Gå til innhold

Hva burde være statens oppgaver?

46 stemmer

1. 1. Er du individualist eller kollektivist?

• Individualist
      30
    • Kollektivist
      15
    • Er ikke interessert i etikk
      1

Anbefalte innlegg

Og du har aldri tatt i betrakting at en middelvei kan være utvei?

Slik som de fleste eksterne fageksperter definerer, så praktiserer feks Norge nettopp denne middelveien. Det betyr at man låner fra begge aspekter i det politiske landskapet, måtte det være økonomi, samfunnsstruktur, eller politisk styresett. Dermed har vi en blandingsøkonomi med både privat og statlig eierskap, der både individer og fellesskapet er en del av det politiske fokuset. Resultatet er en politikk preget av kontinuitet og konsensus, et samfunn der både den private og kollektive sfæren er respektert. Dermed er det ikke slik at vi er nødt og velge mellom disse to retninger når middelveien er også en mulighet å organisere samfunnet på.

Av fungerende vestlige land er langt ifra Norge en middelvei. Det er noen land som er mer venstrevridde enn Norge, f.eks. Sverige. Men det gjør ikke Norge til en middelvei. Faktisk vil jeg hevde at det du ser i Australia, Kanada og New Zealand er middelveien. Det er ikke fullt så venstrevridd som du finner i mange europeriske land, men det er ikke fullt så høyrevridd som asiatiske land og USA.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror statsviter ser det i litt større perspektiv og da er det riktig å si at Norge er en middelvei. Selvfølgelig kan vi diskutere hvor på aksen denne middelveien nøyaktig befinner seg og at Norge dermed ikke er nøyaktig i midten. Jeg synes dog det blir litt for mye flisespikkeri når vi snakker om ren individualisme(f.eks. Laissez-faire) og kollektivisme (f.eks. kommunisme).

Lenke til kommentar

Folket ER staten

Så jeg er staten? Jøss. Hvordan har det seg da at staten gjør ting som ikke er i min egeninteresse?

og eier landet

Dette kan enkelt motbevises. Les Blod og jord.

vi har ikke tid til å ha folkeavstemning for hver minste sak.

Derfor bør vi ha individuelt selvstyre.

Derfor blir det gjort forsøk på å gjøre et utvalg av de mer fornuftige menneskene som skal sette av sin tid til å ta avgjørelser i vårt sted.

Hehe, så du mener Kristin Halvorsen og Audun Lysbakken er blant de mer fornuftige menneskene i vår tid?

Men vi får ikke bedre ledere enn det vi fortjener.

Jødene forrtjente ikke bedre enn Holocaust?

Lenke til kommentar

Dog så mener olymico at avstemninger er bruk av vold pga det ikke vil være en felles enighet mellom alle enkeltindivider... :hmm:

Det er ikke bare noe jeg MENER, det er et faktum. Hva hjelper det individet som blir utsatt for tvang om flertallet er enig i denne tvangen? Er det mindre tvang av den grunn?

Hjalp det jødene at fleratllet støttet nazistene?

Lenke til kommentar

Jeg mener staten har som oppgave å sørge for at folk har like muligheter

Er det ikke urettferdig at noen er født med syn og andre ikke? Bør vi ikke utjevne disse forskjellene og sikre alle like muligheter ved å blinde folk som kan se?

Lenke til kommentar

Så bra at avstemning er tvang. Dermed kan ikke folket selv ha noen innvirkning på hvem som skal være i staten. Nei vent.. Det blir jo kommunistisk. Tror du må tenke mer igjennom dine svar, dog så er liberalisme ikke den rette ideologi for deg når du i realiteten argumenterer for anarkisme..

Lenke til kommentar

Men siden ingen kan ha en innvirking på staten er det per definisjon et diktatur som du hater så stort, din samfunnsmodell er ikke så gjennomtenkt som du kanskje liker. Men uansett, et kjapt spørsmål som jeg egentlig ikke forventer å få svar på. Hvorfor ikke gå for anarkisme hvorav staten ikke eksisterer på noen plan. Private kan ta for seg beskyttelse om det oppstår et behov for det!

Lenke til kommentar

Ingen kan ha innvirkning på staten fordi staten skal brukes til beskyttelse av - og ikke angrep på - individuelle rettigheter.

Du må gjerne forsøke å rane dine medmennesker i et liberalistisk samfunn, men du må gå en annen vei enn gjennom staten for å få det til.

Hvorfor ikke gå for anarkisme

Fordi historien viser at anarkiet er ustabilt. Mafiabander tar over. Derfor trengs et system som holder mafiabandene i sjakk.

Lenke til kommentar

Har du ikke troen på det sunne fornuftige mennesket?

Ikke alle, dessverre. Mange er maktsyke. Mafiabander vil alltid danne seg.

staten vil da utvikle seg til et autoritært styresmakt når kun enkeltpersoner kan bestemme hvem som skal styre eller ei.

Det spiller ingen rolle hvem som styrer staten så lenge den holde seg til sin legitime oppgave: å beskytte individuelle rettigheter.

Lenke til kommentar

Det krever at folket fortsetter å bry seg om friheten sin, og ikke gir faen slik de gjør i dag. Da gnir maktsyke politikere seg i hendene og benytter enhver krise til å erklære unntakstilstand og tilrive seg enda mer makt. Kriselogikk, kalles det.

Lenke til kommentar

Er du enig i at individualister får bli friborgere, da, og at kollektivistene får fortsette å leve som før? Alle bør bli fornøyde da. Eller er dere så onde at dere ikke er fornøyde før dere får tråkke på en livssynsminoritet og tvinge oss med på deres prosjekter med trusler om fengsel om vi ikke lystrer?

Lenke til kommentar

Det som mangler fra anarkistene's side er en betalingsplan for å betale tilbake det vi har gitt dem, og en ordning som gjør at de betaler for det de bruker av det offentlige :)

Det er alt for lite fokus på det praktiske i det hele - de som hater å betale skatt ønsker på ingen måte å diskutere hvordan de skal betale for det de bruker; de ønsker primært å ikke betale noe som helst.

Kom med noen forslag - skal dere kjøpe dere skritt-tellere som skrus på når dere går på offentlige stier; eller ønsker dere å finansiere dette via dagskort?

Skal dere ha et eget anarkist-kort som dere kan vifte i butikker og på tog?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...