MD123 Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Er det noen som hadde mikro i dag og har lyst til å dele hva de fikk som svar? Spesielt hele oppgave 2... Lenke til kommentar
firrognitti Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Er det noen som hadde mikro i dag og har lyst til å dele hva de fikk som svar? Spesielt hele oppgave 2... Hadde mikro idag, og er veldig usikker på hvordan det gikk, slet spesielt med oppgave 2 jeg og.. Fikk: 1a) Begge svekker kjøpekraften og budsjettkurven kan utledes som x2=(m/p2)-(p1/p2)x1 ut fra budsjettbetingelsen: p1x1+p2x2=m b) x2=(p1/p2)^2 økning i p2 fører til svekket etterspørsel (inntektseffekten er sterkere enn substitusjonseffekten) c) økning i p1 fører til økt etterspørsel (substitusjonseffekten er sterkere enn inntektseffekten) 2a) konstant skalautbytte: ved dobling av innsatsfaktoren dobles også produsert kvantum (gir konstant marg.kost) 2b) kort sikt: y=wL, lang sikt y=wL+rK (har virkelig ikke peiling på denne oppgaven) 2c) fri konkurranse vil tilbudskurven gi pris=marg.kost (og siden skalautbyttet er konstant er marg.kostnad konstant) 2d) må maksimere y=f(L,K) gitt wL+rK=y helning isokost=w/r tangeringspunktet mellom isokost og isokvant gir mest lønnsom produksjonssammensetning 3a) Monopolpris = 6, Monopolmengde = 4 3b) stykkprisavgiften reduserer effektivitetstapet eff.tap før = ((6-2)*(8-4))/2= 8 eff.tap etter= ((7-4)*(6-3))/2= 4,5 4) 1) Likevektsprisen øker 2) Likevektprisen øker Håper ikke dette gikk like dårlig som jeg frykter.. Noen som har andre svar? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Grusom eksamen sammenlignet med de siste 3-4-5 eksamenssettene - nesten utelukkende teorioppgaver. Fikk mye likt som over, men prøvde ikke engang 2C og 2D. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Helt enig, regner med å bestå men nå nok kontes senere engang.. Lenke til kommentar
MD123 Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg fikk en del anderledes, men var nok jeg som slurva og styra no jævlig. Enig i at eksamen i år var helt latterlig mye vanskeligere enn de forrige årene. Samtidig blir man straffa no jævlig for følgefeil hvis man ikke klarte oppgave 2 a og b, så klarer man ikke c eller d heller. Rett og slett en skikkelig dårlig eksamensoppgave. Fint om noen legger ut hvis dere får fatt på sensorveiledninga. Lenke til kommentar
viken1 Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Er det noen som har erfaring med eksamen i Finansregnskap og regnskapsanalyse? Med tanke på innføring i tabeller osv, får vi disse utdelt eller får vi vanlige ruteark hvor vi må tegne opp selv? I så fall vil jo noe av tiden gå med på det i og med at eksamen kun er tre timer. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Vil likevektsprisen øke på oppgave 4 punkt 1. ? Har man ikke konstante marginalkostnader ved konstant skalautbytte, slik at det dermed kun blir en økning i x ved frikonkurranse med økt etterspørsel? Lenke til kommentar
MD123 Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Vil likevektsprisen øke på oppgave 4 punkt 1. ? Har man ikke konstante marginalkostnader ved konstant skalautbytte, slik at det dermed kun blir en økning i x ved frikonkurranse med økt etterspørsel? Jeg skrev at prisen ikke endrer seg pga. konstante marginalkostnader. Klarte du oppgave 2? Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Vil likevektsprisen øke på oppgave 4 punkt 1. ? Har man ikke konstante marginalkostnader ved konstant skalautbytte, slik at det dermed kun blir en økning i x ved frikonkurranse med økt etterspørsel? Jeg skrev at prisen ikke endrer seg pga. konstante marginalkostnader. Klarte du oppgave 2? Synes oppgave 2 var vanskelig, så der ble det en del mer generell forklaring og synsing i hva det vil si med konstant og avtakende utbytte, tilpasning på lang og kort sikt osv. Oppgave d) skrev jeg bare opp formelen. det var nok Lenke til kommentar
firrognitti Skrevet 2. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Dere har nok rett i 4. Gikk litt fort i svingende. Tenkte på produktfunksjonen av konstant skalautbytte på s.131 i læreboka som pris og at skift til høyre i etterspørselskurven gir økt mengde og pris. Den skal vel egentlig være horisontal i tilbudskurven, som gir lik pris og økt mengde ved økt etterspøsel.. jævlig sløvtKom jeg frem til en del like svar som dere ellers? frykter at denne må kontes til våren Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2015 Er det noen som vet hva gjennomsnittet på GMAT er på BI? Lenke til kommentar
MD123 Skrevet 3. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2015 Hvis så mange som mulig sender mail til [email protected] og ber de legge ut mikro-fasit, så kan det hende de får litt fortgang på seg Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 3. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2015 Hvis så mange som mulig sender mail til [email protected] og ber de legge ut mikro-fasit, så kan det hende de får litt fortgang på seg De har lagt den ut nå. Usikker på om jeg tør å se på den Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2015 Er det noen som vet hva gjennomsnittet på GMAT er på BI?Du må nesten utdype den der litt mer. Tenker du gjennomsnitt for de som kommer inn på MBA? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NLnqM3k0q7 Skrevet 3. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) . Endret 3. desember 2015 av Slettet-NLnqM3k0q7 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Er det noen som vet hva gjennomsnittet på GMAT er på BI?Du må nesten utdype den der litt mer. Tenker du gjennomsnitt for de som kommer inn på MBA? Jeg tenker på gjennomsnittet for de som kommer inn på master med bachelor fra utlandet. Er det egentlig mange utenlandsstudenter på master på BI? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Jeg tenker på gjennomsnittet for de som kommer inn på master med bachelor fra utlandet. Er det egentlig mange utenlandsstudenter på master på BI? Jeg foreslår at du leter litt selv. Det tok med et halvt minutt å finne dette på nettsiden deres: http://www.bi.edu/master/MSc-in-Business/admission-requirements/ http://www.bi.edu/executive-education/master-programmes/executive-mba/practical-information/ Vet ikke helt hva snittet er på. Lenke til kommentar
RasmusN Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Har fullført innlevering av mappeoppgaven i metode og markedsinnsikt (60%). Derimot har jeg skriftlig eksamen som gjelder 40% på Mandag. Er ganske blank på kunnskaper om faget bortsett fra det jeg har lært ved å gjøre mappeoppgaven. Om man eventuelt hadde fått F på skriftlig eksamen må man da ta opp igjen hele faget, inkl mappeoppgaven? Eller om man eventuelt fikk D på skriftlig og B på mappeoppgaven, kan man ta ta opp igjen kun skriftlig eksamen? Takker for svar på forhånd Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Eller om man eventuelt fikk D på skriftlig og B på mappeoppgaven, kan man ta ta opp igjen kun skriftlig eksamen?Ja, man kan ta opp enkelteksamener. Dette står for øvrig ganske klart og tydelig i kursbeskrivelsen. https://www.bi.no/kurs-og-programmer/metode-og-markedsinnsikt/forside/ Endret 4. desember 2015 av Nimrad Lenke til kommentar
RasmusN Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Eller om man eventuelt fikk D på skriftlig og B på mappeoppgaven, kan man ta ta opp igjen kun skriftlig eksamen?Ja, man kan ta opp enkelteksamener. Dette står for øvrig ganske klart og tydelig i kursbeskrivelsen. https://www.bi.no/kurs-og-programmer/metode-og-markedsinnsikt/forside/ Eller om man eventuelt fikk D på skriftlig og B på mappeoppgaven, kan man ta ta opp igjen kun skriftlig eksamen?Ja, man kan ta opp enkelteksamener. Dette står for øvrig ganske klart og tydelig i kursbeskrivelsen. https://www.bi.no/kurs-og-programmer/metode-og-markedsinnsikt/forside/ Flott. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå