HoaXed Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Da har jeg endelig gått gjennom alle bøkene i Personalledelse. I morra skal jeg kjøre gjennom diverse som er lagt ut på it's learning - men hvis jeg ikke lærer noe nevneverdig av de slides'a er jeg fucked. Så gjennom fjorårets eksamen og håper at vi får noe av det samme i år. Har det seg slik at vi får heeelt andre oppgaver blir det bare bullshit fra min side (som det ble på org i fjor).. Da er vi to. Jeg la merke til at eksamen høst 2010 i kurskode ORG 2003 (Personalledelse) har identisk eksamen som Personalledelse ELE 3714. Noen som vet om det er identiske fag, eller om det er forskjeller i pensum? Sitat foreleser: Tidligere eksamensoppgaver Jeg har fått endel henvendelser fra enkelte av dere vedr. tidligere eksamen. Her følger relevant info til dere alle. I dette faget ELE 3714 har det kun vært kjørt en eksamen - våren 2010. Den ligger som alle de andre på tidligere eksamens databasen som dere får tilgang til via studenthåndboka. Linken til 2010 eksamen er: http://web.bi.no/info/eksoppgv.nsf/vWebKurskodeSearchNew?openview&restricttocategory=ELE%203714&count=100 Det gamle pensum i ORG 2003 var noe mindre, men oppgavene likner til forveksling den som ble gitt i 2010. Linken til dette tidligere kurset er: http://web.bi.no/info/eksoppgv.nsf/vWebKurskodeSearchNew?openview&restricttocategory=ORG%202003&count=100 Vi har fått ny kursansvarlig i år, Cathrine Filstad, men jeg regner med at hun vil lage oppgaver i tråd med de oppgavene Astrid Richardsen laget i de årene hun var kursansvarlig og som nevnt, jeg har laget jus oppgavene de siste par årene - så også i år. Carl Borge-Andersen Er det noen her som vært på de to siste forelesningene, og som har hørt om eksamenstipsene som skulle fremlegges? Lenke til kommentar
oleeeh Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Er det noen som vet hvordan karakterskalaen ser ut for flervalgseksamen (20%) i MET 29002? Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Mener foreleser gikk gjennom det sist, men husker det ikke i hodet nå..Alt jeg husker er at det ikke så avskrekkende vanskelig ut. Lenke til kommentar
zupdawg Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 I'm just gonna leave this here: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7877833 Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) I'm just gonna leave this here: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7877833 Gjør gjerne det. Selv drikker jeg ikke, får ikke penger fra mor og far, og leser (ikke så mye dog)... – Har ansatt mange gode BI-studenter Divisjonsdirektør i Manpower Professional Finance, Ingjerd Birkelund, rekrutterer mange sisteårs masterstudenter fra BI. Hun sier hun bare har gode erfaringer med disse studentene og understreker at lesingen i seg selv ikke er en suksessfaktor. – Hvis kandidatene får gode karakterer, har tilleggserfaring og kompetanse og har den rette holdningen til arbeidslivet, er det tilstrekkelig, sier hun og understreker at det viktigste er hva man faktisk bruker kunnskapen til. Uansett kunne jeg henvist til undersøkelser som viser hvor mange toppledere som er fra BI ++, men hva er poenget? Regner ikke med at du noen gang kommer til å velge Handelshøyskolen BI allikevel - og det er vell kanskje like greit. mvh. tidligere Blindern student Endret 16. november 2011 av HoaXed Lenke til kommentar
zupdawg Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 I'm just gonna leave this here: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7877833 Gjør gjerne det. Selv drikker jeg ikke, får ikke penger fra mor og far, og leser (ikke så mye dog)... – Har ansatt mange gode BI-studenter Divisjonsdirektør i Manpower Professional Finance, Ingjerd Birkelund, rekrutterer mange sisteårs masterstudenter fra BI. Hun sier hun bare har gode erfaringer med disse studentene og understreker at lesingen i seg selv ikke er en suksessfaktor. – Hvis kandidatene får gode karakterer, har tilleggserfaring og kompetanse og har den rette holdningen til arbeidslivet, er det tilstrekkelig, sier hun og understreker at det viktigste er hva man faktisk bruker kunnskapen til. Uansett kunne jeg henvist til undersøkelser som viser hvor mange toppledere som er fra BI ++, men hva er poenget? Regner ikke med at du noen gang kommer til å velge Handelshøyskolen BI allikevel - og det er vell kanskje like greit. mvh. tidligere Blindern student Går selv på BI. Syns bare linken var relevant for BI studenter. Det var shitstorm på Facebook angående den linken og stereotypene for BI blir bare forverra. Såklart er det sant at det finnes to sider av saken. Mange ledere blir utdanna ved BI og har hørt at gjennomsnittsalderen er lavere ved BI - derfor disse resultatene. Personlig gir jeg faen i hva folk sier, selv om noen ting er sant, så er det en bra skole med veldig mange tilbud og koselige mennesker. 1 Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 skal sies at det er mye folk på bi som leser alt for dårlig... Vi hadde mye frafall fra 1. til 2. 1 Lenke til kommentar
Scott1 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Haha, sånne artikler er bestandig like komiske. Har fått flere servert på face fra kompiser som går på NHH og TØH. Det stemmer sikkert til en viss grad, iom at jeg tror det er flere i klassen som ikke veit forskjell på kreditt og debit eller brutto og netto. Siden det ikke trengs no sjukt snitt for å gå på BI finner man mange randoms som fort bommer med studievalget - og de 1) slutter eller 2) prøver å henge med. Dette igjen gjør jo at ambisjonsnivået er varierende, og da blir jo karakterene naturlig nok deretter. Jeg vil nok tro at en som snitter B på BI sitter med like mye kunnskap som en som snitter B på NHH. Men whaevs, jeg skal bli stinn, drikke sjampis, gå i dress og bli sjef 2 Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) I'm just gonna leave this here: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7877833 Gjør gjerne det. Selv drikker jeg ikke, får ikke penger fra mor og far, og leser (ikke så mye dog)... – Har ansatt mange gode BI-studenter Divisjonsdirektør i Manpower Professional Finance, Ingjerd Birkelund, rekrutterer mange sisteårs masterstudenter fra BI. Hun sier hun bare har gode erfaringer med disse studentene og understreker at lesingen i seg selv ikke er en suksessfaktor. – Hvis kandidatene får gode karakterer, har tilleggserfaring og kompetanse og har den rette holdningen til arbeidslivet, er det tilstrekkelig, sier hun og understreker at det viktigste er hva man faktisk bruker kunnskapen til. Uansett kunne jeg henvist til undersøkelser som viser hvor mange toppledere som er fra BI ++, men hva er poenget? Regner ikke med at du noen gang kommer til å velge Handelshøyskolen BI allikevel - og det er vell kanskje like greit. mvh. tidligere Blindern student Går selv på BI. Syns bare linken var relevant for BI studenter. Det var shitstorm på Facebook angående den linken og stereotypene for BI blir bare forverra. Såklart er det sant at det finnes to sider av saken. Mange ledere blir utdanna ved BI og har hørt at gjennomsnittsalderen er lavere ved BI - derfor disse resultatene. Personlig gir jeg faen i hva folk sier, selv om noen ting er sant, så er det en bra skole med veldig mange tilbud og koselige mennesker. Daså, var bare lei av NHH, NTNU, og UIO folk som la ut slike artikler tidligere... Forøvrig tilsvar fra påtroppende studentpolitisk talsmann for SBIO: (fra 1:10): http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fbit.ly%2FvNQm3y&h=1AQHqwkb3AQEmILpPax4eXa-cqbkXvSEFoR22Rnh84l8zFQ Så kan man heller diskutere hvor bra tilsvar dette var... Endret 17. november 2011 av HoaXed Lenke til kommentar
Scott1 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Er det noen som har gjort siste arbeidskrav i regnskapsanalyse som veit hvordan Proff Forvalt fungerer? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Ønsker ikke å ødelegge tråden, men siden det er her økonomene er så har jeg et spørsmål. Hva betyr det oljekorrigerte budsjettunderskuddet? Konteksten er at oljepengebruken måles ved det strukturelle oljekorrigerte budsjettunderskuddet. Strukturelle har jeg fått med meg det betyr at man mener budsjettunderskuddet om det var "normalkonjunjunktur", men hva med oljekorrigerte? Lenke til kommentar
Phanter Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Sliter med det samme, har ikke et godt svar! Lenke til kommentar
MrBrightside Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Ønsker ikke å ødelegge tråden, men siden det er her økonomene er så har jeg et spørsmål. Hva betyr det oljekorrigerte budsjettunderskuddet? Konteksten er at oljepengebruken måles ved det strukturelle oljekorrigerte budsjettunderskuddet. Strukturelle har jeg fått med meg det betyr at man mener budsjettunderskuddet om det var "normalkonjunjunktur", men hva med oljekorrigerte? Er "dessverre" ingen BIer, men likevel. Det oljekorrigerte underskuddet er nettopp hva navnet tilsier, korrigert for olje. Inntekter eks petroleum - utgifter = oljekorrigert underskudd Er det underskudd, skytes beløp tilsvarende underskuddet inn fra petroleumsinntektene for å få budsjettet i balanse. Overskytende petroleumsinntekter plasseres i SPU. Det er også dette "underskuddet" som skal helst være <4% - ja, du gjetter riktig: handlingsregelen. Det strukturelle oljekorrigerte budsjettunderskuddet er underskuddet over her, korrigert for poster som varierer relativt betydelig år til år. Hensikten er å gjøre underskuddet sammenlignbart fra år til år (av samme prinsipp for hvorfor vi ser på KPI-JAE/KIPXE og ikke KPI. Stikkord: midlertidige endringer). Dersom dere vil ha mer mat, åpne opp google og skriv oljekorrigert underskudd --> velg linken fra regjeringen. Endret 17. november 2011 av MrBrightside 2 Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Noen som har noe gode tips til personalledelse? Driver og leser om dagene, men føler det er mye å holde styr på. Vet ikke hva som lønner seg å lese etc. Hva tenker dere om hvilke oppgaver vi kan få? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Ønsker ikke å ødelegge tråden, men siden det er her økonomene er så har jeg et spørsmål. Hva betyr det oljekorrigerte budsjettunderskuddet? Konteksten er at oljepengebruken måles ved det strukturelle oljekorrigerte budsjettunderskuddet. Strukturelle har jeg fått med meg det betyr at man mener budsjettunderskuddet om det var "normalkonjunjunktur", men hva med oljekorrigerte? Er "dessverre" ingen BIer, men likevel. Det oljekorrigerte underskuddet er nettopp hva navnet tilsier, korrigert for olje. Inntekter eks petroleum - utgifter = oljekorrigert underskudd Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Noen som har noe gode tips til personalledelse? Driver og leser om dagene, men føler det er mye å holde styr på. Vet ikke hva som lønner seg å lese etc. Hva tenker dere om hvilke oppgaver vi kan få? Slenger meg på denne. Er det også noen som har vært på de siste forelesningene og fått eksamenstips? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Foreleseren kom med tips til hva en burde fokusere på i sist forelesning. Har ikke personalledelse selv, men fikk høre av noen kompiser at de fikk tips om hva som burde prioriteres. Lenke til kommentar
Scott1 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Alt jeg fikk med meg var at vi måtte lese alle bøkene fordi vi fikk én oppgave fra hver. Vi må også ha god kontroll på figur 1.1 i Kuvaas, men det sier jo seg selv siden den er ganske basic når det kommer til HR. Blir mye Wordfeud på oss gutta, så skal høre med noen venninner om det var noe mer interessant.. Edit: Snakka med et par i klassen nå, og foreleseren hadde tydeligvis ikke peiling på hva som kommer på eksamen. Det er dog muligheter for at forelesere på andre skoler vet mer? Endret 19. november 2011 av Scott1 Lenke til kommentar
heppehepp Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 hei! Noen her som har erfaringer med økonomi og forretningsjus linjen på BI? er dette en sikker retning med tanke på jobbmuligheter senere i livet? Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Er det noen som vet hvordan karakterskalaen ser ut for flervalgseksamen (20%) i MET 29002? Jepp. Endret 20. november 2011 av Stringer Bell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå