Fiske Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Jeg er 19 år, er veltrent og er en kjekk, koselig person. Men i sosiale situasjoner, med jenter, og nye personer så føler jeg at jeg ikke strekker til. Jeg føler at jeg ikke kan nå målet mitt, eller oppfylle det jeg tror andre krever av meg. I en gitt situasjon der jeg går bort til ei jente og prøver å snakke med henne, så føler jeg at jeg ikke får til å ha en naturlig samtale der jeg ikke prøver og tenker over at jeg må underholde henne eller være så innmari spesiell for henne. Det samme gjelder når jeg skal være med venner og bekjente av meg. Jeg føler et press på meg selv til å være "den utadvendte" typen som alltid naturlig skal ha noe morsomt å si, eller bare være helt bekvem i situasjoner med nye mennesker. Og det verste er, at det er kun jeg selv som stopper meg, med mine egne tanker, de holder meg tilbake, alle mine egne tanker om at jeg ikke strekker til. For jeg vet at om jeg kommer i en situasjon med en person, både jenter og gutter der jeg klarer å slappe av så kan det nesten ikke være slik at den personen kommer til å mislike meg. For jeg er den jeg er, og er veldig glad for det, men skulle ønske at jeg klarte å la andre få se hvem jeg er, og ikke den jeg tror og prøver at jeg skal være. Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Dette her høres jævlig teit ut altså. Det du må gjøre er å ta deg sammen et par hakk. Dessuten hva er det egentlig du vil med å oppsøke disse jentene? Dette her høres særs suspekt ut. Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Hva jeg vil er å kunne være meg selv og vise og gi den personen til de jeg møter. Når jeg skal møte en person, la oss for eksempel ta ei jente jeg kjenner godt allerede så er ikke nødvendigvis målet mitt å skulle ha denne jenta som kjæreste, men bli bedre kjent med personen. Hva er det du egentlig insiunerer i kommentaren din? At jeg er ute etter å dra nytte av personer? Var en litt merkelig måte å skulle hjelpe eller komme med råd når du heller velger å angripe meg. Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Så det er "bli bedre kjent" de kaller det om dagen. Kanskje du gjør det litt for opplagt at du vil "bli bedre kjent" og da er det jo ikke rart du blir anspent, nervøs og redd for at hun kommer til å mislike deg. Endret 25. april 2010 av -Void- Lenke til kommentar
Bas04 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Du sier du er glad for å være den du er, men for meg bærer innlegget ditt preg av heller det motsatte... Også når du samtidig nevner at du skulle ønske andre kunne seg den du er, enn den du prøver å være. Det er naturligvis veldig psykisk slitsomt å hele tiden skulle ha på seg en slags maske i sosiale settinger, og hele tiden ha i bakhodet at du skal imponere eller gjøre inntrykk på jenter. For meg virker det som om du må jobbe mer med ditt indre, før du begynner å ta fatt i hvordan å være mest mulig vellykket i en sosial setting. Det å være trygg på seg selv og avslappet, er alfa omega når det kommer til selvtillit og selvfølelse. Jeg har en liten øvelse til deg, når det gjelder ønsket om å forandre på enkelte områder i livet. Spør deg selv, “Hva definerer min livssituasjon nå“? For best mulig utbytte av dette, og kommende spørsmål bør du skrive ned svarene. Gjør det, nå! Dette er et spørsmål som sikkert avler flere svar, og det er ingen fast standard på hvilke svar du skal komme med. Skriv ned det du føler for, om det så er ett svar eller 100. Spør deg selv: * Hva er jeg fornøyd med? * Hva kan bli bedre? / Hva ønsker jeg mer av? * Hvordan kan jeg få til dette? Skriv ned det første som faller deg inn. Og skriv ned nok til at du føler det ikke mangler noe. Målet med dette: Du bør få greie på hva som dominerer din livssituasjon, hva som er positivt og hva som er negativt/hva du ønsker mer av i din livssituasjon. Og du bør også ha fått en ide om hva som skal til for å få mer av hva du ønsker deg. Vi gjør oss bevisst på plattformen du befinner deg på per dags dato. Finn frem penn og papir igjen og skriv ned områdene du ikke er fornøyd med, eller hvor du ønsker å forbedre deg. Dette kan f. eks være: Arbeid, skole, jobb, trening, forhold til familie, forhold til venner, økonomi, osv. Antallet varierer fra person til person. Skriv ned områdene du vil forbedre nå. Når du har skrevet ned områdene du ønsker å forbedre vil jeg at du tar for deg det viktigste området, eller f. eks de 3 viktigste områdene slik du ser det i dag, og spør deg selv (mens du noterer): * Hvorfor ønsker jeg å forbedre dette området? (Hva ligger til grunn for at akkurat dette området skal forbedres?) * Hva er positivt med å forbedre dette området? (Skap en positiv assosiasjon til å forbedre dette området, tenk på dagen du virkelig føler du har det slik du vil) * Hva må til for å forbedre dette området? (Skriv ned hvem som kan hjelpe deg, hvilke ressurser du kan ta i bruk, hva du må vite, hva som allerede fungerer i dag som gjør at du kan komme videre, skriv ned alt du kommer på!) * Hva definerer suksess innenfor dette området? (hva spesifikt er det som gjør at du skal bli mer fornøyd med dette området enn hva du er nå?) Poenget med disse spørsmålene er bevisstgjøring rundt situasjonen der du befinner deg nå, og å peile ut retningen i forhold til hvor du ønsker å være. Har du besvart spørsmålene, og reflektert rundt din egen situasjon, bør du også vite hva som skal til for å forbedre ett eller flere av dine områder i livet. Nå skal vi gjøre noe av det aller viktigste vi kan gjøre, nemlig å sette oss mål. Dette gjør vi for å spikre avtalen du nå har med deg selv, for virkelig få dette gjort! Disse spørsmålene kan brukes i hvilket som helst livsområde: * Hva er målet/målene dine innenfor dette området? * Hva er det viktigste du kan gjøre for å nå dette målet? * Hvor skal du være om 30 dager? Hvor er du om et halvt år? Sett en tidsfrist på målet ditt, eller delmålene! Konklusjon: Begynn å jobb med deg selv, helt i begynnelsen her nå. Ta fatt i din følelse av å ikke strekke til, av å ikke være god nok, være sosialt ubekvem o.l! Få ned på papiret hva som må endres på, og sett deg realistiske mål, steg for steg. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Du vil være deg selv, men forsøker tydeligvis å være en helt annen, falsk person. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå