Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husutleie - skattesvindel?


Raedon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bor på hybel hos en kar..

Det har seg slik at denne karen leier ut flere hybler på hele loftet og i hele kjelleren(Han bor i mellometasjen)..

Er han egentlig pliktig å betale skatt av disse inntektene?

 

I kontrakten han lagde sto det at husleien MÅTTE betales kontant? Kan dette tyde på at han driver med skattesvindel?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel slik at dersom du leier ut mer enn 50% av boligen (regnet etter utleieverdi, ikke areal), så skal du skatte av det. Så spørs det da om utleieverdien av loft og kjeller er større enn hovedetasjen. Det er forøvrig umulig å si om personen snyter på skatten eller ikke, basert på at han vil ha husleien kontant. Kanskje, kanskje ikke..

 

Edit: Litt info fra vår kjære skatteetat:

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7298#kapitteltekst

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Kontantoverføringer kan tyde på at utbetalingene unndras skatteplikt. 

 

Nå vet jeg ikke hvor mange hybler det er snakk om, men Skatteetaten legger til grunn at det er næringsvirksomhet hvis det er minst fem.

 

Det er skattefritt utleie hvis man leier ut en mindre del av egen bolig (dvs, du bruker minst 50% av boligen selv, sett i forhold til mulig utleieverdi). Leier du ut hele eller større deler av boligen (dvs at det du leier ut leier du ut for mer enn 50% av hva som ville vært mulig å leie ut hele boligen for) er de første 20 000 skattefrie. Overstiger det 20 000 er hele beløpet skattepliktig. 

 

 

Lenke til kommentar

Kontantoverføringer kan tyde på at utbetalingene unndras skatteplikt. 

 

Nå vet jeg ikke hvor mange hybler det er snakk om, men Skatteetaten legger til grunn at det er næringsvirksomhet hvis det er minst fem.

 

Det er skattefritt utleie hvis man leier ut en mindre del av egen bolig (dvs, du bruker minst 50% av boligen selv, sett i forhold til mulig utleieverdi). Leier du ut hele eller større deler av boligen (dvs at det du leier ut leier du ut for mer enn 50% av hva som ville vært mulig å leie ut hele boligen for) er de første 20 000 skattefrie. Overstiger det 20 000 er hele beløpet skattepliktig. 

 

 

Han leier ut 5 hybler(2600,- i månen) i kjelleren og en leilighet(XXXX,-) på loftet..

Er han skattepliktig med andre ord?

Lenke til kommentar

 

Hvilken interesse har du i dette?

 

 

Ja, si det...? Hvilken interesse har trådstarter i dette?

For meg virker det som hans interesse ligger i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223645 der han forsøker å unnslippe sine kontraktsforpliktelser ovenfor sin hybelvert.

 

Han sier:

 

Hei.

Jeg bor på hybel og skal bryte leiekontrakten nå.

 

Det har seg slik at i leiekontrakten står det at kontrakten er uoppsigelig og varer i ett år..

Jeg har betalt depositum(husleie x 2)

 

Nå har jeg fått astma/allergi og blir anbefalt av lege at jeg må finne meg en ny plass og bo, grunnen til dette er at på hybelen jeg bor nå er det vegg-til-vegg teppe på hele gulvet. Hybelverten sier at jeg må betale ut kontrakten, og har lite forståelse for min situasjon..

 

 

Er det noen som vet om jeg har noen slags for lov på min side, eller om jeg må betale ut leieperioden på denne hybelen?

 

Og evt. hva er det verste som kan skje om jeg bare stikker, pakker sakene og gir fra meg nøkklene?

 

 

Jeg vil helst ikke betale ut leietiden på denne hybelen+den nye hybelen.

Håper at noen kan hjelpe meg :D

Takk

 

Så for meg virker det som vår kjære readon planlegger en aldri så liten utpressing eller hevn ovenfor sin (snart) tidligere hybelvert.

 

Way to go, man :thumbdown:

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig med litt detektivarbeid.

 

Når det gjelder om han skal skatte eller ikke, så skal han vel det, dette er jo tydelig en næringsinntekt.

 

13 000 + en leilighet/hybel pr mnd er jo en liten månedslønn, da bør han skatte. Sånnsett er jeg ikke helt enig med L4r5.

 

Videre er jeg ikke fan av utpressing, men om fyren er vanskelig bare for å være vanskelig, at han raskt får leid ut denne likevel (feks dersom du skaffer ny leieboer, kommer an på leiemarkedet der du bor), så kan man jo være tilbøyelig til å være ufin tilbake.

 

Problemet ditt her er jo at du ikke VET at han snyter (selv om det jo lukter litt sånn), kan jo være han gjør det på denne måten for å følge opp innbetalingene personlig (merkelig, men ikke det merkeligste jeg har hørt). Da må du nesten se hva han fører opp i selvangivelsen:-) Så her er det risiko for å skyte deg selv i foten, dersom han har dekning.

Lenke til kommentar

 

Hvilken interesse har du i dette?

 

 

Ja, si det...? Hvilken interesse har trådstarter i dette?

For meg virker det som hans interesse ligger i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223645 der han forsøker å unnslippe sine kontraktsforpliktelser ovenfor sin hybelvert.

 

Han sier:

 

Hei.

Jeg bor på hybel og skal bryte leiekontrakten nå.

 

Det har seg slik at i leiekontrakten står det at kontrakten er uoppsigelig og varer i ett år..

Jeg har betalt depositum(husleie x 2)

 

Nå har jeg fått astma/allergi og blir anbefalt av lege at jeg må finne meg en ny plass og bo, grunnen til dette er at på hybelen jeg bor nå er det vegg-til-vegg teppe på hele gulvet. Hybelverten sier at jeg må betale ut kontrakten, og har lite forståelse for min situasjon..

 

 

Er det noen som vet om jeg har noen slags for lov på min side, eller om jeg må betale ut leieperioden på denne hybelen?

 

Og evt. hva er det verste som kan skje om jeg bare stikker, pakker sakene og gir fra meg nøkklene?

 

 

Jeg vil helst ikke betale ut leietiden på denne hybelen+den nye hybelen.

Håper at noen kan hjelpe meg :D

Takk

 

Så for meg virker det som vår kjære readon planlegger en aldri så liten utpressing eller hevn ovenfor sin (snart) tidligere hybelvert.

 

Way to go, man :thumbdown:

 

G :)

 

 

Neida, ikke noe utpresseing el..

Tenkte bare på hva som kunne skje om jeg pakket sakene og dro uten å si noe spesielt om det.. Jeg mister depositumet, men han kommer aldri til å ta det til forliksrådrt når han driver med skatteunndragelse? Da er han i hvertfall dum

 

 

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar

 

Neida, ikke noe utpresseing el..

Tenkte bare på hva som kunne skje om jeg pakket sakene og dro uten å si noe spesielt om det.. Jeg mister depositumet, men han kommer aldri til å ta det til forliksrådrt når han driver med skatteunndragelse? Da er han i hvertfall dum

 

 

Takk for svar :D

Jaha, ja... Bare så jeg forstår deg rett...

Så du vil altså bli en kjeltring og bryte en kontrakt som du frivillig har undertegnet og som du har forpliktet deg til å følge. Og i tilfelle hybelverten benytter seg av sin soleklare rett til å inndrive pengene via forliksrådet, så vil du plutselig se lyset og bli en god ansvarlig borger som føler et ubendig press til å opplyse om eventuelt skattesnusk. Hvis du ikke truer om dette (vel, du gjør jo egentlig det, da, her på diskusjon.no)og heller ikke tjener penger på det (vel, det gjør du jo også) , så er det nok ikke utpressing, men det går inn under kategorien "el..." som du uttrykker det, en ren hevn altså.

 

Ikke gjør deg så jævla prektig. Kjeltring er du uansett selv om du blir en tyster. Dette gjør du kun for å slippe å betale husleia fullt ut.

 

Gjør opp for deg og kom deg videre her i livet. Kontrakter skal følges. Du hadde neppe gått med på å utvide kontrakten for å betale en ekstra måndedsleie om hybelverten ikke fikk leid ut etter deg, hvorfor skal han gå med på å innskrenke kontrakten fordi du vil avslutte den tidligere?

 

G

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig med litt detektivarbeid.

 

Når det gjelder om han skal skatte eller ikke, så skal han vel det, dette er jo tydelig en næringsinntekt.

 

13 000 + en leilighet/hybel pr mnd er jo en liten månedslønn, da bør han skatte. Sånnsett er jeg ikke helt enig med L4r5.

 

Videre er jeg ikke fan av utpressing, men om fyren er vanskelig bare for å være vanskelig, at han raskt får leid ut denne likevel (feks dersom du skaffer ny leieboer, kommer an på leiemarkedet der du bor), så kan man jo være tilbøyelig til å være ufin tilbake.

 

Problemet ditt her er jo at du ikke VET at han snyter (selv om det jo lukter litt sånn), kan jo være han gjør det på denne måten for å følge opp innbetalingene personlig (merkelig, men ikke det merkeligste jeg har hørt). Da må du nesten se hva han fører opp i selvangivelsen:-) Så her er det risiko for å skyte deg selv i foten, dersom han har dekning.

Dette er ikke næringsinntekt i det hele tatt. Utleier bor jo selv i boligen.

 

Det som avgjør om disse leieinntektene er skattepliktige eller ikke, beror på om huset dere bor i er en enebolig, tomannsbolig eller flermannsbolig. Hvor store er disse hyblene?

I utgangspunktet er all inntekt vunnet ved arbeid eller kapital skattepliktig jf. skatteloven §§ 5-1 og 5-20.

Så kommer unntakene i sktl §7-2. Er det enebolig eller tomannsbolig og eieren selv benytter minst halvparten av boligen regnet etter utleieverdien, er han fritatt for skatt av leieinntekten.

Er det flermannsbolig gjelder ikke skattefritakene jf sktl §7-2 3.ledd

 

Selv om det er flere hybler og leieligheter i et hus, er det ikke dermed sagt at da må det være en flermannsbolig, siden det er "flere som bor der". Dette kommer an på størrelsen av boenhetene, utformingen av huset/leilighetene, har de egen inngangsdør, eget kjøkken og bad etc. Mer om dette finner du i skatteetatens lignings ABC http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/

 

Slik du har beskrevet boligen foreløpig, vil jeg anta det er snakk om en enebolig som er innredet med en hel haug av hybler. Leieinntekten er derfor skattefri.

Lenke til kommentar

Kanskje han skylder penger og har påleggstrekk fra namsmannen! Da vil det jo være greit om noen av pengene komemr kontant.

 

Eller kanskje han ikke liker at andre ser hvor mye penger som strømmer inn på kontoen.. .da kan det jo være greit å få det kontant...

 

kanskje han har en elskerinne eller to, da er det vel praktisk å gjøre opp kontant...

 

Alt blir bare spekulasjoner...

 

og som krikkert treffende spurte om 25. april - HVILKEN INTERESSE HAR DU I DETTE?

 

Det er utleiers privilegium å bestemme når, hvordan og hvor husleie skal betales! - For leietager er dette veldig enkelt! Forhold deg til den ingåtte avtalen (Husk også at evt. muntlige avtaler er like gode som skriftlige) og pass ellers dine egne saker! :-)

Lenke til kommentar

.....

Dette er ikke næringsinntekt i det hele tatt. Utleier bor jo selv i boligen.

 

Det som avgjør om disse leieinntektene er skattepliktige eller ikke, beror på om huset dere bor i er en enebolig, tomannsbolig eller flermannsbolig. Hvor store er disse hyblene?

 

.....

 

Selv om det er flere hybler og leieligheter i et hus, er det ikke dermed sagt at da må det være en flermannsbolig, siden det er "flere som bor der". Dette kommer an på størrelsen av boenhetene, utformingen av huset/leilighetene, har de egen inngangsdør, eget kjøkken og bad etc. Mer om dette finner du i skatteetatens lignings ABC http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/

 

Slik du har beskrevet boligen foreløpig, vil jeg anta det er snakk om en enebolig som er innredet med en hel haug av hybler. Leieinntekten er derfor skattefri.

 

Man skal være forsiktig med ord man ikke har dekning for, så næringsinntekt er nok ikke et ord jeg skulle brukt dajeg ikke kjenner hva dette innebærer.

Jeg mener likevel det er mest sannsynlig skattepliktig inntekt med mindre utleieverdien av enheten utleier bor i overstiger 15 000+.

 

Som killeng skriver i 2. innlegg er denne inntekten skattepliktig med mindre boenheten han selv bor i utgjør 50%+ av uteleiepotensialet. Dette er selvsagt ikke umulig, men det høres meget usannsynlig ut. Her må evt trådstarter inn med mer informasjon om størrelsen på utleiers boenhet, samt om det er by- eller bygdepriser vi snakker om.

 

Kilde til 50%-regelen:

http://www.skatteetaten.no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7295#Når er utleieinntekten skattefri

Lenke til kommentar

 

 

Det er utleiers privilegium å bestemme når, hvordan og hvor husleie skal betales! - For leietager er dette veldig enkelt! Forhold deg til den ingåtte avtalen (Husk også at evt. muntlige avtaler er like gode som skriftlige) og pass ellers dine egne saker! :-)

 

Husleieloven er uenig med deg der, og den er ufravikelig:

 

"§ 3-3. Oppgjørsmåte

 

Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Leieren plikter ikke å overføre leie til utlandet. "

 

Med dette menes da at leietager alltid har rett til å betale husleien via bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener likevel det er mest sannsynlig skattepliktig inntekt med mindre utleieverdien av enheten utleier bor i overstiger 15 000+.

 

Som killeng skriver i 2. innlegg er denne inntekten skattepliktig med mindre boenheten han selv bor i utgjør 50%+ av uteleiepotensialet. Dette er selvsagt ikke umulig, men det høres meget usannsynlig ut. Her må evt trådstarter inn med mer informasjon om størrelsen på utleiers boenhet, samt om det er by- eller bygdepriser vi snakker om.

Det er helt likegyldig om beløpet i seg selv er 15000kr, 20000kr, eller 2600kr. Bare fordi dere syns at alt over 15000kr høres mye og og mener da at det skal skattes for er ikke nødvendigvis riktig.

 

Det er heller ikke arealstørrelsene på de forskjellige leilighetene / hyblene som gir grunnlag for om leieinntekten er skattepliktig eller ikke.

 

§ 7-2 (1) Utleieinntekt fra egen bolig er skattepliktig, unntatt når:

a. eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien.

Eieren kan altså selv bo i en mindre leilighet enn de han leier ut, så lenge utleieverdien av den delen han selv bor i er større enn de andre hyblene.

 

Vi har for lite opplysninger om denne boligen, men slik TS har fremstilt saken foreløpig, mener jeg at det her er snakk om en enebolig med utleieleiligheter og skattemessig blir det å regne etter sktl §7-2 1.ledd

Lenke til kommentar

 

 

Det er utleiers privilegium å bestemme når, hvordan og hvor husleie skal betales! - For leietager er dette veldig enkelt! Forhold deg til den ingåtte avtalen (Husk også at evt. muntlige avtaler er like gode som skriftlige) og pass ellers dine egne saker! :-)

 

Husleieloven er uenig med deg der, og den er ufravikelig:

 

"§ 3-3. Oppgjørsmåte

 

Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Leieren plikter ikke å overføre leie til utlandet. "

 

Med dette menes da at leietager alltid har rett til å betale husleien via bank.

 

 

OK! så er også dette lovregulert! Jeg burde vel formulert det mer slik:

 

Det burde være utleiers privilegium å bestemme når, hvordan og hvor husleie skal betales! Det er i alle fall ingen tvil om at jeg er uenig med loven her :-)

Lenke til kommentar

Det er helt likegyldig om beløpet i seg selv er 15000kr, 20000kr, eller 2600kr. Bare fordi dere syns at alt over 15000kr høres mye og og mener da at det skal skattes for er ikke nødvendigvis riktig.

Prisen er faktisk ikke irrelevant. Jo høyere utleieverdien på leilighetene er, desto mer må andelen utleier selv bor i være verdt, utleiemessig, for å få skattefritak.

Lenke til kommentar

Prisen er faktisk ikke irrelevant. Jo høyere utleieverdien på leilighetene er, desto mer må andelen utleier selv bor i være verdt, utleiemessig, for å få skattefritak.

Ja, og det er forsåvidt det jeg sier hele tiden.

 

Poenget mitt var at selv om utleieinntektene begynner å hope seg opp til å bli et betydelig beløp ikke nødvendigvis trenger å være skattepliktig kun for det er snakk om mye penger.

 

Husk at det er ikke leieinntektene samlet sett som utgjør om det skal være skattefri fordel. Man må regne utleieverdien av hver enkelt leilighet målt mot eiers del, og denne må ikke overstige minst halvparten.

 

Her er hvordan jeg enkelt tolker boligen hvor TS har en leiekontrakt, og jeg kan umulig forestille meg at en av hyblene eller leiligheten skal være mer verdt enn eiers hoveddel selv, regnet etter utleieverdien.

post-84968-1272568033,0865_thumb.png

Lenke til kommentar

Husk at det er ikke leieinntektene samlet sett som utgjør om det skal være skattefri fordel. Man må regne utleieverdien av hver enkelt leilighet målt mot eiers del, og denne må ikke overstige minst halvparten.

 

Her er hvordan jeg enkelt tolker boligen hvor TS har en leiekontrakt, og jeg kan umulig forestille meg at en av hyblene eller leiligheten skal være mer verdt enn eiers hoveddel selv, regnet etter utleieverdien.

 

Har du noe grunnlag for denne tolkningen?

 

Slik jeg forstår er det avgjørende hvorvidt den delen av boligen utleier selv bor i utgjøre 50% av den samlede utleieverdien; uavhengig om den utleide delen er delt opp i en en eller flere leiligheter.

 

Dette mener jeg også samsvarer med det jeg fant på skatteetaten.no:

 

 

Hva menes med å bruke minst halvparten av boligen?

 

Med «minst halvparten av boligen» menes at utleieverdien av den del av eiendommen

som eieren bruker, er minst like høy som utleieverdien av den del av eiendommen som

blir utleid.

 

Utleieinntektene er altså skattefrie selv om inntil 50 prosent av eiendommen (regnet

etter utleieverdi) leies ut.

 

Er utleieverdien høyere for den utleide delen enn for den delen eieren selv bor i, vil

utleieinntektene være skattepliktige.

 

 

Utleie av hele eller en større del av boligen

Med utleie av større del av boligen menes at mer enn halvparten av boligen er leid ut

regnet etter utleieverdiene.

 

Leies hele eller en større del av boligen ut for mer enn 20 000 kroner, skal boligen

regnskapsliknes og alle utleieinntektene fra boligen blir derfor skattepliktige.

 

Ved vurderingen av om beløpsgrensen på 20 000 kroner er overskredet, skal ikke

utleieinntekter fra en tidsperiode hvor eieren benytter minst halvparten av boligen til

egen bruk regnes med.

 

 

 

 

edit: litt server-problemer, klilleng var visst før meg, men lar innlegget mitt stå.

Endret av octopz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...