Gå til innhold

Justering av høyde på setet? (Greg Lemond metoden)


mX mann

Anbefalte innlegg

Greg Lemond metoden:

 

Her tar man helt enkelt skrittlengden og ganger denne med 0,883. Eks: 90 cm skritt”høyde” gir da setehøyde på 79,47 cm, som måles ut fra senter på krankhuset til toppen av setet. Skritthøyden måler du helt enkelt ved å stå opp etter en vegg med 20 cm mellom bena, benytt boka som ”sete” og mål fra toppen av boka og ned til bakken.

 

 

Kan noen forklare meg denne litt nermere? Hvorfor skal man gange med akkuratt 0,883? Har vel noe med krankarm lengden å gjøre, men får ikke helt det regnestykket til og stemme. Ta foreksepel utgangspunkt i en 175mm krank. Og trekker fra på 90cm, det blir jo 72,5cm

 

Og da skal man jo måle fra mitten av krankhus og opp til toppen av setet. Men måler man loddrett fra krankhus opp til setet eller i vinkel med sete stemet?

 

Jeg har ben lengde på 91cm og kjører med 175mm krank, det jeg komm frem til var en sete høyde på 80,053cm. Kan dette stemme?

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke forklare deg med 100% sikkerhet hvorfor man skal gange med akkurat 0,883. Sannsynligvis er dette regnet ut med en spesiell krankarmlengde, og de har da funnet ut at man ved dette forholdet får utnyttet kraften på en best mulig måte. Hvor langt bak setet står spiller vel også litt inn her.

Så det virker som det er flere variabler som man må regne med, og som Greg Lemond sannsynligvis har gjort rede for, men som du ikke har med her.

 

Kan vel legges til at man ikke heller bør/kan stole blindt på denne metoden. Folk er forskjellige, og det er ikke sikkert du vil få en komfortabel sittestilling ved å bruke denne metoden. Men det er kanskje en fin pekepinne på hvor høyt sete man burde ha.

 

EDIT: Hvor får du det fra at du skal trekke de 90 cm fra krangarmelengden på 175 mm?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...