Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke summetone i IP telefon

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med ip telefon fra telio for tiden. Det har seg slik at jeg ikke har summetone i telefonen, og hvis man prøver å ring til telefonen så får man bare som svar i den andre enden at: "den du ringer kan ikke nås for øyeblikket" Dette problemet har jeg vært borti tidligere også. Da har jeg bare brukt å ta strømmen på IP adapteren også har det virket igjen. Dette har skjedd sikker 6-7 ganger i løpet av ett år og ikke noe problem forbundet med det. Det som har skjedd nå gradvis de siste 3-4 ukene og spesielt nå de siste dagene er at jeg må ta strømmen på adapteren flere ganger pr dag for at det skal virke igjen.

Trodde kanskje det var noe problem med adsl modemet, men har faktisk fått nytt modem med min ISP men problemet forsvant ikke etter det.

Har sjekket at IP adapteren får tildelt ip adresse både via modemet og ved å taste **** 110# via telefonen.

Virker rett og slett at IP telefonen ikke greier å kontakte den serveren den skal...

Noen som har en formening om hva det kan være som gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe ja jeg har jobba i TELE2 å hatt MYE av dette samme problemet fra div k. Ring til operatøren så tror jeg de har noen koder du kanskje skal taste på ding tlf eller prøv å restart modemet som de alltid sier. For du har jo nett siden du skriver her ikkesant ? så selve nettet er det ikke noe galt med men bare innstilingene på selv tlf så da skal operatøren din ha 2 koder hvis jeg ikke husker feil. Men prøv 1 og 1, ikke begge på en gang.

Lenke til kommentar

Hvilket adapter har du? Om adapter får IP og det alltid har fungert slik, så kan du jo ringe **** som du har gjort, men tast 73738#1. Da tilbakestiller du adapteret. Har selv mange ganger opplevd at adapteret har "hengt" seg og funka fjell etter en MR. Hvis du har Telenor så kan det jo være Abuse Lock :p

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet Telio kundeservise, med samme beskrivelse av problemet som i denne posten. Jeg fikk til svar at de ville ha litt info om hvordan oppkoblingen var, hvilken ISP jeg hadde og hvordan status dioder oppførte seg når jeg ikke kunne ringe.

Fikk svar tilbake om at de sendte et nytt adapter, fikk adapteret i går og koblet det opp og alt så bra ut så lang. I dag så var problemet det samme igjen ingen summetone, og hvis man ringer til telefonen så får man bare opptattsignal....

Nå har jeg altså både nytt ADSL modem og telefon adapter men problemet er der fremdeles. Telefonen har jo fungert helt fint i flere år nå med samme oppsett, har heller ikke hatt behov for å åpnet Portene som er beskrevet lengre oppe her, men har åpnet de nå uten at jeg er helt sikker på at de er riktig åpnet da. Jeg får i alle fall beskjed om at portene ikke er åpne når jeg prøver å teste de via div test sider..Da jeg har fulgt samme oppsett som når jeg har åpnet noen porter for min PC, og der viser testene at de portene er åpne.

På det nye adapteret så er det 4 status dioder. diode 1. viser Status for power, diode 2. viser status for internett tilkobling, diode 3. og 4. viser status for telefon 1 og 2. Når jeg ikke kan ringe så lyser bare power og internett diodene, mens telefon dioden lyser ikke. I info skrivet som Telio sendte med står det at satusdioden for telefon skal lyse konstant når telefonrøret er lagt på, og blinke når telefonrøret løftes av.

Jeg skjønner ikke hva det kan være....

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke får til å teste de med PC, er at de er for en annen ipadresse.

Du må i såfall koble fra adapteret og endre adressen på PC midlertidig til den som adapteret hadde.

Prøv også å slå av SPI i routermodemets brannmur.

Jeg tror det har vært topic med NGT og iptelefoni før. Mulig det var noe konflikt mellom NGTs egen telefoni og andres på port 5060. Prøv å sett opp port 5061, sjekk også innstillingene for port i adapteret.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hvordan logger jeg inn på adapteret da? hvis jeg skriver inn ip adressen så får jeg bare at siden ikke kan vises.

En tilleggs opplysning som ikke er nevnt her ser jeg: I tillegg til å restarte adapteret må jeg også restarte adsl modemet for at jeg skal få summetone i telefonen.

Lenke til kommentar

Får bare at "siden ikke kan vises" selv om jeg kobler meg til LAN porten på adapteret.

Problemet har nå stabilisert seg litt, dvs at det er summetone/telefonen virker i så og si nøyaktig et døgn, men så må jeg restarte ADSL modemet. etter det er gjort virker det helt til neste dag, veldig irriterende!

Ser ikke ut som feilen ligger i telefon adapteret spesielt etter at samme problemet har oppstått etter at at jeg fikk et nytt adapter.

Kan det være noe hos min ISP som forårsaker dette?

Lenke til kommentar

hojo ,jeg sliter med akkurat samme problemet for tia. Men her fungerer det bare i 4-5 timer, for så at lys i phone 1 forsvinner. Tar strømmen på adapteret i 4-5 minutt ,da fungerer alt normalt igjen. Jeg har mistenkt manglende QOS-støtte i zyxel'n. Venter også på et modem fra ISP'n for å prøve ut om det er årsaken. Men jeg har mine tvil.

Det er ikke tilfeldigvis Linksys PAP2/SPA2102 du har ?

Lenke til kommentar

Lars J, Jeg har samme adapter som du ja, SPA2102. Men jeg hadde samme problem med det tidligere adapteret SPA2100. Jeg har også byttet ADSL modem uten noe forandring. Jeg har så langt konkludert med at det ikke er noe feil på hverken modem eller adapter.

Hvor lenge har du hatt problemet?

la7dfa.com, Kom meg inn på Adapteret etter at jeg fant en bruksanvisning på telio.no Kan ikke se at det kan være så mye jeg kan foreta av instillinger der?

Har dessuten testet at portene er åpnet ved at jeg midlertidig byttet ip adresse på min pc slik at den stemte overens med den ip adressen adapteret får utdelt fra ruteren.

Endret av hojo
Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg har forhåpentligvis funnet ut at det var konflikt med mitt zyxel prestigue modem som var problemet. Fikk tillsendt et 546i som jeg kjører i bridge her nå. Og overraskende nok later det til at telefonen har vært stabil helt siden igår på denne tiden. (Kjører dog med statisk ip lokalt, uten at jeg vet om det har noe å si siden enhetene lokalt får ip fra ISP)

Men konklusjonen min inntil videre er at zyxel har en konfig /software konflikt med iptelefoni adapteret.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg har forhåpentligvis funnet ut at det var konflikt med mitt zyxel prestigue modem som var problemet. Fikk tillsendt et 546i som jeg kjører i bridge her nå. Og overraskende nok later det til at telefonen har vært stabil helt siden igår på denne tiden. (Kjører dog med statisk ip lokalt, uten at jeg vet om det har noe å si siden enhetene lokalt får ip fra ISP)

Men konklusjonen min inntil videre er at zyxel har en konfig /software konflikt med iptelefoni adapteret.

Lykke til. :)

Zyxel Prestige serien har SIP_ALG som skaper de problemene du opplever. Du kunne like greit bridget det eller deaktivert SIP_ALG. Derfor opplever du ikke problemet nå når du har et bridget modem.

Lenke til kommentar

Hojo;

Jeg har hatt problem med dette både fra telio og iplink. (Skiftet fra telio pga rimeligere fra iplink.) Dog håper jeg det har ordnet seg nå.

Andey-; Jeg er klar over at zyxel'n kan bridges, men valgte heller å få tillsendt et ekstra modem for å slippe portforwarding etc tilfelle det ikke var løsningen. Jeg fikk også beskjed fra ISP'n om at konfigen de kjørte på zyxelmodemet ikke hadde noe aktivt kjørende sip_alg oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...