Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om noen her har faget matematikk for økonomer og har gjort oppgave 3.17 d) Lurer på hvorfor det blir x^2 utenfor parantesen i nevneren (det som er med piler).

Du kan jo veldig enkelt stryke i en brøk når du kun har ett ledd over og under. Visualiser gjerne med å sette x^3 som x*x*x og x^2 som x*x.

Da blir det som står over brøken: 2*x*x*x

Og under brøken: x*x*(x*x+1)^2

Det betyr at du kan stryke de to første x-ene under brøken mot 2 av x-ene over brøken. Håper det hjalp deg på vei ;)

Lenke til kommentar

God kveld, folkens!

 

Er ny på forumet, men kan si så mye som at jeg går 1. året bachelor ØK/AD.

 

 

Godt å ha gjort unna finans og økonomistyring 1, men nå er det statistikk MET 3431 som blir litt i fokus fremover!

 

Noen som har tips til hvordan å forberede seg best mulig til denne eksamen, på lang sikt? Er det vanskeligere å bestå eksamen i statistikk, enn å bestå finans og økonomistyring 1?

 

Har et lite inntrykk av at mange strøk på BØK1, men under eksamen i statistikk får vi riktignok bruke alt av hjelpemidler på eksamen (bortsett fra kommunikasjon naturligvis), men noe sier meg at dette bidrar til å øke kravene betraktelig, men ikke vet jeg...

 

Grugleder meg allerede til eksamen i vår - kan være et lite nervevrak til tider, men får faktisk litt adrenalin av disse eksamenene, samtidig som det er litt av en følelse å være "ferdig med eksamen for dagen". ;)

Lenke til kommentar

 

 

!. Gjør oppgaver til hvert kapittel i læreboka

 

2. Forstå hva du faktisk regner ut og hva de variablene representerer slik at du får en forståelse for faget.

 

3. Gjør gamle eksamensoppgaver, samt ha disse med på eksamen da mange oppgaver er gjengangere, men for hvert år kommer det noen twist and turns. Disse får du gjort med glans om du gjør #2.

 

4. Innkasser en god karakter.

 

Noenlunde samme arbeidsmengde om man sammenligner statistikk og BØK 1. Jeg ville hatt fokus på å lese Org og Ledelse. Dette er et fag man ikke vil ha som skippertaksfag. Noen vil sikkert være uenig med meg, men jeg mener at Org og Ledelse er et modningsfag som på tvers av emner knytter alt sammen og dermed krever det mer enn forholdsvis simple matematiske formler som man har i matematikk for økonomer og statistikk.

Endret av Ned
Lenke til kommentar

 

 

 

Tusen takk for et supert svar, Ned! :-) Fine tips, som skal tas til etterretning!

 

Har jobbet mest med eksamensoppgaver til nå, men er nok snart påtide å bla litt opp i "Essentials of statistics" skjønner jeg. Syntes engelsken er noe tung, men vel overkommelig, så får vel bare bite det i meg og starte et sted. :)

 

Føler forøvrig jeg har god kontroll på lesefagene, men det er faktisk statistikken som blir mest utfordrende for min del tror jeg! Aldri vært spesielt interessert i statistikk egentlig, men håper jeg kan karre til meg en akseptabel karakter. Det viktigste er åpenbart å bestå i første omgang, men vi får se - får vel bare stå på og følge dine tips! ;-)

 

Arbeidskravene lønner det seg vel også å gå gjennom et par-tre ganger, i statistikken?

 

Har litt som skjer ved siden av, så føler jeg må ha en ordentlig plan på statistikk-kurset, som gjør at jeg kan jobbe effektivt, men nøye frem mot eksamen - en liten tanke om å forberede meg mest mulig riktig, hvis det går an å si det slik. : )

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tusen takk for et supert svar, Ned! :-) Fine tips, som skal tas til etterretning!

 

Har jobbet mest med eksamensoppgaver til nå, men er nok snart påtide å bla litt opp i "Essentials of statistics" skjønner jeg. Syntes engelsken er noe tung, men vel overkommelig, så får vel bare bite det i meg og starte et sted. :)

 

Føler forøvrig jeg har god kontroll på lesefagene, men det er faktisk statistikken som blir mest utfordrende for min del tror jeg! Aldri vært spesielt interessert i statistikk egentlig, men håper jeg kan karre til meg en akseptabel karakter. Det viktigste er åpenbart å bestå i første omgang, men vi får se - får vel bare stå på og følge dine tips! ;-)

 

Arbeidskravene lønner det seg vel også å gå gjennom et par-tre ganger, i statistikken?

 

Har litt som skjer ved siden av, så føler jeg må ha en ordentlig plan på statistikk-kurset, som gjør at jeg kan jobbe effektivt, men nøye frem mot eksamen - en liten tanke om å forberede meg mest mulig riktig, hvis det går an å si det slik. : )

 

 

Statistikk er gøy og vil komme godt med videre. Jeg kan ikke huske at vi hadde arbeidskrav i statistikken, men om dere har det så ja, absolutt. Dette vil komme på eksamen i en eller annen form.

 

Om du skal strukturere det så hadde jeg satt meg som mål å tatt ett kapittel av gangen, ikke gå videre før du har gjort alle oppgavene til kapitlene og bryn deg på de vanskeligste oppgavene. Gjør du dette sammen med å kikke på gamle eksamensoppgaver etterhvert så er jeg sikker på at dette kommer til å gå veldig bra.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Tusen takk for et supert svar, Ned! :-) Fine tips, som skal tas til etterretning!

 

Har jobbet mest med eksamensoppgaver til nå, men er nok snart påtide å bla litt opp i "Essentials of statistics" skjønner jeg. Syntes engelsken er noe tung, men vel overkommelig, så får vel bare bite det i meg og starte et sted. :)

 

Føler forøvrig jeg har god kontroll på lesefagene, men det er faktisk statistikken som blir mest utfordrende for min del tror jeg! Aldri vært spesielt interessert i statistikk egentlig, men håper jeg kan karre til meg en akseptabel karakter. Det viktigste er åpenbart å bestå i første omgang, men vi får se - får vel bare stå på og følge dine tips! ;-)

 

Arbeidskravene lønner det seg vel også å gå gjennom et par-tre ganger, i statistikken?

 

Har litt som skjer ved siden av, så føler jeg må ha en ordentlig plan på statistikk-kurset, som gjør at jeg kan jobbe effektivt, men nøye frem mot eksamen - en liten tanke om å forberede meg mest mulig riktig, hvis det går an å si det slik. : )

 

 

Statistikk er gøy og vil komme godt med videre. Jeg kan ikke huske at vi hadde arbeidskrav i statistikken, men om dere har det så ja, absolutt. Dette vil komme på eksamen i en eller annen form.

 

Om du skal strukturere det så hadde jeg satt meg som mål å tatt ett kapittel av gangen, ikke gå videre før du har gjort alle oppgavene til kapitlene og bryn deg på de vanskeligste oppgavene. Gjør du dette sammen med å kikke på gamle eksamensoppgaver etterhvert så er jeg sikker på at dette kommer til å gå veldig bra.

 

 

 

Åja, kanskje sant det! Var vel i organisasjonsatferd og ledelse det var arbeidskrav... Haha... Mye som skjer og blir litt fjern på disse sene kveldstider! :p Men får sjekke enda litt nærmere ut av ting i morgen, så blir nok dette bra! :-)

 

Høres ut som en fin plan! Og ja, kanskje jeg vil få mine øyne opp for statistikken og etter hvert begynne å interessere meg litt for det, etter hvert som jeg setter meg mer og mer inn i det... Pleier å være litt sånn av og til. ;-D

 

Igjen, tusen takk for fine tips, Ned! Setter stooor pris på det! :)

 

Runder av med å ønske folket en riktig god helg!

Lenke til kommentar

 

Lurer på om noen her har faget matematikk for økonomer og har gjort oppgave 3.17 d) Lurer på hvorfor det blir x^2 utenfor parantesen i nevneren (det som er med piler).

Du kan jo veldig enkelt stryke i en brøk når du kun har ett ledd over og under. Visualiser gjerne med å sette x^3 som x*x*x og x^2 som x*x.

Da blir det som står over brøken: 2*x*x*x

Og under brøken: x*x*(x*x+1)^2

Det betyr at du kan stryke de to første x-ene under brøken mot 2 av x-ene over brøken. Håper det hjalp deg på vei ;)

 

Ja, nå forsto jeg hvorfor svaret ble sånn:) Tusen takk for svar

Lenke til kommentar

 

 

 

!. Gjør oppgaver til hvert kapittel i læreboka

 

2. Forstå hva du faktisk regner ut og hva de variablene representerer slik at du får en forståelse for faget.

 

3. Gjør gamle eksamensoppgaver, samt ha disse med på eksamen da mange oppgaver er gjengangere, men for hvert år kommer det noen twist and turns. Disse får du gjort med glans om du gjør #2.

 

4. Innkasser en god karakter.

 

Noenlunde samme arbeidsmengde om man sammenligner statistikk og BØK 1. Jeg ville hatt fokus på å lese Org og Ledelse. Dette er et fag man ikke vil ha som skippertaksfag. Noen vil sikkert være uenig med meg, men jeg mener at Org og Ledelse er et modningsfag som på tvers av emner knytter alt sammen og dermed krever det mer enn forholdsvis simple matematiske formler som man har i matematikk for økonomer og statistikk.

 

Holder det da å ta med tidligere eksmensoppgaver og løsninger? Eller burde man ha med andre oppgaver man har gjort til eksamen?:) Burde egentlig allerede ha begynt å lage formelbok til eksamen, men er det nødvendig?

Lenke til kommentar

Noen som vet kravene for å overflyttes fra en annen skole, til BI, for 3.klasse? Hvor mange stp og karaktersnitt må man ha? (Har spurt BI på mail, men de er jo ikke på skolen i helgen og svarer)

Endret av Mads7
Lenke til kommentar

Noen som vet kravene for å overflyttes fra en annen skole, til BI, for 3.klasse? Hvor mange stp og karaktersnitt må man ha? (Har spurt BI på mail, men de er jo ikke på skolen i helgen og svarer)

Det er det ikke noe fasitsvar på. BI vil vurdere fagene du har tatt, og ser om de stemmer overens med deres fagplan. Det er sannsynlig at du må ta noen ekstra fag, ettersom det er sjeldent at alle fagene godkjennes når man bytter skole. Dette går begge veier selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

!. Gjør oppgaver til hvert kapittel i læreboka

 

2. Forstå hva du faktisk regner ut og hva de variablene representerer slik at du får en forståelse for faget.

 

3. Gjør gamle eksamensoppgaver, samt ha disse med på eksamen da mange oppgaver er gjengangere, men for hvert år kommer det noen twist and turns. Disse får du gjort med glans om du gjør #2.

 

4. Innkasser en god karakter.

 

Noenlunde samme arbeidsmengde om man sammenligner statistikk og BØK 1. Jeg ville hatt fokus på å lese Org og Ledelse. Dette er et fag man ikke vil ha som skippertaksfag. Noen vil sikkert være uenig med meg, men jeg mener at Org og Ledelse er et modningsfag som på tvers av emner knytter alt sammen og dermed krever det mer enn forholdsvis simple matematiske formler som man har i matematikk for økonomer og statistikk.

 

Holder det da å ta med tidligere eksmensoppgaver og løsninger? Eller burde man ha med andre oppgaver man har gjort til eksamen? :) Burde egentlig allerede ha begynt å lage formelbok til eksamen, men er det nødvendig?

 

 

Ofte blir problemet at man har med seg for mye på eksamen av hjelpemidler og dermed bruker mer tid på å lete gjennom notatene enn å regne selv. Men om du føler deg mer trygg på å ha med andre oppgaver så gjør du selvfølgelig det. Da vil det lønne seg å markere opp og lage en god oversikt slik at du raskt kan slå opp hva du er på jakt etter.

 

Formelbok er absolutt et fint verktøy

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å gå fra bachelor i økad fra BI til master på annen høyskole/universitet?

I mitt tilfelle tenker jeg å gå videre til Handelshøyskolen i Sør Trønderlag og ser på nettsiden at de har visse krav for å komme inn. Karakterkraver på B/C vil jeg tro går greit.

Det jeg lurer på er at det står at man trenger 24 administrasjonsfag studiepoeng (org og ledelse, strategi og markedsføring). Men slik jeg ser så gir disse fagene bare 7,5*3 = 22,5 hos BI.

Noen som har erfaring fra BI til TØH, eller andre skoler?

 

https://hist.no/content/20060/Soknad-og-opptak

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Jobber med Briefcase oppgaven i faget strategisk økonomistyring og sliter litt med å komme igang. Sånn vi forstår det skal vi starte med det utdeler excel skjemaet og lage en regresjonsanalyse på det anket som heter Norge A.

Når det er gjort får vi opp samme grafen som står på side 65.

Hva gjør vi videre? Eller gjør vi noe riktig i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jobber med Briefcase oppgaven i faget strategisk økonomistyring og sliter litt med å komme igang. Sånn vi forstår det skal vi starte med det utdeler excel skjemaet og lage en regresjonsanalyse på det anket som heter Norge A.

Når det er gjort får vi opp samme grafen som står på side 65.

Hva gjør vi videre? Eller gjør vi noe riktig i det hele tatt?

 

Etter dere tror dere har ett anslag på etterspørselen, Må prøve å finne en tilnærmet marginalkostnad for de ulike produktene, dermed kan du sette en pris på produktene. Gjennom dette finner du også hvordan kapasiteter som trengs for å produsere,transportere de ulike produktene.

 

Dermed har du det du trenger for å sette opp resultat og likviditetsbudsjett..

 

Etter dette skal du ha alt av info du trenger for å levere beslutningsskjema..

 

Men vet ikke hvordan excelskjema du prater om? Noe dere har fått utdelt??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...