kilteros Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 hei. jeg har tidligere brukt front page, men ser etter noe bedre til å lage hjemmesiden min i..det må være mulig å laste det ned gratis, hvem bør jeg velge? Lenke til kommentar
youwish Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 dreamweaver er et veldig brukervenlig og enkelt program ;-) Lenke til kommentar
cy8AZrU2IYTmPsRLBxq02C Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 dreamweaver er et veldig brukervenlig og enkelt program ;-) Men ikke gratis å laste ned da. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Er litt på utkikk etter det samme :-) Lenke til kommentar
slacky Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Vel, må ærlig talt si at det er lettere å skrive "koder" i en textfil. Alt baserer seg på table, tr, td, evt. div.. Så, det er altså ca 3-4 "kjærnekoder" som en må kunne for å lage en hjemmeside... Alle slike hjelpeprogrammer fører inn masse unødvendig. Og gjør det veldig rotete. HTML i seg selv tar toppen 10-20 min å lære. Så er det CSS, tar toppen 5min å forstå. Ingen av disse er scriptspråk, så sier seg selv. Endret 1. juli 2010 av slacky Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Vel, må ærlig talt si at det er lettere å skrive "koder" i en textfil. Alt baserer seg på table, tr, td, evt. div.. Så, det er altså ca 3-4 "kjærnekoder" som en må kunne for å lage en hjemmeside... Alle slike hjelpeprogrammer fører inn masse unødvendig. Og gjør det veldig rotete. HTML i seg selv tar toppen 10-20 min å lære. Så er det CSS, tar toppen 5min å forstå. Ingen av disse er scriptspråk, så sier seg selv. Syntes du er litt vel optimistisk når du sier man lærer CSS på 5 minutter.. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Det er lite å lære i CSS.. Samt, så skrev jeg forstå Dvs, skjønne oppsettet, div. vanlige koder som font-size, color, background, text-shadow, line-height, font-weight, text-decoration, overflow... og valgene som f. eks: a:hover, td, hr, body, pre, td, table (:hover)... Så gjelder det bare å kunne sette opp egene valg.. Er bare å sette punktum først.. .baremin {font-size:12px;background:url(heisann.png);color:red;height:30px;} 5 min, så forstår du språket. Noe mer, så kan du vel det meste, posisjonering av bilder.. centrere bilder i en div, med overlay:hidden.. Text over bilder (ikke bg), (med opacity/eller gjennomsiktig PNG). Sidemenyer som følger med når du scroller ned/opp på siden... osv, osv... Er ikke store greia, men mange flotte muligheter. Men, jeg er vel en født optimist, men slike "hjelpeprogrammer", ødelegger mer enn de hjelper, ikke noe å lære, masse unødvendig kode, dårlige valg, tar mer tid osv.. Endret 20. juli 2010 av slacky Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Så gjelder det bare å kunne sette opp egene valg.. Er bare å sette punktum først.. Dette sier meg at du fortsatt har en del å lære. Var det kun et enkelt eksempel, eller kan du forklare hvorfor du velger å bruke nettopp punktum, og har vi andre muligheter? Men, jeg er vel en født optimist, men slike "hjelpeprogrammer", ødelegger mer enn de hjelper, ikke noe å lære, masse unødvendig kode, dårlige valg, tar mer tid osv.. Her har du helt rett. De fleste ender opp med å skrive ren kode for hånd uansett, så det er like greit å ikke kaste bort flere år på å lære seg forskjellige WYSIWYG-programmer (What You See Is What You Get). Lenke til kommentar
slacky Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Haha Du kan jo altids bruke #firkant, hvis EN div, table elns.. har en spesifik id i dette tilfellet, #firkant, så er jo det en mulighet. Men, id-taggen er jeg ikke fan av, da den bare skal gjentas en gang i et html-dokumet. Bruker selv NESTEN BARE klasser, som altså defineres med pungtum. Hva mer er det å si? Ser ikke det helt. Men, har kjeldent møtt komplikasjoner i CSS. Det meste går rundt. Vet ikke om disse klassene er nevneverdig her, men er veldig flotte funksjoner: table:hover {color:#000;} table:active {color:green;} table:visited {color:red;} table:link {color:#123123;} bruk av id..: div#eks {background:url(bilde.png);} /*Blir bare slik med <div id='eks'> */ p#eks {background:url(bilde2.png);} /*Blir bare slik med <p id='eks'> */ #eks {background:#fff} /*Ellers blir det ALTID slik, f. eks <td id='eks'> */ betydningen er åpenbar, og table er bare et eksempel. Endret 20. juli 2010 av slacky Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Det handler ikke om å være "fan" av de forskjellige taggene, men å vite når og hvor de skal brukes. Dette gjelder ikke kun id og class, men webutvikling generelt. Jeg har lært mange nye metoder for å utføre noe som jeg aldri kunne tenkt meg frem til i fjor, for å nevne noe. Lenke til kommentar
Stig U Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Jeg bruker WordPress. Det er et gratis open source program. Se WordPress.org. Joomlaer også populært. Disse kan man bruke uten å kunne HTML eller CSS. Endret 7. august 2010 av tom waits for alice Fjernet link til egenreklame Lenke til kommentar
helleik Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Hei, ser det er mange tilhengere av selvkoding her. Det er selvsagt en mulighet dersom en liker å kode og ikke har noe bedre å drive på med. Men personlig syns jeg et cms system er langt å foretrekke. Et bra cms system er fleksibelt og brukervennlig. Hittil har de fleste cms-løsninger kostet, ned unntak av Joomla, men det krever jo kompetanse å sette opp samt Wordpress. Endret 25. august 2010 av Runar Fjernet reklame. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei, ser det er mange tilhengere av selvkoding her. Det er selvsagt en mulighet dersom en liker å kode og ikke har noe bedre å drive på med. Men personlig syns jeg et cms system er langt å foretrekke. Jeg har selv ved flere anledninger brukt Wordpress, men jeg bruker fortsatt et rent tekstprogram (TextMate) til å gjøre endringer og tillegg. Poenget med denne tråden var hvilket program trådstarter bør bruke, ikke system eller cms. (PS: Jeg fjernet reklamen fra innlegget ditt, da dette er et brudd på retningslinjene. Send meg en PM hvis du ønsker en mer detaljert forklaring.) Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er lite å lære i CSS.. Samt, så skrev jeg forstå Dvs, skjønne oppsettet, div. vanlige koder som font-size, color, background, text-shadow, line-height, font-weight, text-decoration, overflow... og valgene som f. eks: a:hover, td, hr, body, pre, td, table (:hover)... Så gjelder det bare å kunne sette opp egene valg.. Er bare å sette punktum først.. .baremin {font-size:12px;background:url(heisann.png);color:red;height:30px;} 5 min, så forstår du språket. Noe mer, så kan du vel det meste, posisjonering av bilder.. centrere bilder i en div, med overlay:hidden.. Text over bilder (ikke bg), (med opacity/eller gjennomsiktig PNG). Sidemenyer som følger med når du scroller ned/opp på siden... osv, osv... Er ikke store greia, men mange flotte muligheter. Men, jeg er vel en født optimist, men slike "hjelpeprogrammer", ødelegger mer enn de hjelper, ikke noe å lære, masse unødvendig kode, dårlige valg, tar mer tid osv.. Greit nok at man kan forstå syntaksen og basiske selectors, samt forandre bakgrunnsfarger og fontfarger.. men det tar som regel lengre tid å faktisk forstå CSS på et dypere nivå der man vet hvordan man skal lage strukturen av siden og f eks hvordan floats/divs kommer til å se ut sammen. Man må også som regel ha en referanse i nærheten for å huske alle properties (ala font-family eller text-shadow) og det er mange av dem. Det samme kan sies om HTML.. Det tar ikke så lang tid å forstå hva en tag er, og hva forskjellige tags gjør, men nok en gang så tar det lengre tid å få en dypere innsikt i standarder, struktur, og generelt fullføre en hel side som er mer avansert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå