Gå til innhold

Spørsmål ang. fallskjermjeger

365d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er hardt, men det finnes flere tråder og spørsmål og besvarelser om dette.

Jeg hadde søkt hadde det ikke vært for at jeg er litt nærsynt, og ikke kan ta en trygg laseroperasjon før om ett år. Du må i tillegg til å oppfylle de formelle og psykiske og fysiske kravene ha en meget, meget sterk vilje, og du må ha forberedt deg veldig, veldig godt. Opptakskrav o.l. finner du på: http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/ og http://www.fallskjermjeger.no/fallskjermjeger.htm

Lenke til kommentar

Det er hardt, men det finnes flere tråder og spørsmål og besvarelser om dette.

Jeg hadde søkt hadde det ikke vært for at jeg er litt nærsynt, og ikke kan ta en trygg laseroperasjon før om ett år. Du må i tillegg til å oppfylle de formelle og psykiske og fysiske kravene ha en meget, meget sterk vilje, og du må ha forberedt deg veldig, veldig godt. Opptakskrav o.l. finner du på: http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/ og http://www.fallskjermjeger.no/fallskjermjeger.htm

Og hva valgte du istedet for fallskjermjeger?

Lenke til kommentar

Hadde man enda kunnet velge.. :)

Da jeg ringte for å endre innkallelsen min (dette var noe sent), kunne jeg imidlertidig velge mellom artilleribataljonen, 2. Bn,sanitetsbataljonen, panser eller CSS. Valgte artilleribataljonen pga. lokaliseringsbatteriet (artillerijeger). Jeg hadde faktisk ikke hørt om det før, men han på VPV anbefalte meg å satse på det. Eller så tenker jeg på ISTAR/Jegerkompaniet, men de tar dessverre ikke inn i år.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Hadde man enda kunnet velge.. :)

Da jeg ringte for å endre innkallelsen min (dette var noe sent), kunne jeg imidlertidig velge mellom artilleribataljonen, 2. Bn,sanitetsbataljonen, panser eller CSS. Valgte artilleribataljonen pga. lokaliseringsbatteriet (artillerijeger). Jeg hadde faktisk ikke hørt om det før, men han på VPV anbefalte meg å satse på det. Eller så tenker jeg på ISTAR/Jegerkompaniet, men de tar dessverre ikke inn i år.

Satser på lokaliseringsbatteriet nå ettersom synet mest sannsynlig ikke vil stabilisere seg med det første.

Håper dog synet holder til denslags tjeneste. Hvor svakt er synet ditt?

Lenke til kommentar

Jeg fikk 7/9 på sesjon, men dro like så godt til en øyelege for en skikkelig undersøkelse. Hun konkluderte med at jeg hadde -1 til -1.25 (ca der et sted) på øynene. Altså ikke så veldig nærsynt, men nok til at jeg sliter med de to nederste linjene.

Hva fikk du? Jeg har derimot ikke hørt noe om at lokaliseringsbatteriet/artillerijeger ekskluderer avhengighet av briller/linser, og han på VPV sa heller ikke noe om dette. Men mulig 7/9 akkurat er i grenseland, jeg vet ikke.

Dette var forresten ot, beklager. Vi kan ta det videre i 91-årgangs tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du må ha gått mye med sekk og du må være forberedt på å havne i kjelleren, sånn psykisk sett. De fysiske minstekravene er det som kreves av deg rent fysisk, hvis du klarer de så er du "fysisk skikket" for fallskjermjegertjeneste. Men du kommer til å presse deg mye lengre enn du trodde var mulig, og du kommer til å spørre deg selv om du virkelig vil dette. Det er ikke de som klarer flest armhevinger som kommer inn, du står foran flere uker med utmattelse, stress, store psykiske påkjenninger, lite søvn osv.

Befalet vil spille mye på fykten for det ukjente. Litt vanskelig å forberede seg på dette, men bare ha i bakhodet at opptaket ikke varer evig. Jeg vet at det er vanskelig å finne info om hva som faktisk skjer på opptaket men som du sikkert vet så er det info som ikke skal offentliggjøres (mtp. frykten for det ukjente) ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...