Sillycup Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hei, jeg fikk et virus og kjørte en virus scan og så at det satt en trojaner og koste seg på system 32. jeg har bare hørt at system 32 skal være noe veldig viktig på Pc'n, det sto at virusprogrammet fikk sletta alle virusene, men pc'n var fortsatt litt skada og det virka som om det bare spredde seg. Jeg bestemte meg for å formatere hele tingen, eller ivertfall gjenoprette den, så jeg gikk inn på menyen for det og valgte å gjenoprette den. Den slo seg da av, og når jeg skulle skrive inn pasordet virket ikke tastaturet, jag har prøvd å skru den av og på og det fortsetter bare å skje, jeg er helt sikker på at tastaturet virker og at det er koblet til. Men så kommer et annet problem, jeg vet at jeg kan velge å formatere dataen når den startes opp, trykk F11 eller noe sånnt. Men jeg får aldri det alternativet, Det står "no harddisk detected" når jeg starter den, men det har det stått en god stund minst 6 måneder, så begynner den å starte opp. Jeg har ikke så mye peiling på pc, og jeg kunne trengt litt hjelp til hvordan jeg kan formatere tingen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Hei! Først og fremst, har du en Windows dvd? For å formatere datamaskinen er du nødt til å starte opp ved hjelp av en windows installasjons disk. For å kunne starte opp en slik disk, er du nødt til å endre noen instillinger i pcens BIOS (Som er hovedinstillingene til selve hovedkortet). Jeg vet dette kan høres ganske avansert ut om du ikke vet helt hvordan det skal gjøres, men det er ganske enkelt om du bare følger min lille guide her. 1) Ved oppstart av maskinen, trykk "del" / "delete" tasten på tastaturet. Denne tasten må du trykke gjerne flere ganger med en gang du skrur på maskinen 2) BIOS instillingene vil nå åpnes, og du vil mest sansynligvis bli presentert et blått vindu. Her bør du kikke etter "Boot options" eller "boot sequence" eller lignende. Du må gjerne bla deg gjennom flere "faner" før du finner det 3) Når du har lokalisert "Boot options" / "Boot sequence", vil du kunne se en numerert liste. Her vil du kunne velge hvilken disk du vil at maskinen skal starte opp først. Du må flytte opp CD/DVD-Rom til plass nummer 1. Lagre og avslutt Bios (Vanligvis F10 tasten) 4) Put Windows dvd/cd i cd-romen og start opp maskinen. Maskinen vil nå starte opp windows installasjonsprogrammet, og veilede deg gjennom denne. Kom tilbake med mer informasjon om hvilken windows disk du har, så jeg kan veilede deg videre. Om du ikke har en windows disk tilgjengelig, gi meg flere detaljer om selve datamaskinen så kan vi se om problemet kan fikses uten formatering. Endret 25. april 2010 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Sillycup Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Hei! Først og fremst, har du en Windows dvd? For å formatere datamaskinen er du nødt til å starte opp ved hjelp av en windows installasjons disk. For å kunne starte opp en slik disk, er du nødt til å endre noen instillinger i pcens BIOS (Som er hovedinstillingene til selve hovedkortet). Jeg vet dette kan høres ganske avansert ut om du ikke vet helt hvordan det skal gjøres, men det er ganske enkelt om du bare følger min lille guide her. 1) Ved oppstart av maskinen, trykk "del" / "delete" tasten på tastaturet. Denne tasten må du trykke gjerne flere ganger med en gang du skrur på maskinen 2) BIOS instillingene vil nå åpnes, og du vil mest sansynligvis bli presentert et blått vindu. Her bør du kikke etter "Boot options" eller "boot sequence" eller lignende. Du må gjerne bla deg gjennom flere "faner" før du finner det 3) Når du har lokalisert "Boot options" / "Boot sequence", vil du kunne se en numerert liste. Her vil du kunne velge hvilken disk du vil at maskinen skal starte opp først. Du må flytte opp CD/DVD-Rom til plass nummer 1. Lagre og avslutt Bios (Vanligvis F10 tasten) 4) Put Windows dvd/cd i cd-romen og start opp maskinen. Maskinen vil nå starte opp windows installasjonsprogrammet, og veilede deg gjennom denne. Kom tilbake med mer informasjon om hvilken windows disk du har, så jeg kan veilede deg videre. Om du ikke har en windows disk tilgjengelig, gi meg flere detaljer om selve datamaskinen så kan vi se om problemet kan fikses uten formatering. Jeg følgte stegene dine helt nøyaktig, men når jeg skulle kjøre systemgjenoppretningen ba den meg sette inn Cd som fulgte med, jeg fikk ingen slik Cd som fulgte med,alt jeg fikk var den jeg har brukt de andre gangene jeg har formatert dataen, og den funket. Jeg vet ikke hvorfor det ble annerledes denne gangen, og håpte at du hadde svaret på det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Vel, nå var det vel snakk om formatering av windows og ikke systemgjenoppretting? Formatering innebærer en helt ren/ny installering av windows, hvor alle filer/instillinger/programmer blir slettet fra systemdisken (C:), og en helt ren windows installasjon blir satt på plass. Når det kommer til systemgjenoppretting, trenger du en "klone" av det systemet du forsøker å gjenopprette. Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken cd du prøver å formatere med. Er det en gjenopprettings cd kun for denne pcen? Eller er den en windows installasjonsdisk? Lenke til kommentar
Sillycup Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Vel, nå var det vel snakk om formatering av windows og ikke systemgjenoppretting? Formatering innebærer en helt ren/ny installering av windows, hvor alle filer/instillinger/programmer blir slettet fra systemdisken (C:), og en helt ren windows installasjon blir satt på plass. Når det kommer til systemgjenoppretting, trenger du en "klone" av det systemet du forsøker å gjenopprette. Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken cd du prøver å formatere med. Er det en gjenopprettings cd kun for denne pcen? Eller er den en windows installasjonsdisk? Det er installasjonsdisk, men jeg får aldri no valg om jeg vil formatere, den starter bare å installere windows så er det sånn trykk F9 for installasjon av RAID kort (tror ivertfall det er det det står) eller trykk F2 for systemgjenoppretning. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Captainprice: vær så snill og ikke sitere forrige innlegg hver eneste gang du svarer. Se retningslinjene om unødig quoting. Kan også påpeke at du er offer for den vanlige feiloppfatningen om hva formatering er. Det er ikke formatering du skal gjøre, men installasjon / systemgjenoppretting. Teknisk sett blir formuleringene ganske meningsløse når man kaller dette for formatering. MVH Forumveileder Lenke til kommentar
Sillycup Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Jeg vil formatere dataen, men får bare tilbud om systegjenopretning. Jeg beklager, men jeg er ikke en pc geek når det kommer til sånnt, jeg klarer å installere ting og slå den av og på Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 For å si det slik: du tror du vil formatere. Men å formatere betyr bare å slatte alt på disken. Og med en tom disk får man ikke gjort så mye med en PC. Det er dessverre blitt vanlig at folk sier 'formatering' når de egentlig mener installering. De fleste skjønner hva som menes, men ser av og til at det går helt i ball med begrepene. Det er godt mulig 'systemgjenoppretting' er akkurat det du ønsker. Når man kjøper en ferdigbygd PC så legger ofte fabrikanten inn en metode for å gjenopprette Windows til slik den var da man kjøpte PC. Dvs fersk og nyinstallert. Det er et greitt alternativ når man ikke har en orginal Microsoft Windows DVD å installere fra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Vel, jeg tror du prøver å starte en Windows XP installasjonsdisk? Du må vente en god stund mens windows xp installasjonsprogrammet starter, det er her du vil se en del "drivere" laste inn (Kanskje her du tror windows installeres?) Og du vil også få mulighet til å trykke F2 for systemgjenoppretting (Som ikke vil fungere her da du ikke har en image av systemet) eller F9 for Raid (Som du heller ikke trenger). Du må rett og slett bare vente en god stund helt til selve installasjonsprogrammet har startet. Her vil du få tilbud om å reparere windows eller installere på ny. Her må du velge å installere på ny. Vennligst gi litt mer informasjon om hvilken disk du prøver å starte (Hvilken type Windows/hvilken versjon av det systemet) Lenke til kommentar
Sillycup Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg tror faktisk at det fiksa seg ganske bra nå, jeg kommer inn på pc'n den funker bra, men jeg får fortsatt en eller annen bokse som popper opp hvert 10. minutt og forteller meg "den forespørte oppslagsnøkkelen i noen aktiv aktiveringskode" Her er det som står på disken jeg bruker og har brukt de andre gangene jeg har formatert maskinen: Microsoft Windows XP pro norsk SP2 Innholdet på denne CD-platen er forhåndsinstallert på datamiskinen din. Programvaren må kun benyttes for å reinstallere din pc Dette er den eneste disken jeg har fått med pc'n som kan brukes til å reinstallere noe som helst, alt annet er bare lydkort og liknende. Systeminformasjonen viser følgende: Intel® core dual CPU E8400 @ 3.00Ghz 3.00Ghz 3,25GB RAM Endret 26. april 2010 av Captainprice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå