Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!

fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

De to første er relativt krevende, men også veldig viktige. Det tredje har jeg ikke hatt, men mistenker at det er mindre krevende, og samtidig mindre nyttig. Som valgfag kan jeg anbefale "Organisering av ny virksomhet". Veldig spennende, et deilig praktisk avbrekk fra alle teoritunge fag, og nyttig om du har planer om å starte opp en bedrift ila livet.

1) Jeg ville valgt finansregnskap og regnskapsanalyse ettersom du da kan delta i forelesningene i dette faget(eiendomsmeglerne har dette faget i vårsemesteret).

2) Du må punge ut selv. Men du vil få fratrekk på fakturaen fra BI til høsten. Vær dog obs på at fratrekket ikke er like stort som det du betaler for enkeltfag.

Takker for svar.

Det er vel snart 10.000 for et fag, så da tror jeg egentlig det er uaktuelt. For se når fristen nærmer seg, da jeg har planer om å kjøre på ganske aggressivt med de fagene jeg tar nå fremover.

Ser for meg at finansregnskap og regnskapsanalyse er ganske tungt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Gidder i så fall ikke å betale for BI når jeg har bra nok karakter for å komme inn på advokat uansett. Tenkte det var gratis om man hadde bra nok snitt.

Om du har så gode karakterer, hvordan kan du resonnere på en så naiv måte? ;)

Som sagt, jeg vet at en del (noen?) masterstudenter har fått sponset studiene gratis av BI, men grunnen til det er å motvirke flukt av de flinkeste studentene til andre skoler.

Dette er uansett kun et fåtall.

Men ja, lite vits i å betale for BI når du kan ta det gratis andre steder. Grunnen til at jeg går på BI er så enkel som at jeg var for sent ute å søke andre plasser. Om jeg kommer så langt, blir det nok master på NHH.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Hei! Ser på timeplanen min at det står informasjonsmøte flere steder. Noen som vet hva slags informasjon det er snakk om, og om det er vits å gå?

Pleier som oftest være sendt ut en mail eller oppslag på @BI om hva slags infomøte det er snakk om. Ikke så lett å svare her når du ikke sier hvor, hva og hvilket år du går

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen tanker om Bachelor i Finans VS Bachelor i ØK/ADM?

Jeg har litt mer interesse for fagene på finans, så dermed frister den graden litt mer. Samtidig tenker jeg at det er en litt smalere grad og at man kanskje har litt mindre bredde som arbeidssøker? Snakket med en som har gått finans og som mente at det kanskje hadde gjort ting litt vanskeligere for han på arbeidsmarkedet.

Jeg regner nesten med at jeg uansett kommer til å ta en mastergrad om jeg fortsetter og da er det kanskje like fornuftig å velge finans som master og fortsette med ØK/ADM?

Har ikke undersøkt om det er mulig å hoppe over til høsten heller, men første året er i hvert fall likt minus ett fag (Business Communication istedenfor Forretningsjus).

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer noe angående BI. Er det slik at de personene som ikke klarer å komme inn ved inntaket som velger BI? F.eks: Du søker juss, uheldigvis så har man ikke nok poeng og dermed blir B-planen å søke BI.

Det er dessverre/ uheldigvis mange som har fordommer mot BI. Forleden så sa mattelæreren at BI er for tapere. Hvorfor er det egentlig slik? Føler dere som studenter at folk ser ned på dere?

Det ironiske er at mange arbeidsgivere foretrekker BI studenter. :)

Lenke til kommentar

Det er nok begge deler, tenker jeg..

Det veldig lett å komme inn på BI, men det koster..

Så, kommer du ikke inn andre steder, så kan det hende du kommer inn her..

MEN.. At du kommer inn, betyr ikke at du får gitt gode karakterer.. BI er en GOD skole, så hvis du gjør jobben din og står på, er du en ettertraktet person på arbeidsmarkedet..

Så ja, det er begge deler.. men å si noe bastant om alle som går på BI blir tull, som å si at alle svarte er kjeltringer, liksom..

EDIT: Og ja, det er veldig mange som har BI som førstevalget også, nettopp fordi de "garanterer" at 9 av 10 som fullfører får jobb! Er vel ingen garanti de har, men, det sies i hvert fall at 9 av 10 har jobb etter fullført studie, så det er jo alltids et pluss.. :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig på hvordan det gikk med dere som fikk F i Business Communication.

Har dere fått svar på karakterbegrunnelsen og eventuelt klage?

Jeg fikk begrunnelse:

Your division of the report into the three points on Kjelldrup's motion for the AGM rather than using the three CSR projects was a major mistake. Hilde Schmidt requested that you present solid, financial arguments that the three CSR projects are good investments. You were unable to even account for what these projects are and we therefore considered the report to be inadequate. For this reason we gave it an F grade. I'm afraid that according to the exam guidelines an F in either section means an F overall.

Fikk forøvrig svak B/sterk C på oppgave 1(sa sensor). Jeg visste jo klart og tydelig hva disse 3 prosjektene gikk ut på, men misforstod oppgaven.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg lurer noe angående BI. Er det slik at de personene som ikke klarer å komme inn ved inntaket som velger BI? F.eks: Du søker juss, uheldigvis så har man ikke nok poeng og dermed blir B-planen å søke BI.

Det er dessverre/ uheldigvis mange som har fordommer mot BI. Forleden så sa mattelæreren at BI er for tapere. Hvorfor er det egentlig slik? Føler dere som studenter at folk ser ned på dere?

Det ironiske er at mange arbeidsgivere foretrekker BI studenter. :)

Vet ikke hva slags inntakskrav BI har, men har hørt at de har en "alle får prøve seg" policy, slik at de fleste (alle?) kommer inn, foruten de mest populære studiene da.

Jeg har fått 4 A hittil i år, men jeg har stått på for å få de. Vet om mange i klassen som har strøket i flere fag og har fått dårlige karakterer. Snittet på mange av fagene er ganske lavt, så det er ikke slik at det bare er å valse inn å få gode karakterer slik jeg har inntrykk av at mange tror.

Lurer på om det var mer vanlig med hjemmeeksamen før, noe som kanskje har ført til at BI hadde et rykte på seg for å være en skole hvor man kunne kjøpe seg gode karakterer.

Det er kanskje stygt av meg å si det, men jeg føler at nivået på mine medstudenter er pinlig lavt. Håper at dette blir bedre til neste år når flere slutter og de mer seriøse fortsetter.

Du må gjerne be mattelæreren din utdype hva han mener om påstanden sin. Det er mulig han sikter til lave inntakskrav. Kvaliteten på utdanningen har jeg imidlertid inntrykk av at er god.

EDIT: Mulig du får litt flere svar om du spør om dette i en egen tråd på samme forum. Regner med det er kun BI-studenter som leser her. Er litt interessert i det selv. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

BI har jeg jævlig flinke forelesere. Det faglige nivået på medstudentene er imidlertid skremmende lavt 1året, men det har en sammenheng med at de fleste som søker kommer inn. Du vil fort oppdage at studentmassen vil krympe ganske betraktelig for hvert år. For å ta et eksempel så var studentmassen på øk/adm på BI I Drammen ca.250 det første året, 150 andre året og nå i underkant av 100. Jeg gruer meg fortsatt til å skrive prosjektoppgaver med andre fordi jeg er veldig usikker på andres akademiske ambisjonsnivå. Det ender som regel med at jeg må gjøre slike oppgaver selv og at de får en gratis topp-karakter. Jeg får iallefall stort utbytte av å jobbe med pensum. Det er forståelsen som teller i det lange løp. Om man ender opp med kun A-er eller bare E-er så vil det ikke automatisk si at A- studenten vil gjøre det bedre (økonomisk sett) enn E-studenten. Det er helt klart en fordel i arbeidsmarkedet , men det finnes selvsagt andre snarveier til suksess. Det er skremmende mange der ute som har topp-stillinger uten en akademisk grad.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er skremmende mange der ute som har topp-stillinger uten en akademisk grad.

Noen eksempler?

Jeg kjenner til flere selv, men disse har ikke E i snitt fra BI heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...