Deadringer Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Først, en beskrivelse av problemet, og hvorfor jeg vil endre NAT-konfigurasjonen: Hei. For snart en måned siden kjøpte jeg meg xbox 360 og er godt fornøyd med konsollen. Siden routeren i huset står i første etasje og soverommet mitt, hvor xboxen står, er i annenetasje kjøpte jeg meg et særdeles overprisa trådløst nettverksadapter til konsollen. Med en gang adapteret var installert og koblet til xboxen fikk jeg beskjed om at det var noe greier med routeren som gjorde at jeg muligens ikke fikk full tilgang til xbox live. Så jeg fyrte opp et par forskjellige spill og alle fungerte på nett. Forleden dag skulle jeg derimot laste ned og teste trailversjonen av Braid. Dette gikk ikke. Det poppet opp en feilmelding, og jeg droppa hele greia. Var ikke veldig viktig for meg. Nå derimot er dette problemet viktig. Jeg har koblet xboxen og pcen sammen for å streame videoer fra pc til xbox, og da må xboxen laste ned en oppdatering fra xbox live marketplace. Dette går da ikke. Feilmeldingen er som følger: "Can't retrieve information from xbox live. Please try again later. Status code: 8015400c" Jeg har prøvd å google dette uten å bli noe klokere. Beskjeden jeg får når jeg tester koblinga til xbox live er følgende: "You can connect to xbox live, but you current network configuration may limit you online experience." Trykker så "more info" og dette kommer opp: "You NAT type is moderate". Videre står det noe om at folk med min type NAT-konfigurasjon ikke alltid kan bli med på visse spill online, eller muligens ikke ville høre hva andre med headset sier. Deretter står det at jeg trenger en åpen NAT-konfigurasjon. Det står så at jeg skal prøve å restarte routeren, noe jeg har gjort. Dette hjelper da ikke. Deretter: Jeg aner ikke hvordan dette skal gjøre. Jeg vet ikke hva NAT er for noe engang. Jeg klarer heller ikke å komme inn på routeren, noe som ikke har vært et problem med andre routere. Den nåværende er en altibox-sak for fibernett og tv. Det kommer ikke opp noe om jeg skriver inn IP-adressen. Hjelp? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Du kontrollerer porter med kontoinnstillingene på websiden til altibox eller hva nå betegnelsen er. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Aha, takker. Det skal testes i morgen. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg har huket inn papirene som fulgte med altibox-routeren og prøver å logge inn på altibox.no. Jeg får kommet inn på mailen, men får beskjed om at brukernavn eller passord er feil når jeg prøver å logge inn på routeren. Er det et spesielt sted jeg må logge inn? edit: Jeg fikk logget på, måtte visst sette opp nytt brukernavn. edit2: Jeg har da kjørt på og gjort som microsoft sier(trur jeg) og det er følgende: Likevel får jeg samma tullete beskjed om at NAT er "moderat". Så noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Endret 26. april 2010 av BTK Nyhus Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Ser du har DMZ støtte og det er vist noe som blir foreslått: www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=26804204Also, if your router has a DMZ, put your 360's IP there. DMZ allows EVERYTHING to go through on that IP. No need to worry either, nobody can hack your 360. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg tester det ut nå, får satse på at det funker. edit: Det fungerte dårlig dessverre. Endret 26. april 2010 av BTK Nyhus Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Har du restartet routeren etter endringene? Hva med UPnP-støtten? Enable/disable? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Har restartet den ja. Prøvde også å sette manuell IP til xboxen, slik at DMZ-opplegget skulle fungere, men nå får jeg faen ikke koblet til nettet med møkkamaskinen engang. Men det får jeg fiksa, worst case tilbake til automatisk ip. Anyways, hva skal jeg gjøre med UPnP? Jeg har virkelig ikke peiling på det her. Takker for hjelpa. edit: Det står noe om at jeg skal få routeren til å godta xboxens "MAC adresse". WTF er MAC-adresse og hvordan får jeg routeren til å godta den? Endret 26. april 2010 av BTK Nyhus Lenke til kommentar
covah Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Har du 2 routere? Vet ikke hva Altibox leverer, men dersom boksen deres er en router, og du har en router til (feks. for å få trådløst), må du åpne opp i BEGGE boksene. Et annet alternativ er feks. å sette router nr. 2 i aksesspunkt modus. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hva satt du den faste IP-adressen til? Hva fikk du til feilmelding? Satt du riktig subnet og DNS? Er du usikker på Subnet så kan det være greit å benytte seg av Google sin DNS på 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 Prøv å enable UPnP støtten til routeren og se hva som skjer. Hvordan har du koblet pc'en og xboxen sammen egentlig? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Hva satt du den faste IP-adressen til? Hva fikk du til feilmelding? Jeg satte IP-adressen til xboxen til 192.168.10.100. Feilmeldingen jeg får nå er at den ikke får koblet til det trådløse nettet i det heletatt. Satt du riktig subnet og DNS?Er du usikker på Subnet så kan det være greit å benytte seg av Google sin DNS på 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 Jeg aner ikke. Jeg vet ikke hva subnet eller dns er. Subnet på xboxen satt jeg til det samme som pcen har, det var det MS foreslo på FAQ. Kan teste de du nevnte. Prøv å enable UPnP støtten til routeren og se hva som skjer. Jeg finner ikke noe om UPnP inne på routersidene. Det er egentlig veldig lite jeg kan gjøre der. Jeg kan åpne porter, endre default lan ip, sette DHCP iper(hva nå er det er) og skrive DMZ-ipsaken. Hvordan har du koblet pc'en og xboxen sammen egentlig? Begge er på samme trådløse nettverk. edit: Nå skjønner jeg ingenting her. Noe jeg har gjort har fungert slik at jeg får beskjed om at det ikke er noen NAT-problemer når jeg får xboxen til å teste koblinga til xbox live. Likevel får jeg samme feilmelding når jeg prøver å hente ned noe fra xbox live marketplace. "Cant retrive information from xbox live, please try again later. Status code: 8015400c". edit2: Hahahahaaahulkhulk. Nå fungerer alt. Kontoen min er av en eller annen grunn amerikansk, jeg logget på den norske og nå fungerer alt brillefint. Takk for hjelpa breal, nå er nat-problemene borte. Endret 26. april 2010 av BTK Nyhus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå