Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

2 oppgaver iflg. foreleser. Er erfaringene slik at man bør starte arbeidet tidlig med dette faget? Altså, starte å notere flittig til oppgavene. Det er jo et stort pensum, så vil anta man ikke får inn dette faget en uke før eksamen.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å begynne å lese umiddelbart, og holde en jevn takt ut over i semesteret. Jeg vil si det gjelder i dette faget fremfor noe annet.

 

Noen tar litt for lett på org. og ledelse i den tro at det bare er å lire av seg noe generelt svada om for eksempel emosjoner på eksamen, og så få en grei karakter. Dessverre (?) er det å kunne pensum som gjelder, og siden det er så mye stoff kan det være tidkrevende å beherske det godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 oppgaver iflg. foreleser. Er erfaringene slik at man bør starte arbeidet tidlig med dette faget? Altså, starte å notere flittig til oppgavene. Det er jo et stort pensum, så vil anta man ikke får inn dette faget en uke før eksamen.

Merkelig - min sier 3.

 

Epost til kursansvarlig er sendt.

 

si i fra hva han svarte da :)

Lenke til kommentar

2 oppgaver iflg. foreleser. Er erfaringene slik at man bør starte arbeidet tidlig med dette faget? Altså, starte å notere flittig til oppgavene. Det er jo et stort pensum, så vil anta man ikke får inn dette faget en uke før eksamen.

Merkelig - min sier 3.

 

Epost til kursansvarlig er sendt.

 

si i fra hva han svarte da :)

Beklager!

 

Er 2... :)

 

Men det kan være at de som konter i 3401 fremdeles har 3...

Lenke til kommentar

2 oppgaver iflg. foreleser. Er erfaringene slik at man bør starte arbeidet tidlig med dette faget? Altså, starte å notere flittig til oppgavene. Det er jo et stort pensum, så vil anta man ikke får inn dette faget en uke før eksamen.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å begynne å lese umiddelbart, og holde en jevn takt ut over i semesteret. Jeg vil si det gjelder i dette faget fremfor noe annet.

 

Noen tar litt for lett på org. og ledelse i den tro at det bare er å lire av seg noe generelt svada om for eksempel emosjoner på eksamen, og så få en grei karakter. Dessverre (?) er det å kunne pensum som gjelder, og siden det er så mye stoff kan det være tidkrevende å beherske det godt.

Hiver meg på denne! Du kommer sikkert til å møte på en eller annen kuksuger som sier at han/hun "leste kun en uke før eksamen, men fikk A". Dette er bullshit. Enten lyver de om lesetiden, eller så lyver de om karakteren.

Lenke til kommentar

2 oppgaver iflg. foreleser. Er erfaringene slik at man bør starte arbeidet tidlig med dette faget? Altså, starte å notere flittig til oppgavene. Det er jo et stort pensum, så vil anta man ikke får inn dette faget en uke før eksamen.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å begynne å lese umiddelbart, og holde en jevn takt ut over i semesteret. Jeg vil si det gjelder i dette faget fremfor noe annet.

 

Noen tar litt for lett på org. og ledelse i den tro at det bare er å lire av seg noe generelt svada om for eksempel emosjoner på eksamen, og så få en grei karakter. Dessverre (?) er det å kunne pensum som gjelder, og siden det er så mye stoff kan det være tidkrevende å beherske det godt.

Hiver meg på denne! Du kommer sikkert til å møte på en eller annen kuksuger som sier at han/hun "leste kun en uke før eksamen, men fikk A". Dette er bullshit. Enten lyver de om lesetiden, eller så lyver de om karakteren.

 

gitt at de har fått tak i tilnærmet perfekte besvarelser og pugger de i en uke i strekk er det klart det er mulig å få A. Men da har de selvsagt ikke laget svarene de pugger på selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om organisasjonsatferd og ledelse blir det vanskeligste. Er vanskelig å ta til seg noe så kjedelig!

 

Selv om jeg egentlig synes faget virker ganske interessant, og foreleseren er flink.

Er det et eller annet som tvinger igjen øyelokkene mine når jeg sitter der, er bortimot umulig å konse like mye i org som i de andre fagene:(

Lenke til kommentar

Jeg går nettstudiene, så forelesning har jeg ikke. Blir å lese alt selv, og det kan bli kjedelig :p

 

Forslag til hvordan man skal lese til dette faget (org & ledelse)? Jeg skriver notater, men det blir gjerne lange setninger og har skrevet 4 sider med notater de første 20 sidene. Hva er viktig å ta med, og lære seg?

 

Hva spør de om på arbeidskravene?

Endret av Mads7
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere sier at org er så vanskelig. Kjedelig, ja - vanskelig, nje. Det er riktignok mange som undervurderer faget, men det handler bare om lese relativt jevnt gjennom hele semesteret. Jeg fikk notatene en uke(ish) før eksamen, og pugga relativt hardt dagene før eksamen og fikk B, så det er mulig å gjøre det på den måten óg.

 

Jeg går nettstudiene, så forelesning har jeg ikke. Blir å lese alt selv, og det kan bli kjedelig :p

 

Forslag til hvordan man skal lese til dette faget (org & ledelse)? Jeg skriver notater, men det blir gjerne lange setninger og har skrevet 4 sider med notater de første 20 sidene. Hva er viktig å ta med, og lære seg?

 

Hva spør de om på arbeidskravene?

 

Antar at du har sett oppgavene?

 

Eksamens-/Øvingsoppgaver

 

1. Definer begrepet organisasjon. Hvordan har endringer i menneskesynet påvirket den historiske utvikling i organisasjonsteoriene? Drøft hvilken plass psykologiske egenskaper og prosesser kan ha i forhold til organisasjoners effektivitet. Gi eksempler.

 

2. Definer begrepet motivasjon. Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler.

 

3. Hva menes med begrepet personlighet? Diskuter forholdet mellom de psykodynamiske, humanistiske og trekkteorier om menneskets personlighet, med hovedvekt på trekkteoriene. Hvilken betydning kan personlighet ha i arbeidslivet. Gi eksempler.

 

4. Definer begrepet persepsjon og beskriv grunnmekanismene i persepsjon. Beskriv også de mest sentrale mekanismene i sosial persepsjon og attribusjon og drøft konsekvenser av disse mekanismene i arbeidslivet. Illustrer med eksempler.

 

5. Hva menes med begrepene beslutning og bedømmelse? Hvilke mekanismer inngår i det å fatte beslutninger og det å gjennomføre bedømninger, og hvilke forhold vil kunne fremme og hemme arbeidstakeres og lederes evne til å ta gode beslutninger og å gjennomføre gode bedømmelser? Illustrer dette med egne eksempler.

 

6. Hva er læring? Definer begrepet og drøft hva som kjennetegner de mest sentrale formene for læring og hva som er kjennetegn ved lærende organisasjoner. Gi eksempler på læring og utforming av læringstiltak.

 

7. Beskriv sentrale aspekter ved emnene emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø. Bruk deretter teorier og begreper om disse emnene til å belyse hva som kan skape positive prosesser og resultater i organisasjoner. Gi egne eksempler.

 

8. Forklar hva som menes med begrepene innflytelse, påvirkning, makt og politikk. Gjør så rede for ulike påvirkningsstrategier. Drøft deretter makt og underkastelse med utgangspunkt i Milgrameksperimentet. Gi eksempler på påvirkning, maktbruk og reaksjoner på maktbruk fra arbeidsliv og dagligliv.

 

9. Drøft begrepene lederskap og administrasjon (leadership og management) og deretter lederens ulike roller. Beskriv deretter sentrale aspekter ved kommunikasjon og drøft hvorfor kommunikasjon er sentralt i ledelse. Gi egne eksempler.

 

10. Hva menes med begrepet ledereffektivitet? Beskriv så sentrale sider ved teorier om transformasjonsledelse, karismatisk ledelse, ledertrekk, lederatferd/lederstil, relasjon mellom leder og medarbeider og lederens kjønn og til slutt forholdet mellom disse perspektivene på ledelse og ledereffektivitet. Illustrer med eksempler.

 

11. Flere teorier hevder at ledere må kunne tilpasse seg en rekke ulike situasjoner, også ledersituasjoner hvor medarbeiderne er i stand til å lede seg selv. Drøft dette i lys av teorier om situasjonsbestemt ledelse og selvledelse. Gi egne eksempler.

 

12. Hvilke former for organisasjonsendringer kjenner du til og hvilken rolle spiller endringsledelse i slike endringer? Drøft endringsledelse i lys av teori om organisasjonskultur og kompetanseendringstiltak, herunder jobbanalyse, motivasjonstiltak, opplæringstiltak og rekruttering. Gi eksempler på effektive tiltak i så måte.

 

13. Hva menes med begrepet gruppe i organisasjonspsykologisk sammenheng? Beskriv videre hva som er forskjeller og likheter mellom en gruppe og et team. Drøft så forhold som hindrer eller støtter gruppers optimale funksjon. Hva kan beskrives som god ledelse av team? Gi eksempler.

Lenke til kommentar

Forslag til hvordan man skal lese til dette faget (org & ledelse)? Jeg skriver notater, men det blir gjerne lange setninger og har skrevet 4 sider med notater de første 20 sidene. Hva er viktig å ta med, og lære seg?

Virker som at notatsrutinene mine fra jussen er mest relevante for det faget, så jeg kan nevne hva jeg gjør:

 

1. Les gjennom pensum og strek under/marker med tusj på viktige poenger i teksten. Bare gjør dette på det mest nødvendige, max rundt 10-20% av siden kan strekes under, ellers blir det for mye.

 

2. Kopierer innholdsfortegnelsen, og skriver notater på den. Fremgangsmåte:

Legg boken med innholdsfortegnelsen ned på en scanner, med et blankt ark som dekker over en av sidene til innholdsfortegnelsen, så du bare kopierer en side av gangen, og får den andre halvparten av arket du printer ut blankt til å skrive på.

Deretter tar du en linjal, legger den horisontalt under delkapitteltitlene, og lager en strek på tvers av siden. Der har du streken du skriver en oppsummering av delkapitlet på.

 

3. Dette kan hende at bare hjelper for meg personlig, pugging er ikke for alle:

Når du skal repetere før eksamen kan du da repetere 90 sider av gangen lett. Da tar du utgangspunkt i læringskravene eller hva de heter på BI, og skriver en punktmessig oppsummering av hvert av dem, som du leser deg frem til ved hjelp av notatene du har gjort. Du ender nok opp med rundt 10 A4-ark som du da pugger til du kan ramse dem opp utenat.

 

 

Presto, bra karakter. Teknikken gjør at du blir tvunget til å tenke aktivt rundt det du leser i grovlesningsfasen ved at du må oppsummere kapitlene, og siden du bare har en halv A4-side å notere på må du skrive bare det mest nødvendige. Samtidig ender du opp med notater som gjør at du kan repetere hele faget effektivt på en uke med jobbing eller mindre før eksamen. Hvis du konter blir det også mye lettere å sette seg inn i faget igjen.

 

Hvis det er noen som tror at jusstudiet er lett bare fordi jeg skrev at dette er rutinen min for jussfag er teorien bare en bitteliten del av juss, juridisk metode er nesten viktigere.

 

EDIT:

By the way, går det ikke an å konte Bedriften dette halvåret? Ser ikke det på eksamensoversikten.

Endret av Hamsterino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere sier at org er så vanskelig. Kjedelig, ja - vanskelig, nje. Det er riktignok mange som undervurderer faget, men det handler bare om lese relativt jevnt gjennom hele semesteret. Jeg fikk notatene en uke(ish) før eksamen, og pugga relativt hardt dagene før eksamen og fikk B, så det er mulig å gjøre det på den måten óg.

 

Jeg går nettstudiene, så forelesning har jeg ikke. Blir å lese alt selv, og det kan bli kjedelig :p

 

Forslag til hvordan man skal lese til dette faget (org & ledelse)? Jeg skriver notater, men det blir gjerne lange setninger og har skrevet 4 sider med notater de første 20 sidene. Hva er viktig å ta med, og lære seg?

 

Hva spør de om på arbeidskravene?

 

Antar at du har sett oppgavene?

 

Eksamens-/Øvingsoppgaver

 

1. Definer begrepet organisasjon. Hvordan har endringer i menneskesynet påvirket den historiske utvikling i organisasjonsteoriene? Drøft hvilken plass psykologiske egenskaper og prosesser kan ha i forhold til organisasjoners effektivitet. Gi eksempler.

 

2. Definer begrepet motivasjon. Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler.

 

3. Hva menes med begrepet personlighet? Diskuter forholdet mellom de psykodynamiske, humanistiske og trekkteorier om menneskets personlighet, med hovedvekt på trekkteoriene. Hvilken betydning kan personlighet ha i arbeidslivet. Gi eksempler.

 

4. Definer begrepet persepsjon og beskriv grunnmekanismene i persepsjon. Beskriv også de mest sentrale mekanismene i sosial persepsjon og attribusjon og drøft konsekvenser av disse mekanismene i arbeidslivet. Illustrer med eksempler.

 

5. Hva menes med begrepene beslutning og bedømmelse? Hvilke mekanismer inngår i det å fatte beslutninger og det å gjennomføre bedømninger, og hvilke forhold vil kunne fremme og hemme arbeidstakeres og lederes evne til å ta gode beslutninger og å gjennomføre gode bedømmelser? Illustrer dette med egne eksempler.

 

6. Hva er læring? Definer begrepet og drøft hva som kjennetegner de mest sentrale formene for læring og hva som er kjennetegn ved lærende organisasjoner. Gi eksempler på læring og utforming av læringstiltak.

 

7. Beskriv sentrale aspekter ved emnene emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø. Bruk deretter teorier og begreper om disse emnene til å belyse hva som kan skape positive prosesser og resultater i organisasjoner. Gi egne eksempler.

 

8. Forklar hva som menes med begrepene innflytelse, påvirkning, makt og politikk. Gjør så rede for ulike påvirkningsstrategier. Drøft deretter makt og underkastelse med utgangspunkt i Milgrameksperimentet. Gi eksempler på påvirkning, maktbruk og reaksjoner på maktbruk fra arbeidsliv og dagligliv.

 

9. Drøft begrepene lederskap og administrasjon (leadership og management) og deretter lederens ulike roller. Beskriv deretter sentrale aspekter ved kommunikasjon og drøft hvorfor kommunikasjon er sentralt i ledelse. Gi egne eksempler.

 

10. Hva menes med begrepet ledereffektivitet? Beskriv så sentrale sider ved teorier om transformasjonsledelse, karismatisk ledelse, ledertrekk, lederatferd/lederstil, relasjon mellom leder og medarbeider og lederens kjønn og til slutt forholdet mellom disse perspektivene på ledelse og ledereffektivitet. Illustrer med eksempler.

 

11. Flere teorier hevder at ledere må kunne tilpasse seg en rekke ulike situasjoner, også ledersituasjoner hvor medarbeiderne er i stand til å lede seg selv. Drøft dette i lys av teorier om situasjonsbestemt ledelse og selvledelse. Gi egne eksempler.

 

12. Hvilke former for organisasjonsendringer kjenner du til og hvilken rolle spiller endringsledelse i slike endringer? Drøft endringsledelse i lys av teori om organisasjonskultur og kompetanseendringstiltak, herunder jobbanalyse, motivasjonstiltak, opplæringstiltak og rekruttering. Gi eksempler på effektive tiltak i så måte.

 

13. Hva menes med begrepet gruppe i organisasjonspsykologisk sammenheng? Beskriv videre hva som er forskjeller og likheter mellom en gruppe og et team. Drøft så forhold som hindrer eller støtter gruppers optimale funksjon. Hva kan beskrives som god ledelse av team? Gi eksempler.

 

Selve faget er ikke vanskelig ser det ut til, men det blir vanskelig å ta til seg fordi det er så kjedelig.

 

Har ikke sett de oppgavene, er det én eksamen? Eller bare mange oppgaver fra flere eksamener?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere sier at org er så vanskelig. Kjedelig, ja - vanskelig, nje. Det er riktignok mange som undervurderer faget, men det handler bare om lese relativt jevnt gjennom hele semesteret. Jeg fikk notatene en uke(ish) før eksamen, og pugga relativt hardt dagene før eksamen og fikk B, så det er mulig å gjøre det på den måten óg.

 

Jeg går nettstudiene, så forelesning har jeg ikke. Blir å lese alt selv, og det kan bli kjedelig :p

 

Forslag til hvordan man skal lese til dette faget (org & ledelse)? Jeg skriver notater, men det blir gjerne lange setninger og har skrevet 4 sider med notater de første 20 sidene. Hva er viktig å ta med, og lære seg?

 

Hva spør de om på arbeidskravene?

 

Antar at du har sett oppgavene?

 

Eksamens-/Øvingsoppgaver

 

1. Definer begrepet organisasjon. Hvordan har endringer i menneskesynet påvirket den historiske utvikling i organisasjonsteoriene? Drøft hvilken plass psykologiske egenskaper og prosesser kan ha i forhold til organisasjoners effektivitet. Gi eksempler.

 

2. Definer begrepet motivasjon. Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler.

 

3. Hva menes med begrepet personlighet? Diskuter forholdet mellom de psykodynamiske, humanistiske og trekkteorier om menneskets personlighet, med hovedvekt på trekkteoriene. Hvilken betydning kan personlighet ha i arbeidslivet. Gi eksempler.

 

4. Definer begrepet persepsjon og beskriv grunnmekanismene i persepsjon. Beskriv også de mest sentrale mekanismene i sosial persepsjon og attribusjon og drøft konsekvenser av disse mekanismene i arbeidslivet. Illustrer med eksempler.

 

5. Hva menes med begrepene beslutning og bedømmelse? Hvilke mekanismer inngår i det å fatte beslutninger og det å gjennomføre bedømninger, og hvilke forhold vil kunne fremme og hemme arbeidstakeres og lederes evne til å ta gode beslutninger og å gjennomføre gode bedømmelser? Illustrer dette med egne eksempler.

 

6. Hva er læring? Definer begrepet og drøft hva som kjennetegner de mest sentrale formene for læring og hva som er kjennetegn ved lærende organisasjoner. Gi eksempler på læring og utforming av læringstiltak.

 

7. Beskriv sentrale aspekter ved emnene emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø. Bruk deretter teorier og begreper om disse emnene til å belyse hva som kan skape positive prosesser og resultater i organisasjoner. Gi egne eksempler.

 

8. Forklar hva som menes med begrepene innflytelse, påvirkning, makt og politikk. Gjør så rede for ulike påvirkningsstrategier. Drøft deretter makt og underkastelse med utgangspunkt i Milgrameksperimentet. Gi eksempler på påvirkning, maktbruk og reaksjoner på maktbruk fra arbeidsliv og dagligliv.

 

9. Drøft begrepene lederskap og administrasjon (leadership og management) og deretter lederens ulike roller. Beskriv deretter sentrale aspekter ved kommunikasjon og drøft hvorfor kommunikasjon er sentralt i ledelse. Gi egne eksempler.

 

10. Hva menes med begrepet ledereffektivitet? Beskriv så sentrale sider ved teorier om transformasjonsledelse, karismatisk ledelse, ledertrekk, lederatferd/lederstil, relasjon mellom leder og medarbeider og lederens kjønn og til slutt forholdet mellom disse perspektivene på ledelse og ledereffektivitet. Illustrer med eksempler.

 

11. Flere teorier hevder at ledere må kunne tilpasse seg en rekke ulike situasjoner, også ledersituasjoner hvor medarbeiderne er i stand til å lede seg selv. Drøft dette i lys av teorier om situasjonsbestemt ledelse og selvledelse. Gi egne eksempler.

 

12. Hvilke former for organisasjonsendringer kjenner du til og hvilken rolle spiller endringsledelse i slike endringer? Drøft endringsledelse i lys av teori om organisasjonskultur og kompetanseendringstiltak, herunder jobbanalyse, motivasjonstiltak, opplæringstiltak og rekruttering. Gi eksempler på effektive tiltak i så måte.

 

13. Hva menes med begrepet gruppe i organisasjonspsykologisk sammenheng? Beskriv videre hva som er forskjeller og likheter mellom en gruppe og et team. Drøft så forhold som hindrer eller støtter gruppers optimale funksjon. Hva kan beskrives som god ledelse av team? Gi eksempler.

 

Selve faget er ikke vanskelig ser det ut til, men det blir vanskelig å ta til seg fordi det er så kjedelig.

 

Har ikke sett de oppgavene, er det én eksamen? Eller bare mange oppgaver fra flere eksamener?

Dette er de 13 forhåndsbestemte oppgavene du kan få eksamen. 2 av disse vil bli valgt ut i sin helhet og som må besvares.

Lenke til kommentar

Dette er de 13 forhåndsbestemte oppgavene du kan få eksamen. 2 av disse vil bli valgt ut i sin helhet og som må besvares.

 

Dette er 13 oppgaver for i år? Og vi får kun 2 av dem? Så det lønner seg å gjøre alle og få dem rettet på før eksamen, slik at man vet hva man skal besvare på hvilke oppgaver?

Lenke til kommentar

 

EDIT:

By the way, går det ikke an å konte Bedriften dette halvåret? Ser ikke det på eksamensoversikten.

 

Bedriften kan bare kontes til jul.

 

Hilsen en som presterte å rote til arbeidskravet og måtte vente et år på å ta eksamen

Lenke til kommentar

 

EDIT:

By the way, går det ikke an å konte Bedriften dette halvåret? Ser ikke det på eksamensoversikten.

 

Bedriften kan bare kontes til jul.

 

Hilsen en som presterte å rote til arbeidskravet og måtte vente et år på å ta eksamen

 

 

Tull! Jeg kontet bedriften semesteret VÅR11 :)

 

Edit: Trykk på denne linken, så ser du at eksamen i bedriften er 02.05. Min lenke

Endret av turana
Lenke til kommentar

 

EDIT:

By the way, går det ikke an å konte Bedriften dette halvåret? Ser ikke det på eksamensoversikten.

 

Bedriften kan bare kontes til jul.

 

Hilsen en som presterte å rote til arbeidskravet og måtte vente et år på å ta eksamen

 

 

Tull! Jeg kontet bedriften semesteret VÅR11 :)

 

Edit: Trykk på denne linken, så ser du at eksamen i bedriften er 02.05. Min lenke

Takk, var som jeg trodde, at de ikke hadde lagt den ut når jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...