tomsi42 Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Brukt 5D - 6k GF1 m/14-45 - 7.2k GF1 søker - 1.7k Adaptere 1.6-2.4k/stk (..) 5Dmk II - ?? Tror heller det blir: GF-1 med 20mmf /1.7 - 7.8k Adapter 1.4k GF1 søker - 1.7k Går jeg får 5D Mk II, så blir det: 5D Mk II - 17.5k Tamron 28-75mm f/2.8 - 4k +++ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 ..Men du vil egentlig helst ha 5DmkII, men det bare er prisen? ..Eller er det GF-1 som lokker mest? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Angående søker til GF1 kan jeg nevne at jeg nylig har bestilt Oly VF-1 fra ebay. Utfra det jeg har lest meg skal den passe tilnærmet perfekt til 20/1.7. Fordelene med denne ift Pana sin EVF er at den er lyssterk, har ingen forsinkelse ("uendelig framrate") og er mye billigere (ca 600 kr inkl frakt eksl mva). Ulempene er at den bare passer til én brennvidde, ikke har elektronisk kontakt med kamera (for fokusbekreftelse), skoen slipes litt ned med sandpapir for å passe i blitsskoen, og den blokkerer for pop-up blitsen når den er montert. Kan komme tilbake med erfaringer når jeg har fått den. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 ..Men du vil egentlig helst ha 5DmkII, men det bare er prisen? ..Eller er det GF-1 som lokker mest? Godt spørsmål. Det jeg vet, er at jeg trenger ikke fullformat til den type fotografering jeg holder på med. 85mm f/1.8 på Canon crop gir mer enn tynn nok DOF. Det er to ting jeg ønsker meg; litt bedre ISO ytelse for de gangene jeg fotograferer på konsert, og muligheter for å ta små video-snutter. Samtidig kan jeg tenke meg å snuse på µ-4/3 som et alternativ til lommekamera. Det kan da gjerne være platformen for video. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Det å begynne å surre med DXOMark er egentlig bare frustrerende ... Ser man på Screen verdiene, så sier de en ting, mens Print verdiene forteller en annen historie. Og det er nok den sistnevnte som er mest reell ... Så jeg tok og sammenlignet EOS 550D med EOS 30D og E-620. Og ser man på screen, så er 30D best ... Men på print, så er 550D litt foran. Jeg begynner å mistenke at det er lite å hente på å kjøpe en 550D, så da får jeg heller nøye meg med en ny 50mm i første omgang Joda - DXOMark er forvirrende hvis man ikke leser det riktig - akkurat som Ken Rockwell. Screen-verdiene er performance i forhold til pixel peeping @ 100%, RAW-konvertert gjennom DXOMarks egen RAW-converter, print er skalert til 8"x12" @ 300 dpi, også RAW-konvertert gjennom DXOMarks egen RAW-converter. Sånn sett er print scores mye mer givende - hvor mye kvalitet er det resizet til ca. 8Mpx? Screen er som sagt Pixelpeeping @ 100%, og er i kontekst av oppløsningen på den gjeldende sensoren. ..Og så får man stole på at DXOMark RAW-konverterer "fair" for de forskjellige sensortypene og -produsentene. Vil anta at Sigma Foveon ville fått ufattelig høye screen-scores med Foveon-sensoren, som gir så mye informasjon pr. pixel, mens de i forhold ville falt total igjennom på print-scores, hvor de måtte oppskalert til 8Mpx. Og - hvis en kameraprodusent har en sensor som har RAW-data som skal behandles på en spesiell måte for å hente ut max detaljer, og DXOMark-programmet ikke støtter denne måten, så er det bare synd - man får ingen uttelling på (high-)scoren for dette. DXOMark er en fantastisk måte å sammenligne kamerahus og ende opp med enkle tall man kan sammenligne, ut fra en spesifikk arbitrær sammenligningsmetode, som forøvrig (tror jeg) de færreste av leserne forstår. I kontekst av hvordan de utfører testene sine er de derimot helt utmerket. Jeg ser bare ikke noen særlig nytte ut av tallene ut fra mitt bruksområde - jeg vil mye, mye heller synse over sammenligningsbilder på dpreview, RAW-konvertert gjennom flere ulike programmer. ..men det er meg, da. </rant> Endret 29. april 2010 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Jeg ser bare ikke noen særlig nytte ut av tallene ut fra mitt bruksområde - jeg vil mye, mye heller synse over sammenligningsbilder på dpreview, RAW-konvertert gjennom flere ulike programmer. ... men det er meg, da. </rant> Jeg er ikke uenig med deg i det - jeg prøver heller ikke å legge for mye vekt på tallene. Jeg ser det mer som et utgangspunkt for videre forskning. Jeg er ikke helt komfortable med testene til DPreview, det er også der rom for å feiltolke. Men da hjelper det å kikke flere steder, bl.a. testbildene til imaging-resource. I første omgang, så skaffer jeg meg en erstatning til den ødelagte 50mm-en; prøver meg på Sigmalux. Så får jeg se om jeg kan få lånt en 550D/7D en dag eller to og se hva 18MP sensoren egentlig duger til på ISO 3200. Eller vente på et kongetilbud på 5D Mk II når den går på opphørssalg Kan jo også teste mer med 30D på ISO 3200. Når det gjelder µ-4/3, så kan det se ut som om det blir en anskaffelse uansett utfall av konsert-fotoproblematikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå