Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosial angst?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en 16år gammel jente, som sliter med sosial angst (tror jeg) og sterke depresjoner.

Livet mitt er rett og slett helt jævlig å leve. Jeg klarer absolutt ikke å kommunisere med andre mennsker, bortsett fra folk jeg kjenner veldigveldig godt (og det er ikke mange). Jeg klarer ikke å bli kjent med folk. Jeg hater å innrømme det, men jeg har faktisk ingen venner. Sitter bare hjemme alene hele tiden og drømmer om hvordan livet mitt kunne ha vært, om det ikke hadde vært for angsten. Blir så sjalu når jeg ser folk drar ut med venner, drar på fest osv.

På skolen er det ihvertfall helt jævlig! jeg gjør ALT jeg kan for å bli hjemme, for jeg mistrives så utrolig mye på skolen. Jeg blir jo ikke mobbet, får bare en del stygge kommentarer av og til. Det er mest det at jeg føler meg så usynlig og oversett. Blir aldri inkludert. Det er vel egentlig min egen skyld, siden jeg er helt stille hele tiden. Men jeg klarer bare ikke å snakke, det går bare IKKE! Når de andre diskuterer og prater om alt mulig, sitter jeg der helt stille uten å si et eneste ord. Jeg har så mye jeg vil si, men jeg klarer bare ikke å få det ut. Føler meg så ukonfortabel at jeg kjelver, svetter, blir kvalm osv. Noenganger så får jeg også en følese av å miste følese i bena og det føles som om jeg bare skal falle sammen. I timen sitter jeg bare å stirrer i veggen mens jeg sitter i min egen verden. Samtidig føler jeg hele tiden at alle sitter å stirrer på meg hele tiden og tenker fæle tanker om meg. Snakker aldri og jeg har ALDRI rukket opp hånda i timen. unngår alltid sosiale sammenhenger, fordi jeg hater å bli sett på som stille, sjenrt osv og jeg føler meg alltid utilpasset i sånne situasjoner. Tenker alltid gjennom hva som kan gå galt, hva som kan skje osvosv. Hvis jeg føler jeg har dummet meg ut på en eller annen måte, så tenker jeg på den hendelsen i flere uker i ettertid og angrer.

Dette har ført til at jeg har blitt veldig depremert. Jeg har rett og slett ingen energi til å klare å gjennomføre noe som helt lenger. Inni meg før jeg meg helt hjelpesløs, for jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med meg selv. Føler meg så utrolig mislykka, får ikke til noenting. Jeg er bare SÅ lei av livet, jeg har mistet troen på at det er mulig å bli frisk fra sosial angst. Og jeg vil heller dø NÅ enn å leve resten av mitt liv med angst! Jeg tenker på selvmord hver eneste dag, og det skjer vel snart også, for jeg klarer IKKE mer. jeg orker ikke å ha det sånn. Orker ikk tanken på at jeg kanskje må leve i sånn 60år til i dette helvette. Gråter meg til søvn hver eneste dag. Føler meg helt tom. Forstår bare ikke meninga med livet, når alt er helt jævlig uansett. Jeg lider meg jo bare gjennom hver eneste dag uansett. Er det virkelig noe poeng i å leve da?

Jeg er så lei av å føle meg ensom, å grue meg til alt hele tiden, å aldri ha noen å finne på ting med, ingen å ringe, aldri bli invitert på noe, alltid jobbe alene når det er gruppearbeid på skolen, å sitte hjemme alene hele tiden++

Vet at dette innlegget med veldig langt, men måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Sosialangst, eller sosial fobi som det også kalles, er en relativt vanlig psykisk plage. Behandlingen skjer hos psykolog og de fleste får ganske god hjelp.

Du er 16 år, og skal defor ikke betale egenandel hos psykolog som har avtale med NAV. Ta kontakt med legen din og forklar situasjonen din, så vil du få henvisning.

Du kan også gå via skolen og få hjelp ved PPT, men i ditt tilfelle tror jeg det beste er å gå via legen din.

Lykek til¨.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...