foZil Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Hei.. jeg holder på å lage et lite gjestebok-script i PHP, men nå har jeg støtet på et lite problem. Jeg skal ha en funksjon som sletter innlegg. Gjesteboken er bygget opp, så den skriver inn i en fil, slik som dette: år-mdn-dag-klokka | Skrevet_av | $remote_addr | Innlegg Det er sånn ca åssen det er bygget opp, og jeg leser innleggene ut fra den filen, og sorterer dem etter år-mdn-dag-klokka. år-mdn-dag-klokka blir en unik verdi, og derfor kunne jeg tenkt meg å bruke den til "slett innlegg" funksjonen. Noen som har noen tips i hvordan jeg kan få slettet den spesielle linjen som inneholder den år-mdn-dag-klokka verdien jeg er ute etter? På forskudd, takk. Lenke til kommentar
Neo Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Hva med å bare lese hele filen inn i en hash, med 'år-mdn-dag-klokka' som nøkkel og deretter skrive over filen igjen med det som ligger i hashen utenom det som skal fjernes? Blir selvfølgelig en hel hæv ganger enklere hvis du bruker en database, f.eks MySql... Lenke til kommentar
foZil Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg kan ikke alle begrep helt, men åssen gjør jeg det med en hash? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 F.eks slik: $infohandle = fopen("fil.txt","r"); while(!feof($infohandle)) #Så lenge det er noe igjen i fila { $temp = fgets($infohandle, 4096); #henter ut en linje. $nokkel = split(":",$temp); $liste{$nokkel} = $temp; #dette er en hash } fclose($infohandle); Hmm.. Ved nærmere ettertanke kan du jo bare lese inn hele fila linje for linje inn i en variabel og når du kommer til den linja du vil fjerna, så bare lar du være å legge til denne i variabelen. Når alt er ferdiglest så skriver du bare over fila med det som ligger i variabelen du har lest inn alt i. Men ved å bruke hash åpner du får en del andre funksjoner også. Du kan jo bruke hash til å endre innlegg dersom dette er ønskelig på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar
foZil Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Tusen takk foresten! Jeg har vært veldig opptatt i det siste, så jeg har ikke fått tittet så mye på svaret enda, men takk takk Skal se om jeg greier å få noe ut av det, for nå har jeg mye tid fremover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå