Gå til innhold

Muligheten for å få seg jobb innen IT?

Anbefalte innlegg

Til nå har jeg ikke fullført noe mer en 3åring videregående (Generell studiekompetanse), samt vært borte et år i militæret. Ellers brukes store deler av fritiden min foran PCen. Tanken om starte på universitetet/høyskole har vært der, men føler at jeg er litt for skolelei til å greie å gjøre det bra nok. Dog det å ta sertifiseringer eller få fagbrev fra IKT-driftsfag/servicefag (så sant det er mulig å bare gå opp til eksamen, uten å gå 2-3 år til på skole) er en mulighet.

Ellers er jeg for øyeblikket 20 år og når det kommer til interesse innenfor IT så ligger det i problemløsing, da i form av det meste. På en annen side, så er programmering og den delen der er noe jeg er mindre glad i, og er noe jeg ikke helt kan se for meg å drive med, er også en av grunnen til at jeg ikke er helt solgt på høyskole/universitet, da jeg har hørt de fleste IT-fagene der som regel baseres på programmering, dog på en annen siden kan det sikkert være fint å kunne det basice værtfall.

I første omgang så tenker jeg ikke så mye på lønn, så lenge jeg tjener noe og tar til meg kunnskap, dog har skjønt at det å få den første jobben innen IT kan være det vanskeligste, og enda værre er det vel om man ikke har noe spesiell utdanning, dog skal sies at jeg har hatt div. småjobber opp igjennom åra, så noe arbeids erfaring har jeg, men føler ikke det er store greiene.

Så det jeg da lurer på, hva er sjansen for å få jobb slik det står nå? Regner vel med at markedet er hardt? Hva burde en evt. gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT markedet svinger konstant, og er litt vanskelig da man hele tiden trenger ny kompetanse for å følge med på utviklingen. Men det er absolutt jobb å få.

Det beste er å få den første jobben, og ikke bry seg så mye om lønn i starten, men heller få noen års erfaring og holde litt følge i utvikling.

Programmerere er de mest ettertraktede i markedet, men det er vel også det feltet man blir fortest utbrent i.. Kjenner ikke mange som har jobbet med prog. som har drevet forbi fylte 35år (15år arbeid)...

Lønn i starten kan variere kraftig, utifra bedriften, hva man kan, og litt hvordan markedet er, men fantasi lønna innen IT man hadde rundt årtusenskifte er forbi.. En god IT lønn på litt nivå og utdanning bør ligge rundt 270-300k etter skatt.

For noen år siden fikk jeg høre av en på utdanningsmesse:

"Så lenge man kan skru motor, fikse rør, bygge sikringsskap eller fikse PC så er man aldri uten jobb "

Lenke til kommentar

Godt å høre, får vel prøve å sende ut noen CV'er og se hvor det bærer, så lenge jeg for jobbe med data så er jeg fornøyd. Høy lønn i første omgang, som jeg skrev i førstepost, er ikke det jeg forventer, har egentlig bare lyst til å komme meg ut i arbeid, men som sagt så tenkte jeg dette kanskje kunne være litt vanskelig når man ikke har noe utdannelse å vise til.

Uansett takk for svaret, og om noen andre skille ha noen flere erfaringer så bare kom med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...