Gå til innhold

P4 "Prescott"?


Noxious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AFAIK kommer Prescott-prosessoren til å lanseres i oktober, og det blir vel faktisk den som kalles for Pentium 5.

 

Nå har jeg ingen kilde å referere til her i farta, men det jeg mener å erindre er forskjellen mellom P4 NW og P5 er forbedret SMT-(Simultaneous MultiThreading, bedre kjent som HyperThreading på Intel)egenskaper, 13 nye instruksjoner (div. typer), støtte for 64-bits heltallsoperasjoner (dog, dette er veldig usikkert, og langt ifra offisielt fra Intel, som sier at Yamhill blir godsaken av typen 64-bits-CPU). Mulig dette om 64-bit bare er en delvis tilretteleggelse, en ufullstendig implementasjon, forarbeid for senere arkitekturer som f.eks. Yamhill - x86-64.

 

Ellers er det bare interne optimaliseringer, 1MB on-die L2 cache og 16kB L1 cache (dobling av begge), samt at pipelinen er forlenget med noen ekstra drive-stages, som gjør det mulig å dytte den til enda mer ekstreme klokkefrekvenser enn hva som ville vært mulig med P4 på en mer moderne produksjonsprosess, 90 nanometer, som er hva P5 vil bli produsert på.

 

Oh, og den vil kjøre på Socket T, som har 775 pinner, som gjør det mulig for Prescott og Tejas å kjøre på med virkelig kjappe FSB'er, på mer enn 1200MHz.

Lenke til kommentar
kan man bruke Prescott-cpu'ene på i875PE og i865PE kortene som finnes idag?

 

Som sist, ikkeno er sikkert, men ettersom de første Prescott-CPUene vil kjøre på socket 478 - det samme som den nåværende P4, og på samme FSB-frekvens, så vil jeg anta at det ikke skulle være noe problem. For å si det slik; Intel bør ha tatt høyde for at det kan være high-end-kunder som kun begjærer fetere CPU, og ikke nytt hovedkort, når de designa Canterwood.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har fått veldig mye penger til å bruke på high-end utstyr, men jeg kommer likevel ikke til å kjøpe nytt med en gang det kommer ut, vil det lønne seg å vente på prescott likevel? Jeg satser på å sette sammen en PC som skal vare en stund framover.

Lenke til kommentar

noen som har sagt noe om at den er basert på 0.09 mikron teknologi?

Det er etter min mening den viktigste forandringen fra Northwood, noe som vil gjøre at den utvikler betydelig mindre varme enn p4 Northwood og som gjør at den kan kjøres på mye høyere klokkefrekvenser enn p4. En overklokkers drøm? kanskje.

Lenke til kommentar
bør ja, men ikke sikkert...Intel har jo for vane å bytte sokkel raskere enn folk flest bytter sokker... :lol:

 

Vel amd står jo også på trappene med ny sokkel :o

Heldigvis så har vi hatt Socket A en stund nå, og selv et Kt133-basert HK hadde uhørt lang levetid med hensyn til nyere CPU-modeller. Det vil vel ikke være å underdrive når jeg sier at AMD gir (ga) suverent best oppgraderingsmuligheter? Men snart kommer Hammer, og da kan vi bare pælme våre dyrkjøpte nforce2-hovedkort :-)

Lenke til kommentar
den kommer ikke til å hete p5.. det er enda en kjerne etter prescott før p5 kommer.

 

Her er det forskjellig informasjon ute og går. Jeg har det bl.a. herfra at den vil hete P5.

 

Det er også herfra jeg har det at det Prescott kan være det som før ble ventet å være Yamhill - Intels desktopCPU med 64-bit heltallsoperasjonstøtte.

 

Dessuten likner det Intel å uppe versjonstallet på prosessoren når en slik endring kommer, bedre produksjonsprosess, og noen mer eller mindre betydelige arkitektoniske endringer.

 

Har noen en nyere kilde til hvor Intel offisielt kaller Prescott for neste versjon av P4?

Lenke til kommentar
den kommer ikke til å hete p5.. det er enda en kjerne etter prescott før p5 kommer.

 

Her er det forskjellig informasjon ute og går. Jeg har det bl.a. herfra at den vil hete P5.

 

Det er også herfra jeg har det at det Prescott kan være det som før ble ventet å være Yamhill - Intels desktopCPU med 64-bit heltallsoperasjonstøtte.

 

Dessuten likner det Intel å uppe versjonstallet på prosessoren når en slik endring kommer, bedre produksjonsprosess, og noen mer eller mindre betydelige arkitektoniske endringer.

 

Har noen en nyere kilde til hvor Intel offisielt kaller Prescott for neste versjon av P4?

nå er det jo også sånn at Microsoft nekter å lage enda en 64bit versjon av sine os. så med mindre intel har lisensiert amd's 64bitopplegg, så kan du se langt etter en hybridcpu i prescott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...