Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye kvalitet går tapt ved bruk av FM-sender?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å koble MP3- spilleren opp mot en FM-sender som gjør at jeg kan spillet sangene rett inn i bilen uten å måtte brenne sangene på CD. Problemet er at jeg har observert at kvaliteten er betraktelig dårligere enn hva som er tilfellet når jeg kobler til øretelefoner rett inn i MP3-spilleren. Er det altså normalt at mye av kvaliteten går tapt som radiobølger eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det altså normalt at mye av kvaliteten går tapt som radiobølger eller?

Ja. Kvaliteten kan ikke bli bedre enn lyd- og mottakskvaliteten på radioen din... FM-prinsippet har f.eks. redusert frekvensområde (30-15000Hz) og dynamikkbegrensning, FM-sendere har gjerne mye støy, overhøring kontra vanlige radiostasjoner osv... bruk en AUX-inngang om spilleren din har dette, evt. via en eventuell CD-skifterinngang, eller i verste fall en FM-modulator isteden. Den kobles inn på antennekontakten fysisk og fjerner endel problemer som FM-sendere har.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
Er det altså normalt at mye av kvaliteten går tapt som radiobølger eller?

FM-prinsippet har f.eks. redusert frekvensområde (30-15000Hz) og dynamikkbegrensning

Jeg var av den oppfatning at vi tofotinger sliter en smule med frekvenser over 15kHz og at dynamikk og bil ikke passer veldig godt sammen?

Men at kvaliteten ikke blir bedre enn det bilradioen ellers gir er vi enige om.

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

FM sender med 64 kbit, så det er jo den kvaliteten du får. En drastisk reduksjon i bitrate med andre ord, hvis du feks har musikk med 320 kbit. 

Dette er bare tull. FM er et analogt signal og har ingen bitrate.

Er det jeg har hørt hvertfall, at radiostasjoner sender ut med den kvaliteten. Men det blir jo litt annerledes enn i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Bruker en såkalt FM sender selv. Har i en sånn SDHC-brikke inni den :D bruker den foreløpig til jeg får råd og tid til å legge inn ny bilstereo. Jeg hører nesten ikke noe forskjell på kvaliteten når jeg hører på musikk fra cd og FM-senderen min når jeg har den på en passe god volum. Den store forskjellen skiller seg derimot når jeg skrur den virkelig høyt opp.

Endret av hellblazer91
Lenke til kommentar

ja du vil miste en god del kvalitet. For det første så har de fleste spillere rundt 80db S/N via FM og det er ganske elendig.

Hva er signal støyforholdet i en bil?

Ole

Det fleste spillere ligger på over 95 db S/N, de beste er rundt 105db S/N

Lenke til kommentar

ja du vil miste en god del kvalitet. For det første så har de fleste spillere rundt 80db S/N via FM og det er ganske elendig.

Hva er signal støyforholdet i en bil?

Ole

Det fleste spillere ligger på over 95 db S/N, de beste er rundt 105db S/N

Hvis utgangspunktet er at støynivået i en bil er på 60dB og 80dB signal støyforhold på FM-senderen, må man da ikke opp i et lydtrykk på 140dB for at støyen fra FM-senderen skal tilsvare støyen fra bilen?

Ole

Lenke til kommentar

Støyen kommer i tillegg til annen støy, da i form av forvrengning av signalet. Et lydnivå på èn frekvens vil ikke gjøre at støy på andre frekvenser blir umulig å høre. Å si det blir det samme som å si at det er umulig å høre to lyder samtidig, da den ene isåfall ville uansett fjerne den andre.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

uansett åssen man snur og vender på det og gjør unødvendig komplisert, så får man det dårligste lydkvalitet fra Radio delen til en cd spiller.

Og hører du ikke forskjell på radio og cd spiller i en bil, selv om bilen er dårlig støydempet mot omgivelse så bør du sjekka øra hos legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...