dahlberg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Har plutseleg fått problem med min Dell 9100, der eg har to diskar i RAID0. OS mm er installert her, og nokre ting eg ikkje har backup av. Om RAID0 var så lurt kan nok diskuterast, men ikkje noko å gjere med det no uansett. Diskane dukkar opp i BIOS, men oppstarten stoppar opp, og går eg inn i konfigurasjonsprigrammet for RAID, så får eg følgjande status: Intel® Matrix Storage Manager option ROM v5.0.0.1032 ICH7R RAID Volumes: ID Name Level Strip Size Status Bootable 0 Volume0 RAID0(Stripe) 128KB 465.7GB Failed No Physical Disks: Port Drive Model Serial # Size Type/Status(Vol ID) 0 WDC WD2500JS-75MHBO WD-WMANK1007630 232.8GB Non-RAID Disk 1 WDC WD2500JS-75MHBO WD-WMANK1007276 232.8GB Member Disk (0) Her har eg valget på å slette raid , lage nytt raid og ffjerne raid-oppsett. Viss eg startar opp maskina med Windows PE, og prøver med RAID Recontructor eller iRecover, så er ikkje den disken som feila tilgjengeleg. Må eg slette RAID og lage det på nytt for å kome nokon veg? Vil helst ikkje gjere noko som gjer at eg mister det som er på disken. Har ikkje noko anna maskin å sette inn diskane i tilgjengeleg no, viss det er er ei løysing på nokon måte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hvis du sletter arrayet og lager et nytt et som er helt 100% identisk med det forrige (samme størrelse og stripe size) så kan det hende at du kan hente ut data med et vanlig recovery-program (f.eks. GetDataBack). Du kan ikke bruke RAID-recovery-program da disse sansynligvis er beregnet på RAID1 eller høyere. Det som er viktig er at du ikke starter fra RAID0-arrayet, ikke skriver til det og at hva enn du starter opp med har drivere til RAID-kontrolleren slik at diskene kommer opp som én disk. Lenke til kommentar
dahlberg Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Begge desse RAID Reconstructor og iRecover skal funke for RAID0 så vidt eg forstår. Det eg i så fall må gjere er å opprette raid på nytt, og så starte opp frå CD med recoveryprogram? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Du kan installere OS'et på en ny disk. installere Intel Matrix storage manager og så rebuilde arrayet vis det programmet. Etterpå er det bare å fjerne disken og kjøre raid 0 igjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå