_Brukernavn_ Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg har flere eksterne WD harddisker som jeg bruker jevnlig. Men en av dem har bitt veldig ustabil. Selv om den er på og lyser, så dukker den ofte ikke opp i min datamaskin ved oppstart. Jeg må ofte skru den av og på flere ganger manuelt før den blir oppdaget. I tillegg har flere filer blitt korrupte som ligger på disken, og jeg må ofte kjøre check disk, som vanligvis finner noen sektorer med feil i. Er det noen som vet hva som kan være problemet? Er den rett og slett defekt, eller går det an å reparere den på en eller annen måte? Jeg kjører forresten Win 7 x64. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hvis den stadig får korrupte filer og finner nye ødelagte sektorer så holder den på og ta kvelden. Last ned ett disksjekkprogram fre WD og kjør en test på den for å se hvor ille det er, eller ta en backup av det du trenger på den og send den inn for bytte. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Jeg sjekket disken med diagnostikkprogrammet fra WD, og den bestod den utvidede testen uten feil. Når harddisken ikke blir oppdaget av maskinen så må jeg skru den av og på (eller dra ut kontakten og sette den inn igjen dersom av/på-knappen ikke responderer), så det kan godt være det som gir skadede sektorer. Men det er likevel merkelig at den ikke blir funnet, selv om den er på. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Høres ut som du har fått en harddisk med splitta personlighet Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Det er jo godt mulig det er dårlig kontakt i en kabel eller en kontakt, eller andre steder. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Noen måte å teste det på? Jeg kan jo prøve å bytte USB-kabel med en av de andre diskene i en stund og se om det er noen forskjell... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Noen måte å teste det på? Jeg kan jo prøve å bytte USB-kabel med en av de andre diskene i en stund og se om det er noen forskjell... En fysisk inspeksjon av kontaktene er nok å anbefale, det kan godt være at en pinne har blitt trykt noe ut av stilling eller innover i kontakten. Det kan jo også være kontaktfeil mellom disken og kabinettet. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Kontakten virker ihvertfall iorden. I dag fikk jeg melding om at USB-enheten var ugjenkjennelig. Og etter å ha skrudd den av og på (som vanlig) så var den ustabil, og viste seg å ha skadede sektorer igjen. Den er fremdeles under 5 år gammel, så det burde vel gå an å kreve dette på reklamasjon dersom det viser seg at det er et problem med selve disken? Har tenkt å koble den til den bærbare med ledningene fra en av de fungerende harddiskene for å se om de samme problemene oppstår. Dersom de gjør det burde det være ganske åpenbart at det er selve disken som er problemet, eller noe i kabinettet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 De fleste diskprodusenter opererer med lang garantitid(5år eller mer) så det kan være at du kan få byttet den hvis butikken du har kjøpt den av viderefører dette garantiforholdet. Vær obs på at de ikke er nødt til å gjøre dette så det er ikke 100% sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå