Gå til innhold

Filserver - eller bare bruke eksterndisker?

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger å erstatte maskinene mine (MBP15" og Mac Pro) med Macbook Pro 17", og i den sammenheng får jeg et lite dilemma når det kommer til lagringsplass.

Planen var i utgangspunktet å kjøpe tre-fire eksterndisker av skikkelig størrelse - på til sammen ~6 TB lagring. Det som nok tar mest plass er film og tv-serier, dét (og musikk) har jeg ikke behov for backup på. Jeg tar dog ganske mye bilder og video, som jeg derimot vil ha backup på, så planen var da å ha én eksterndisk til bilder/video (typ 1,5/2TB) og en av lik størrelse til backup. Bilder lagres lokalt på datamaskin og på eksterndisk direkte under import, for så å backes opp til eksterndisk nummer 2 etterhvert (hvorpå det som ligger lokalt slettes) - så alt ligger iallefall to ganger bestandig.

Men så tenker jeg at det kanskje ville vært like greit å ha en filserver å lagre på. Da er i såfall planen å sette opp Raid-5 eller Raid-Z på ~5 TB lagring (etter raidet spiser sitt). Bilder vil fortsatt lagres synkront på interndisk og eksterndisk (men da sikkert en 2.5"-versjon, som ikke trenger strøm) - for så å bli overført til serveren når jeg kommer hjem. Får også en viss sikkerhet på film/tv og musikk.

Hvis jeg setter opp server blir det sikkert noe med Intel Atom og enten Linux eller (Open?)Solaris. Maskina må være relativt stille, da den vil stå på samme rom som jeg sover i (starter FHS til høsten, så bor på internat).

Hva tror dere er mest fornuftig? Eksterndisker eller server? Andre løsninger?

Setter pris på gode svar. :)

Ole Gunnar

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på det samme selv. Men Hvor mye bruker man div filer ? Kan du ikke da ha et par eksterne liggende løst å ha de mer hyppig brukte filene på div interne hdd'er ?

Bruker en server mye strøm ? for da kan man jo tenke på det og er støy fra pcen verdt det ? Kan du jo lage mer enn bare en fil server å da. TS/VT kanskje

Lenke til kommentar

Problemet er at med en laptop er det begrenset hvor mye plass jeg har internt. Dermed gjør jeg meg avhengig av ekstern lagring. Jeg er også vandt med å ha tilgang til musikken, filmer og TV over nettverket fra før av, noe jeg ikke er sikker på om jeg vil leve uten. TS/VT er uinteressant å hoste selv, da det overhodet ikke koster mye å leie slikt. Kan hende jeg setter opp en liten FTP for å enklere dele filer med kompiser etc., but thats it.

Lenke til kommentar

Driver å oppgraderer NAS-et mitt for tiden. Regner med at prisen blir på rundt 2000 kr - Har en gammel maskin som oppgraderes. Det jeg bruker NAS-et mitt til er å levere innhold til stue-PC-en, laptopen og den stasjonære. Utrolig herlig å altid ha tilgang til filene sine hvor en man er :-)

Har selv også en ekstern harddisk som ikke lenger er i bruk.

Lenke til kommentar

Har en liten kompakt filserver i bestilling selv, denne serveren har et nm10 atom hovedkort i et Chenbro mini-itx kabinett med plass til 4 hot-swap harddisker.

Chenbro: http://www.dustinhome.no/pd_5010375485.aspx?

Dette er det samme kabinettet som i et tidligere svar.

Som server-os så planelegger jeg å legge inn ClearOS som er det samme som Clarkconnect som er et nettverksserveros med et webgrensesnitt for konfigurasjon. FreeNAS er også et alternativ til server-os

http://www.clearfoundation.com/

Lenke til kommentar

Interessant, tror dog fire disker blir for lite. Har per i dag litt over 4TB som er ganske stappfulle. Tenkte mer i retning seks 2TB-disker, 10TB total lagring i raid-z/5.

Tror det blir et Intel DP55WB med Core i3 530 og 4GB ram til å starte med. Så har jeg muligheten til å oppgradere til Core i7 hvis jeg finner ut at jeg trenger noe til å rendre med eller lignende.

Er dog ganske blank på kabinett. Krav: 6 diskplasser (minst) samt gode støyegenskaper. Planen var å sove i samme rom som maskinen. Burde vel kanskje ha noe slags vibrasjonsdepende harddiskoppheng?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

eksterne disker bør aldri brukes som en lagringsløsning. De er ikke laget for den typen jobb. Gå heller til anskaffelse av en NAS...

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg og se på NAS løsninger fra Qnap eller Synology. Disse leveres med mange muligheter hva angår deling av filer over AFP(som nok er mest aktuell) evt iSCSI, samt SMB og FTP om det skulle være ønskelig. Ser du ønsker minst 6 disker, da er det Qnap TS-639 og oppover som gjelder, eller Synology DiskStation DS1010+ 5-bay NAS + Synology DX510 (gir totalt 10 disker). Mer info finnes på websidene qnap.com og synology.com

(kan evt sammenligne pris på komplett: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10147 )

Lenke til kommentar

Har vurdert ferdigløsninger som Qnap eller Synology, problemet er dog prisen. Qnap sin med 6 bays koster 10 000kr uten disker, mens hvis jeg bygger selv får jeg med seks 2TB disker til ca. samme pris, og heftigere maskinvare ellers og.

Har ikke noe problemer med å bygge maskin og konfigurere OS selv. Tror nok det blir noe selvbygg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

eksterne disker bør aldri brukes som en lagringsløsning. De er ikke laget for den typen jobb.

Why not ? Hva er galt med å ha en Usb disk full av div videoer/andre filer ?

Manglende kjøling reduserer levetiden på diskene.

Det er ikke noen problemer å lagre på diskene bare man husker å slå de av og ikke la de stå på 24/7, men hvis du ikke tror meg, så bare klem på så kommer det vel en tråd senere om hvordan man skal bærge data u av en havarert disk...

Lenke til kommentar

Jeg lurte på hvorfor. Sa ikke at det ikke var farlig jeg.

Hdden er veldig treg når man først skal inn på den så den går vel i "sleep" mode el noe hvis du ikke bruker den på lengre tid? Virker sånn på mine i allefall for det tar sin tid før de reagere når jeg skal inn på mine WD320GB å WD 1TB Usb disker

Endret av Thommas88
Lenke til kommentar

Er dog ganske blank på kabinett. Krav: 6 diskplasser (minst) samt gode støyegenskaper. Planen var å sove i samme rom som maskinen. Burde vel kanskje ha noe slags vibrasjonsdepende harddiskoppheng?

Jeg hadde samme utgangspunkt som deg, og valgte denne;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=478131

Jeg ville samtidig byttet ut viftene som fulgte med og sørget for at PSU er stillegående. Du blir aldri kvitt støyen helt og 6 disker spinner som kjent rundt. Greit med utvidelsesmuligheter i kabinettet hvis en setter inn rammer i 5 1/4 brønnene. Negativt: litt dyrt, spesielt med stillegående vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...