøyd hun blir. Vet om tilfeller der maskinen ellers var perfekt, men en feilplassert fn-knapp (den "bytter" ofte plass med venstre Ctrl) har kunnet oppleves som ett "stort" problem. Er man vant til å bruke snarveier som klipp og lim, kan det ta tid til å venne seg til at Ctrl er andre knappen på nederste rekka, og ikke første.

 

Beklager langt innlegg, håper noe var til nytte.

 

Preemptive edit:

 

Ser du ser på Vostro 3500. Er som nevnt svært fornøyd med min fars Vostro 1720. Matt skjerm. Alle 3500-utgavene har det samme batteriet og regner derfor med at i3-utgavene har noe bedre batteritid enn i5'ene, spesielt den med dedikert grafikk. i5-maskinene kommer med innebygget bluetooth, dersom hun vil ha dette til å synce mobiltelefon eller lignende. Kan jo også "ettermonteres" på i3'ene med en av de nye supersmå USB-donglene som bygger ca. 5mm. Hadde jeg hatt ~6000,- til å bruke på arbeidsmaskin hadde det nok blitt den "billige" i5-utgaven med 4GB minne og ettermontert 64GB SSD, gitt at den blir kjøpt av firmaet(mva). Vostro kan så vidt jeg vet ikke bestilles uten at du registrerer deg som bedriftskunde og legger inn firmanummer. Lykke til, det er alltid spennende å kjøpe ny bærbar - spesielt til andre.

 

*editert for å jage ut Leif.

Endret av DOD
Lenke til kommentar

Dell Vostro kan bestilles av privatpersoner på ordinær måte via dells webside.

 

Interessant, enten er det nye rutiner eller dårlig informasjon fra DELL sin side. Fikk beskjed av DELL at det ikke gikk. Bra at det går, det er gode maskiner på mange områder.

Jeg ringte Dell igår for å sjekke, og infoen er at ja den kan bestilles av privatpersoner på normal måte.

Lenke til kommentar

Skulle til å bestille vostro'n nå.

 

Ser at det står at ut mai er det kampanje: 10% hvis PCen koster 4.990 (minimum 4.990 antar jeg?). Se her.

 

Har satt opp en PC til 5.250,-

 

Legger inn koden når står i handlekurven, men får da beskjed om kupongfeil. Noen som har erfaring med kupongopplegget til Dell?

Lenke til kommentar

Skulle til å bestille vostro'n nå.

 

Ser at det står at ut mai er det kampanje: 10% hvis PCen koster 4.990 (minimum 4.990 antar jeg?). Se her.

 

Har satt opp en PC til 5.250,-

 

Legger inn koden når står i handlekurven, men får da beskjed om kupongfeil. Noen som har erfaring med kupongopplegget til Dell?

Det gjelder da oppsett som koster minimum 4990kr. Etter det jeg har sett så funker ikke alltid disse kupongene, antagelig fordi noen andre allerede har brukt dem. Det legges jo stadig ut nye kuponger så det er vel bare å følge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...