Olympico Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Vesten er i dag ikke mindre fascistisk enn at man kan bli dømt for å fornærme mennesker med religiøse overbevisninger. Fra før av kan man bli dømt for å insistere på å beholde sine egne penger, selge alkohol på søndager eller nyte bestemte rusmidler i ro og fred. Ønsker vi virkelig et slikt nazi-regime, eller bør politiet begynne å konsentrere seg om å straffe ekte forbrytelser, altså overgrep mot mennesker? http://www.dagbladet.no/2010/04/23/nyheter/karikatur/utenriks/muhammed-tegningene/11420555/ Endret 25. april 2010 av Olympico Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Med den framgangsmåten han brukte så må jeg ærlig talt innrømme at han fortjente straffen. Selv om enkelte individer velger å tro på noe som for andre er helt absurd trenger man ikke å drive med vandalisme på kjøpesenter eller rakke ned på det dem tror. Det finnes nok av saklige metoder å overbevise mennesker på. Dette er ikke en av de. Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Jeg er enig i at vandalisme bør straffes. Men fornærmelser som for eksempel latterliggjøring har man ingen rett til ikke å bli utsatt for. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Ønsker vi virkelig et slikt nazi-regime, eller bør politiet begynne å konsentrere seg om å straffe ekte forbrytelser, altså overgrep mot mennesker? Religiøse er ikke mennesker? Uansett er dette en sak fra England, som jo som kjent i senere tid nærmest har kjørt et korstog mot liberale rettigheter. Men jeg forstår ikke helt hva du ønsker å diskutere, da jeg ikke kan se at denne saken har særlig sammenheng med problemstillingen, som virker å handle om norske forhold. Kan du utdype litt? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Ut i fra dagbladets beskrivelse (som sannsynligvis er feilaktig som vanlig, men det er nå en annen sak), er det jo klart at han hvrken har vær truende ellet trakassert noen. Det er jo ikke en enkeltperson han forfølger, og det er nepe de samme innom bønnerommet hver dag. Dermed virker det ved første øyekast som et klart rettsovergrep, men nå er de ikke gode i toppen i domstolene i Storbritania (eller kanskje heller i parlamentet). Det er dessverre ikke noe nytt. En person ble jo nylig dømt der for å påpeke at en eller annen gruppe (kiropraktorr eller noe tilsvarende) ikke har noe bevis for at det de driver med fungrer. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Man kan jo stille seg spørsmålet, er det bedre at religiøse trakasserer ateister, er det bedre at innvandrere trakasserer nordmenn og visa versa? Selve problemstillingen er dog for meg defuse, all krenking burde resultere med en eller annen form for straff. Men ja, jeg skal være enig at offentliggjøre straffen med håning tilbake vil være øye for øye, tann for tann. Btw.. Dette er definisjonen på fascisme. Så vidt meg bekjent så har vi ikke en autoritær eller totalitær styresett i vesten.. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm........... Så det virkelig spørsmålet erhvor gal artikkelen er, og hva som stemmer. Etter hva jeg skjønner av hva jeg leste ble han anmeldt som vandal og ikke spesielt mye mer. Vis han ble dømt for å krenke derimot, er noe virkelig galt. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hvilken artikkel er det du har lest om du har kommet frem til at han har bedrevet vandalisme? Det kan i hvert fall ikke være Dagbladartikkelen det er linket til, for der finnes det ikke noe som tyder på det. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Tror noen at vi kunne vunnet en sak mot de respektløse tølperene som plasserer pro-religiøse pamfletter på skoler og biblioteker? Nei? Hva var så galt med å plassere anti-religiøse pamfletter på et bønnerom da? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hva var så galt med å plassere anti-religiøse pamfletter på et bønnerom da? Rettigheter, og jeg har ikke noe godt svar. Å tagge kan være vandalisme, men pytt pytt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Tror noen at vi kunne vunnet en sak mot de respektløse tølperene som plasserer pro-religiøse pamfletter på skoler og biblioteker? Nei? Hva var så galt med å plassere anti-religiøse pamfletter på et bønnerom da? Om saker kan vinnes mot dem avhenger mye av lovgiving fra land til land, men jeg tror det er mulig i enkelte tilfeller, og at det har blitt gjort før. Når det gjelder hva som er så galt med å legge ut latterligjørende pamfletter, så er man vel fremdeles en respektløs tølper, enten man er religiøs eller ikke. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Veldig skummel utvikling, spesielt når man ser den i sammenheng med dette http://edition.cnn.com/2010/CRIME/03/30/westboro.baptist.snyder/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå