NeEeO Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Hei, har lyst til å lære PHP, jeg kan ingen av de andre språkene, men vet heller ikke hva PHP er helt. Er PHP sånn at man kan lage registerings former og login form.. men jeg har laget 2 tråder en om java og en om PHP, jeg skal velge mellom en av de språkene, Hva er det det letteste å starte med? Endret 25. april 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Det avhenger helt av hvem man spør, og hva du skal bruke det til. Java kan brukes til så mangt, mens PHP er litt mer restricted. Man KAN lage Desktop applications med begge. Java kan bruke avansert grafikk, og har tilgang til PCen mer lokalt en det PHP har. PHP er mer brukt på web fordi PHP blir gjort av en server, mens java det krever litt lokalt arbeid også. Hvis du ikke kan noe programmering enda, nei da er det vansklig og si hva du burde lære. Personlig syntes jeg PHP var interresant men litt vansklig i starten. Nå kan jeg så og si alt inn og ut, men en gang i blant så glemmer jeg alltids en funksjon eller to. Java har jeg aldri prøvd, men jeg ville tro at uansett hva du velger, så må du ha et mål med opplæringa. Feks målet mitt med PHP var at jeg skulle kunne lage avanserte hjemmesider og til slutt min egen forum software, noe jeg lykkes med. Etter jeg brøt denne barriaren så følte jeg meg mye mer selvsikker på PHP. PHP brukes blant annet til Login og Registreringsfunksjoner ja, dette forumet her bruker feks PHP. Hva en du velger: Google is your friend. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Det avhenger helt av hvem man spør, og hva du skal bruke det til. Java kan brukes til så mangt, mens PHP er litt mer restricted. Man KAN lage Desktop applications med begge. Java kan bruke avansert grafikk, og har tilgang til PCen mer lokalt en det PHP har. PHP er mer brukt på web fordi PHP blir gjort av en server, mens java det krever litt lokalt arbeid også. Hvis du ikke kan noe programmering enda, nei da er det vansklig og si hva du burde lære. Personlig syntes jeg PHP var interresant men litt vansklig i starten. Nå kan jeg så og si alt inn og ut, men en gang i blant så glemmer jeg alltids en funksjon eller to. Java har jeg aldri prøvd, men jeg ville tro at uansett hva du velger, så må du ha et mål med opplæringa. Feks målet mitt med PHP var at jeg skulle kunne lage avanserte hjemmesider og til slutt min egen forum software, noe jeg lykkes med. Etter jeg brøt denne barriaren så følte jeg meg mye mer selvsikker på PHP. PHP brukes blant annet til Login og Registreringsfunksjoner ja, dette forumet her bruker feks PHP. Hva en du velger: Google is your friend. Jeg skjønte ikke helt det med PHP, foreksempel hva kan det brukes i websider? Har du ikke noen guide å anbefale for noen som er helt fersk? Endret 26. april 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Hvis du skal drive med dette på "amatør" nivå, lage kule websider og forum osv. ville jeg heller satset på Ruby on Rails. Enklere å lære, raskere resultat med mindre kode. Hvis du ser for deg å jobbe i IT bransjen senere ville jeg satset på Java eller .Net In 15 minutes, we go from scratch to complete weblog engine with comments, ajax, an ATOM feed, an XML and JSON API, tests, an administrative interface, and much more! We strongly advise that you sit down before starting this whirlwind tour. Your head may well be spinning at the end. Come along for the Ruby on Rails ride. http://rubyonrails.org/screencasts Edit: SÅ ikke at dette var forum for PHP Var ikke meningen å starte en lang diskusjon om Ruby vs PHP Endret 26. april 2010 av obergeru Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Mejn kan man lage sånn login og register med PHP eller HTML? eller hvilket språk må man kunne? Lenke til kommentar
christdi Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Mejn kan man lage sånn login og register med PHP eller HTML? eller hvilket språk må man kunne? Begge. Med HTML lager du login boksene og submit knappen, mens PHP sjekker om du har svart riktig eller galt og videresender deg til riktig side. Endret 26. april 2010 av christdi Lenke til kommentar
christdi Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Her er et enkelt eksempel : <?php if(empty($_POST)) { print "<form method='post' action='" . $_SERVER['PHP_SELF'] . "'>"; print "Username : <input type='text' name='username'><br>"; print "Password : <input type='password' name='password'><br>"; print "<input type='submit' value='login'>"; print "</form>"; } elseif($_POST['username']=='user' and $_POST['password']=='pass') { print "Welcome"; } else { print "Access denied"; } ?> Endret 26. april 2010 av christdi Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Her er et enkelt eksempel : <?php if(empty($_POST)) { print "<form method='post' action='" . $_SERVER['PHP_SELF'] . "'>"; print "Username : <input type='text' name='username'><br>"; print "Password : <input type='password' name='password'><br>"; print "<input type='submit' value='login'>"; print "</form>"; } elseif($_POST['username']=='user' and $_POST['password']=='pass') { print "Welcome"; } else { print "Access denied"; } ?> Hva brukes Mysql til? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Det er databasen der alle verdier, navn og lignende blir lagret. Lenke til kommentar
christdi Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Ja. I stede for å lagre informasjon i flate filer (tekst filer) så kan informasjonen lagres i en mysql database/tabell. Det er lettere å opprette, endre og slette informasjon fra en database kontra en flat fil. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Skal du lage websider bør du starte med HTML og CSS, siden det PHP-serveren sender til klienten uansett må være utformet i HTML. Det christdi skrev er et script som skriver ut ulik HTML-kode avhengig av om en bruker er innlogget eller ei. I motsetning til de aller fleste andre programmeringsstpråk er HTML et rent deklarasjonsspråk (i mangel på et bedre egnet begrep), som betyr at du skriver en formatteringskode som bestemmer hvordan siden skal vises på skjermen, på en statisk måte. Nesten som BBcode, som er formatteringskoden man bruker i forum som dette, bare med langt større frihet til å formattere tekst og annet innhold slik du ønsker. Til sammenligning er PHP og lignende programmeringsspråk dynamiske, fordi du kan generere forskjellige resultater med ulike variabler og inputs. HTML i seg selv er ikke dynamisk i den forstand at det er omtrent ingenting brukeren selv kan gjøre for å interagere med websiden dersom denne er kun skrevet i HTML (og evt. CSS). Til dette trenger du et dynamisk programmeringsspråk som f.eks. PHP, men igjen går det ikke an å skrive websider i ren PHP, siden dette er et serverside programmeringsspråk som egentlig kun bestemmer hva webserveren skal sende til klienten. Om dette ble for teknisk for deg må du skrike ut for en mer lettfattelig forklaring. Uansett er essensen at du ikke kan lage websider kun i PHP, du må kjenne til HTML i tillegg. CSS er også greit å ha kjennskap til om du planlegger å lage flere sider med samme layout. Her er en startes guide til HTML (engelsk). Her er en starter til CSS (norsk). Her er en starter til PHP (norsk). Skal du lage dynamiske websider, bør du lære deg det i denne rekkefølgen. Jeg har selv bakgrunn fra Java samt HTML og CSS, og har såvidt startet litt med PHP. Jeg skrev et script som konverterer en Steam friend ID (det 16-17 siffer lange tallet som kommer sist i en profil på steampowered.com) til en SteamID på formatet STEAM_0:x:x <?php /* Program Name: SteamID converter * Description: Converts a Steam friend ID (SID) to a SteamID. */ ?> <html> <head> <title>SteamID converter</title> </head> <body> <h1>SteamID converter</h1> <p>Converts from a steam friend ID (SID) to a SteamID. <br /> <form action="steamidconverter.php" method="POST"> <input type="text" name="sid" value="Enter SID here" size="17" maxlength="17" /> <input type="submit" name="go" value="Convert to SteamID" /> </form> <?php if(isset($_POST['go'])){ echo "<hr />"; $steamTwice = bcsub($sid, "76561197960265728"); if($steamTwice%2 != 0) $authserver = 1; else $authserver = 0; $steamOnce = ($steamTwice-$authserver)/2; if($steamOnce < 0 || ($authserver + $steamOnce) == 0){ echo "<p>Not a valid SID!</p>"; }else{ echo "<p>SteamID:<br />\nSTEAM_0:$authserver:$steamOnce</p>"; } } ?> </body> </html> Dette er et enkelt men fullt fungerende script. Det er primært HTML, men selve konverteringsbiten er skrevet i PHP. Den konverterer et tall over til en SteamID med en algoritme jeg fant på nettet. Den tar først inn en SID (friend ID) og starter konverteringen. Hvis resultatet er ugyldig, sender serveren linjen "<p>Not a valid SID!</p>" til klienten (deg). Dette er HTML-kode, der <p>...</p> deklarerer start og slutt på en paragraph (avsnitt). Dersom resultatet er gyldig sender den linjen "<p>SteamID:<br />\nSTEAM_0:$authserver:$steamOnce</p>" (der <br /> er linjeskift i HTML og \n er linjeskift i PHP). Denne linjen inneholder to variabler, $authserver og $steamOnce, som er det vesentlige innholdet i en SteamID. Dette var bare enda et praktisk eksempel på hvordan PHP er nødt å samarbeide med HTML for å kunne vise noe på skjermen. Her kan du se den i praksis. Prøv å skrive inn 76561197960312641 og se hva du får ut når du trykker "Convert to SteamID". Hvis du høyreklikker på siden, og velger "Vis kildekode" ser du den koden nettleseren bruker for å vise siden. Alt dette er HTML-kode, som er generert av scriptet i kodeboksen over. Jeg har også skrevet et program i Java som konverterer 76561197960312641 til en SteamID, men dette er ikke en webside: import java.math.BigInteger; public class SteamidConverter { public static void main(String[] args) { BigInteger friend = new BigInteger("76561197960312641"); System.out.println(convert(friend)); } public static String convert(BigInteger friendid){ BigInteger temp = friendid.subtract(new BigInteger("76561197960265728")); int tempInt = Integer.parseInt("" + temp); int steamidNumbers = tempInt / 2; int authserver = tempInt - (steamidNumbers * 2); return "STEAM_0:" + authserver + ":" + steamidNumbers; } } Dette er gjort relativt likt som i PHP over. Endret 29. april 2010 av srbz Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Skal du lære å lage dynamiske nettsider, så er det PHP lettest og mest fornuftig å velge. Helt enkelt kan du lage en nettside i html-kode, legge inn <?php ?> der du vil legge inn PHP-kode - og vips er du igang (litt forenklet forklart). Skal du lære generelt om programmering, så er Java ett bedre valg fordi man blir oppfordret til god programmeringspraksis. Gjør du en feil får du en feilmelding, det skjer ikke så ofte i PHP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå