Gå til innhold

Oppstartsproblemer etter sammensetning av ny PC

Term

Anbefalte innlegg

Heisann.

Støtte borti noe rart i dag. Har ikke fått prøve så sinnsykt mye siden jeg måtte på jobb, men dette er problemet: Når jeg skru på så starter viftene, harddiskene sjekkes og ting ser ok ut, men skjerm skru seg ikke på og man får ikke den gjenkjennelige pipetonen når man kommer til det bildet der man kan trykke del for å komme inn i setup.

Nå må det først sies at første gangen jeg startet opp funket alt gulle godt, jeg var inne i bios og så over, stilte klokken også. Men så så jeg at Cd-romen min ikke vistes, siden jeg sparket ut cd-romen og har kun inne brenneren nå. så skiftet den fra slave til master. Problemet mit var da når jeg skulle starte opp etter dette ting skjedde. Aner ikke hvorfor da. Lurer på om det er hovedkortet...men er ikke helt sikker. Etter noen gang med fixing og slikt så funket ikke CPU vifta heller når jeg startet maskinen. så at den ikke startet å snurre rundt, men så at den gjorde det før når jeg prøvde. skrudde den av da med en gang.

hardwaren står i sig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med såpass mange vifter, er de koblet til korrekt header ? - evt. start med kun cpu-/psu-viftene og sjekk plasseringen. Etter hva jeg kan se i sig'en så er skjermkortet overklokket.

Unngå overklokking før alt av drivere er oppdatert, og systemet rusler prikkfritt uten konflikter i OS'et ( clear Cmos, sett 'load fail safe' e.l. i Bios ). Virker som du kjører RAID ( husker ikke om det er på kortet ditt ). kan prøve sette kontrolleren som 'first boot device', men tror det er viktig å kjøre "smått" før alt er påplass.

Lenke til kommentar

Du sier jo at problemet oppsto etter at du endret slave/master på ett eller annet (var dette på IDE0 eller 1?).

Pass på at master står ytterst på kabelen og slave på midten. Dette gjelder både når du setter master/slave manuelt og når du bruker Cable Select.

Lenke til kommentar

Tipper du vil finne en del hvis du bruker søkefunksjonen, men den er ikke akkurat kjent for å være bra da.

Når du kom inn for første gang, stilte du noe på FSB'en da?

Du kan jo prøve å resette CMOS. På din prosessor skal FSB'en være på 166 mhz FSB og multiplier skal stå på 11.

Lenke til kommentar

Har startet opp PC'en opp uten skjermkortet da, uten at det ble enda bedre, kommer ingen vei. har prøvd alle andre delene og testet, og det virker som om hovedkortet er defekt. Har feilsøkt på alt siden jeg har en tilnermet lik PC rett ved siden av meg, (skjønner ikke hvorfor jeg oppgraderte den da....menmen).

har prøvd ny prosessor på hovedkortet, men funker ikke da. ny ram, funker heller ikke. har starta opp med kun det mest basice også. Resetta Cmos også om det skulle være noe snusk der. Kun hovedkortet som kan være feil nå. har den nye prosessoren og rammen kobla på det gamle hovedkortet i ny kabinettet med alle viftene på. Funker som bare fan. Så hovedkortet blir sendt tilbake.

Er ingen n00b som setter sammen dette da om dere trudde. Har satt sammen 10-20 PC'er det siste året uten noe prob whatsoever

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...