Runar Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Personlig har jeg ingen problemer med at et individ velger å frasi seg borgerskap, men da må individet også frasi seg de rettigheter og goder som et borgerskap medfører. Herunder: - Rett til å eie bolig - Rett til å eie og benytte kjøretøy - Rett til skolegang - Rett til medisinsk hjelp - Rett til assistanse fra politi - Rett til økonomisk støtte - Rett til å stemme - Rett til å jobbe - Rett til internasjonal reise ..med mer. Individet kan allikevel bli dømt og straffet etter rikets lover så lenge det oppholder seg i riket. Punktene jeg har uthevet har da ikke noe med borgerskap å gjøre? Alle som befinner seg i Norge, norske statsborgere eller ikke, har vel rett på medisinsk hjelp, assistanse fra politiet eller å forlate landet/reise internasjonalt (reisemåte er irrelevant). (Beklager hvis jeg tar feil, men det virker absolutt ikke logisk å nekte noen dette) Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Personlig har jeg ingen problemer med at et individ velger å frasi seg borgerskap, men da må individet også frasi seg de rettigheter og goder som et borgerskap medfører. Herunder: - Rett til å eie bolig - Rett til å eie og benytte kjøretøy - Rett til skolegang - Rett til medisinsk hjelp - Rett til assistanse fra politi - Rett til økonomisk støtte - Rett til å stemme - Rett til å jobbe - Rett til internasjonal reise ..med mer. Individet kan allikevel bli dømt og straffet etter rikets lover så lenge det oppholder seg i riket. Punktene jeg har uthevet har da ikke noe med borgerskap å gjøre? Alle som befinner seg i Norge, norske statsborgere eller ikke, har vel rett på medisinsk hjelp, assistanse fra politiet eller å forlate landet/reise internasjonalt (reisemåte er irrelevant). (Beklager hvis jeg tar feil, men det virker absolutt ikke logisk å nekte noen dette) Før jeg svarer må jeg legge til at jeg er helt fersk innenfor området. Jeg er relativt ung så innspill og tanker jeg kommer med taes rett fra mitt hode. Svarene er nok amatørmessige og offtopic. Først må jeg si: Hvis man sier fra seg borgerskapet, har man da lov til å oppholde seg i landet over lengre tid? Hva er forskjellen på innvandring og lengre opphold i landet (foreksempel man er på foretningsreise og bor på hotell). Jeg forstår jo at en innvandrer prøver å oppholde seg i landet til de får borgerskap. Hvis man ikke da har lov til å oppholde seg i landet, og ikke lov til å reise - sitter man ikke godt nedi driten da? Hva er egentlig reglene? Må man være statsborger i ett land? Hvis ikke. Kan man da si opp borgerskapet, miste huset, jobben, bilen og ungene blir kastet ut av skolen for å så bli hevet ut i ett internasjonalt farvann? Kan en dansk statsborger eien en bil og bruke det kjøretøyet i norge? Jeg mener, han er ikke norsk men han eier og bruker et kjøretøy i norge. Samme med hus, må man gi fra seg slottet med den fine hagen her i norge hvis man skal flytte vekk for resten av livet i et annet land? Dere ler sikkert, og trådstarter er helt sikkert litt sur for at jeg har hijacked posten hans for å skrive sånt seriøst nonsense. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Alle som ikke vil være en del av landet står fritt til å flytte ut. Hvorfor? Fordi resten av landet har eierskap i landet. Dere kan gjerne få økonomisk kompensasjon, såfremt dere betaler for deres egen skolegang: 10 åring grunnskole -- eller så mange år av grunnskolen som dere nå har fullført -- á 30 000 kroner året. Da slipper dere unna *billig*. Hvorfor må dere flytte ut? Fordi vi er flertallet, og vi står sterkere sammen enn det en ørliten minoritet med gjennomsnittsalder på 16 år gjør. Hvorfor står majoriteten sammen? Vi er flokkdyr. Vi er dyr. Det finnes ingen etikk eller moral -- etikk og moral er gjennomsnittet av befolkningen sine meninger innen rettsspørsmål, i et demokratisk land som vårt eget. I andre land står gjerne presteskap eller tyranner bak lovene. I anarkistiske/liberalistiske land som afghanistan var før krigen, er det mange rare lover. De fleste land med tyranner eller diktatorer startet som anarkier. Vi betaler skatt for å betale for det menneskene i samfunnet mener at samfunnet trenger. Men ikke minst, så er vi alle deleiere. Det er morsomt at liberalistene nevner at fellesskapet er individer. Det er også staten: Staten er enkeltindivider, valgt av folket til å løse samfunnsproblemer. Vi betaler skatt, fordi vi ikke velger våre foreldre. Vi betaler skatt, fordi vi ikke velger våre barn. Vi betaler skatt, fordi vi trenger beskyttelse mot diktatorer og demokratier. Vi betaler skatt, fordi vi ønsker å føle oss trygge mot brann og skogbrann. Vi betaler skatt, fordi vi ønsker å få hjelp når vi er syke, og ønsker at andre skal få hjelp om de blir syke. Vi betaler skatt, fordi vi ønsker at de fleste skal ha muligheter til å gjøre det de selv ønsker med livet uavhengig av deres foreldre eller mangel på foreldre. Vi betaler skatt fordi vi tenker på andre enn oss selv. Finn meg en liberalist som lider av kreft, som skulle ønske han kunne betalt 500 000 til 1.5 millioner for å betale for sin egen behandling. Eller 4 millioner eller mer for å få behandling ved et privat sykehus med samme kvalitet som det offentlige, som er så dyrt fordi det også må kjøpe de dyreste maskinene selv om det private nabosykehuset også har den -- og som må ta lån for å kjøpe utstyret. Det er ikke tull: Avanserte maskiner på sykehus kan koste hundre millioner, og kan brukes ti ganger om dagen -- men blir bare brukt 2 ganger om dagen på et privatsykehus fordi et annet privatsykehus tilbyr samme behandling med samme maskin, og de har 2 pasienter daglig der også. 100 millioner for 10 ganger dagen blir til 200 millioner for 20 om dagen, selv om man ikke har trengt 10 enda -- og når det trengs 10 til sammen er maskinene byttet ut for lengst. Finn meg en eneste liberalist med barn med Downs Syndrom, som skulle ønske han kunne slippe å få støtte til opplæring og avlastning. De fleste av oss blir alvorlig syke før eller siden i livet. De fleste av oss bekymrer seg for sine barn. Vi SLIPPER å bekymre oss, når vi betaler skatt, fordi vi vet at uansett hva som skjer -- så klarer vi oss og det vil gå bra med våre barn. Vi slipper å bekymre oss for andre, vi som føler empati med andre, fordi vi vet at de får hjelp om de trenger det -- selv om vi ikke ser på. Det er mer verdifullt for meg enn å kunne plage naboer hvor som helst i landet og bidra til å lage stygge ghettoer som ødelegger reiselivsnæringen fordi byplanleggingen ikke gjennomføres. Hva mener egentlig liberalistene om byplanlegging? Samfunnsplanlegging generelt? Er det ingen vits i å planlegge samfunnsutviklingen? Hvordan ville liberalistene løst problemet med en stadig synkende by? 10 000 millioner i straffeskatt til alle som er bosatt i det synkende området? 5 millioner i straffeskatt til alle som bor nær det synkende området? La husene synke, bybildet ødelegges, og håp at ikke nærliggende områder synker? (Erstatt "skatt" med "betaling til hvem-enn som skal rette opp i skadene" -- om det klør) ... Ellers merker jeg meg at liberalistene sjeldent klarer å skrive mer enn noen par setninger om gangen. Noe som gjør diskusjon vanskelig. Hvor er poengene? Hvor er diskusjonen? Hvor er faktaopplysningene som skal støtte argumentene som fremmes? Endret 27. april 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Ja liberalistan snakker stort sett bare svada Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Vel hvis USA ikke har noen lov om at DE skal betale skatt...??? Blir det gjennom indirekte beskatning da? Avgiften på bensin betaler veiene osv...? You don't have to pay Federal Income Tax? http://www.youtube.com/watch?v=r37Fm7paVjs&feature=related Fra Aaron Russo's Freedom to Fascism Must SEE! Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 de har jaffal et skremmende dårlig sykehushjelp"via forsikring" i forhold til her på berget Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Vel hvis USA ikke har noen lov om at DE skal betale skatt...??? Blir det gjennom indirekte beskatning da? Avgiften på bensin betaler veiene osv...? You don't have to pay Federal Income Tax? http://www.youtube.com/watch?v=r37Fm7paVjs&feature=related Fra Aaron Russo's Freedom to Fascism Must SEE! Lurer på om dette gjelder også i Norge kan de også kreve skatt av lønn i Norge finner ikke noe om det på Goggle ? ER loverf om skatter i Norge men finner ingen om lønn Endret 27. april 2010 av nilzern Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Jeg har aldri betalt skatt og kommer aldri til å betale skatt. Er bare tull at en i det hele tatt skal betale skatt. En får jobbe svart eller gjerne bedrive triksing med f.eks firma og falsk gjeld. Er stolt av det og. Stort sett så går jo skatt bare til tull og tøys og leketøy til forsvaret. Nei, er bare å slutte å betale inn skatten. Da tar jeg det for gitt at du driver hjemmeskole med ungene dine når den tiden kommer. Sykehus er du vel strengt tatt ikke berettiget til heller. Og andre goder som vi andre betaler for. Før var jeg også mot skatt, men i dag er jeg ikke det da jeg skjønner at staten må ha noen midler og drive staten AS med. At de som sitter og rører bort pengene våre gjør en dårlig jobb er noe helt annet, og i dag er det vel hipp som happ hvem som sitter å styrer, for det er snart ikke en eneste politikker som noensinne har jobbet og vet derfor ikke hva det å jobbe er, de tror visst at jobbe er det samme som å prate.... Men en viss skatt må vi betale enten det er slik eller slik for å drive landet og jeg bataler gjerne for at andre som ikke har min sterke helse kan få bruke sykehus og slikt, for jeg vil jo ikke ha dem sittende under ei bro eller på døren for å tigge eller at de gjør innbrudd hos meg, noe som er konsekvensen hvis jeg ikke gjør det... De som ikke betaler skatt ser jeg på som snyltere og freeloadere, som surfer på det andre yter uten å yte noe tilbake og hva slags samfunn ville det blitt hvis alle gjorde det? Jeg har aldri betalt for svart arbeid, ( ene og alene fordi jeg kan gjøre alt jeg trenger å gjøre selv, men tror ikke at jeg ville betalt noen for å gjøre det allikevel) Jeg har heller aldri utført svart arbeid. Jeg har hjulpet slekt og venner, men jeg har aldri tatt betalt for det, ikke fordi jeg jeg er fanatisk i mot svart arbeid eller noe slikt, men fordi jeg liker å hjelpe folk jeg kjenner uten å nødvendigvis få betalt for det. Så kan jeg heller ha en tjeneste til gode... (Som jeg med enormt stor sannsynlighet aldri kommer til å kreve tilbake, da jeg så langt i livet har klart alt fra rørlegger jobb, elektriker jobb, snekker jobb, murerjobb, sveise jobb, billakkererjobb, bil mekanikker jobb, malejobb, gravejobb, opppussingsjobb selv....) Hvem trenger svart arbeid når en kan klare å gjøre ting selv... Egen jeg? Ja, sikkert, men jeg liker å gjøre mine egne ting selv da jeg kun kan klage på meg selv i etterkant, eller ta æren for det om du vil... Endret 27. april 2010 av RWS Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Da tar jeg det for gitt at du driver hjemmeskole med ungene dine når den tiden kommer. Sykehus er du vel strengt tatt ikke berettiget til heller. Og andre goder som vi andre betaler for. Nei i alle dager, selvfølgelig ikke. Disse tingene har jeg gjort meg fortjent siden jeg tolerer å leve i et land med stort sett bare tullinger i. Du og andre har med å betale for disse godene som jeg nyter godt av. Du får se på det som en slags apanasje til meg, er ikke sånn at du skal kunne dømme hvem som skal få nyte godt av fellesskapet og ikke, eller behandler du Kong Harald på samme måte? Synes du burde betale meg en slump sum på kr 1000 for å ytre slike tullete meninger. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) I Norge har vi valgt et sosialdemokrati. Det innebærer skatt for at staten skal kunne drive landet og gi oss den velferd vi har. Jeg anser ikke individets rettigheter for å være ukrenkelige i den forstand at de fremstår som viktigere enn alt annet. Dermed har jeg ingen problemer med tvunget skatt slik vi har i Norge. At noen ikke er enige i dette systemet er helt greit, men det er slik Norge styres i dag. Så for å svare på trådstarters spørsmål: Retten til å innkreve skatt kommer fra den styrelsesformen som vi har i dag. Siden vi har fritt valg, og dermed har rett til å stemme på partier som ikke ønsker å inndrive skatt, så står nordmenn også fritt til å velge bort dette systemet. Det har vi pr. dags dato ikke gjort. Endret 27. april 2010 av Tabris Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Moral finnes ikke. Kun onde personer forsvarer handlignene sine med slik retorikk. å si at menneskeheten ikke eksisterer blir for søkt. Siden menneskeheten avhenger av individene, blir det tullete å sette menneskeheten over individene som utgjør menneskehenten. Menneskehenten har ingen rettigheter. Kun mennesker har rettigheter. Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Personlig har jeg ingen problemer med at et individ velger å frasi seg borgerskap, men da må individet også frasi seg de rettigheter og goder som et borgerskap medfører. Herunder: - Rett til å eie bolig - Rett til å eie og benytte kjøretøy - Rett til skolegang - Rett til medisinsk hjelp - Rett til assistanse fra politi - Rett til økonomisk støtte - Rett til å stemme - Rett til å jobbe - Rett til internasjonal reise ..med mer. Individet kan allikevel bli dømt og straffet etter rikets lover så lenge det oppholder seg i riket. Blod og jord! Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Uten skatt hadde du ikke hatt mulighet til å sitte forran skjermen og tråder som viser menneskets sanne egoistiske natur. Sikker ikke, nei. Uten velferdsstaten ville vi fortsatt levd i steinalderen. Ingen ville giddet å utvikle teknologi, fordi det ikke lønner seg når man ikke trenger å betale skatt på profitten. Skal ikke mennesket liksom være altruistiske av natur? Niks. Mennesket skal gjøre det som er i dets egeninteresse. http://onarki.vgb.no/2010/04/slik-skapes-et-klassesamfunn/ Endret 27. april 2010 av Olympico Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Betaler gjerne skatt, men skulle sett at pengene blir litt mer fordelt utover det ganske land. Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Så du er for at voldsmonopolet brukes til omfordeling, altså sosialisme? Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg vil at pengene vi bidrar til skal gå til nytte for alle i dette landet. Høres søkt ut når de skal bygge sånne raske tøff-tøffer rundt Oslo med omegn til ganske mange milliarder. Istedenfor at man hadde bygget ut den nåværende jernbanen og koblet hele nasjonen til den nåværende jernbanen. Slike eksempler er det mange av. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Nei i alle dager, selvfølgelig ikke. Disse tingene har jeg gjort meg fortjent siden jeg tolerer å leve i et land med stort sett bare tullinger i. Du og andre har med å betale for disse godene som jeg nyter godt av. Du får se på det som en slags apanasje til meg, er ikke sånn at du skal kunne dømme hvem som skal få nyte godt av fellesskapet og ikke, eller behandler du Kong Harald på samme måte? Synes du burde betale meg en slump sum på kr 1000 for å ytre slike tullete meninger. I så fall burde vi innført trollskatt, syntes du ikke? Tror forumet her hadde blitt søkkrikt i så fall..... Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Moral finnes ikke. Kun onde personer forsvarer handlignene sine med slik retorikk. Kun personer som ikke har argumenter forsvarer posisjonene sine med følelser. Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Dessuten så er jeg ikke så sikker på om det å være ond ikke kan være en god ting. En ser jo for eksempel fra Bibelen at "Satan" helt klart ikke er like raskt ute med å slakte alt og alle som "Gud", faktisk ikke en eneste gang. Mye, om ikke alle, av de klassiske god eller ond ideene kommer jo fra religion. Så gratulerer med å være en ond person! Du slakter ikke alt og alle! Personlig foretrekker jeg onde folk i lys av det. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Nasjonen Norge har lenge vært et land okkupert med fremmede styresmakter. Etter at det norske folket har funnet sine røtter og nasjonsfølelse som var viktig på 1800-tallet har staten Norge fastbestemt et geografisk bestemt område som skal være tilgode for landets borgere. Emigranter som oppnår statsborgerskap vil få samme rettigheter. Skatten er for finansiering av styresmaktene, rettsikkerhet og sosiale og kulturelle goder. Siden majoritetene av Norge ønsker sosiale goder for å oppnå trygghetsfølelse som igjen gir lykke, vil skatter og avgifter være et nødvendig onde for å opprettholde denne trygghet. (mengden skatt og avgift kan diskuteres) Om du ønsker å melde deg ut av statens goder kan du istedenfor å syte på et nettforum engasjere deg i et parti som med politiske virkemidler kan oppnå et nasjonalt vedtak som trår i kraft med dine begjær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå