blackbrrd Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hei Kjæresten min jobber som frilanser i en avis og avtalen er på 200kr timen til vanlig. Såvidt jeg skjønner utfra dette: http://www.lovdata.no/all/tl-19470426-001-0.html skal hun ha 50% høyere betaling 1. og 17. mai. Stemmer dette, eller gjelder det noe annet når du jobber frilanse? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Frilansere er vel normalt ikke ansatt, og dermed blir vel AML vanskelig å benytte. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Kanskje litt dårlig forklart av meg, hun jobber ikke i et selvstendig ANS e.l., det er avisen som betaler arbeidsgiveravgift og må vel da sees som arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Sjekk hva som står skrevet i avtalen. Dersom hun er ansatt, og det ikke fremgår i avtalen hvordan disse dagene er regulert, så mener jeg at loven du henviser til kan anvendes. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 En frilanser er en lønnstaker uten tjenesteforhold og har ikke et ansettelsesforhold (ihht AML). Arbeidsgiver skal selvsagt trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift. Det står litt om frilanser her. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Takk Rozon, det besvarete spørsmålet mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå