Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Nei, er nok ikke utvilsomt enklere. Du må skjønne at kravene er noe helt annet når man kan ha med hjelpemidler på eksamen. På slike eksamener sloss man også ofte mot tiden. Markedsføringsledelse som har alle hjelpemidler + "uendelig tid" kan du kanskje relatere det til. Klassisk spørsmål. Det er ikke nødvendig å møte opp i noen forelesninger i noen fag i det hele tatt om man jobber med de regelmessig. Men spør du meg er det ganske på tryne å la være å møte opp når en som har stålkontroll på alt stoffet er betalt for å lære det bort til deg. De aller fleste får mye mer ut av én time på forelesning kontra én time jobbing med stoffet på egen hånd. Kravene noe helt annet i forhold til hva? Har sett på eksamen og synes det ser veldig overkommelig ut, så det er nok ikke slik at kravene er "umenneskelige" bare fordi man får med bok. Jeg lurer egentlig bare på om dette er vanlig på andre høyskoler/universitet. Som jeg alt sa, kan man ikke møte opp på eksamen og få A eller B bare fordi man får med boken, nettopp på grunn av tidspress som du nevner, men jeg mener i hvert fall at det gjør eksamen enklere (uten tvil). Vedr. organisasjon og lidelse hadde jeg også planer om å droppe forelesning fremover, men synes foreleser var såpass flink og inspirerende at jeg kommer til å gå på de. Hadde større problemer med finansen i dag. Flink foreleser, men vi brukte hele dagen på å gå gjennom barneskoleøkonomi fordi kun 20% av klassen kunne forklare hva en tilleggssats er på eksamen. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Kravene noe helt annet i forhold til hva? Har sett på eksamen og synes det ser veldig overkommelig ut, så det er nok ikke slik at kravene er "umenneskelige" bare fordi man får med bok. Jeg lurer egentlig bare på om dette er vanlig på andre høyskoler/universitet. Som jeg alt sa, kan man ikke møte opp på eksamen og få A eller B bare fordi man får med boken, nettopp på grunn av tidspress som du nevner, men jeg mener i hvert fall at det gjør eksamen enklere (uten tvil). Kravene er noe helt annet enn om du ikke får ha med hjelpemidler. Og ja, det er helt vanlig praksis i fag som er bygd opp på denne måten. Du får mene hva du vil, statistikken (noe jeg vil presentere som den objektive sannhet) sier at de eksamenene ikke er noe enklere. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Eksamener med hjelpemidler er nok ikke enklere enn eksamener uten hjelpemidler. Fagansvarlig lager vanskeligere oppgaver for å kompensere for at du har hjelpemidler. Når det er sagt så har jeg hørt at matte og statistikk på ØkAd er god del enklere enn tilsvarende hos SivØk. Om du synes det virker veldig enkelt burde du nok gå over til SivØk for å få en større utfordring. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Kravene noe helt annet i forhold til hva? Har sett på eksamen og synes det ser veldig overkommelig ut, så det er nok ikke slik at kravene er "umenneskelige" bare fordi man får med bok. Jeg lurer egentlig bare på om dette er vanlig på andre høyskoler/universitet. Som jeg alt sa, kan man ikke møte opp på eksamen og få A eller B bare fordi man får med boken, nettopp på grunn av tidspress som du nevner, men jeg mener i hvert fall at det gjør eksamen enklere (uten tvil). Vedr. organisasjon og lidelse hadde jeg også planer om å droppe forelesning fremover, men synes foreleser var såpass flink og inspirerende at jeg kommer til å gå på de. Hadde større problemer med finansen i dag. Flink foreleser, men vi brukte hele dagen på å gå gjennom barneskoleøkonomi fordi kun 20% av klassen kunne forklare hva en tilleggssats er på eksamen. Nei, "åpen bok" eksamen er ikke utvilsomt enklere. Snarere tvert imot etter min erfaring. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Kravene er noe helt annet enn om du ikke får ha med hjelpemidler. Og ja, det er helt vanlig praksis i fag som er bygd opp på denne måten. Du får mene hva du vil, statistikken (noe jeg vil presentere som den objektive sannhet) sier at de eksamenene ikke er noe enklere. Synser du nå eller sammenligner du med tidligere eksamener uten hjelpemiddel på BI eller tilsvarende eksamener på andre skoler som ikke tillater hjelpemidler? Om du med statistikk henviser til eksamensresultat, så betyr ikke det så mye i denne sammenheng. Forklaringen kan være så enkel som en umotivert studentmasse. Det er altfor mange variabler og uansett umulig å sammenligne. Hva om jeg viser til eksamensresultat på en annen skole uten hjelpemiddel hvor snittet er høyere? Eksamener med hjelpemidler er nok ikke enklere enn eksamener uten hjelpemidler. Fagansvarlig lager vanskeligere oppgaver for å kompensere for at du har hjelpemidler. Når det er sagt så har jeg hørt at matte og statistikk på ØkAd er god del enklere enn tilsvarende hos SivØk. Om du synes det virker veldig enkelt burde du nok gå over til SivØk for å få en større utfordring. Synes ikke det per i dag er veldig enkelt. Jeg er innstilt på å måtte jobbe for A-en, men ser for meg at den er innen rekkevidde. Var bare litt overrasket. Jeg sa jo alt i første post at å ha med bok ikke på noen måte sikrer god karakter i seg selv, det så jeg jo selv i jusen. Jeg fikk forøvrig A der, men slet som F med tiden og hadde jeg ikke kunnet stoffet hadde det ikke gått selv om jeg hadde boken. Samtidig har jeg flere venner som har tatt jus andre steder og de hadde ikke fått ha med annet enn lovsamling på sine bachelorer. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Synser du nå eller sammenligner du med tidligere eksamener uten hjelpemiddel på BI eller tilsvarende eksamener på andre skoler som ikke tillater hjelpemidler? Om du med statistikk henviser til eksamensresultat, så betyr ikke det så mye i denne sammenheng. Forklaringen kan være så enkel som en umotivert studentmasse. Det er altfor mange variabler og uansett umulig å sammenligne. Hva om jeg viser til eksamensresultat på en annen skole uten hjelpemiddel hvor snittet er høyere? Hypotesetesting kalles det. Jeg har ikke gjort det selv, men det ble vist som eksempel fra Statistikkforeleseren vår som en slags motivasjon for å jobbe med faget på tross av at alle hjelpemidler er tillatt. Det vil i teorien si at man med 95% sannsynlighet kan si at det er riktig, men så er ikke dataene 100% korrekte ettersom man ikke har perfekt sammenligningsgrunnlag. Jeg klarer ikke huske hva han sammenlignet med. Endret 8. januar 2014 av Nimrad Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Er det noen som gidder å hjelpe meg med denne finansoppgaven? Betyr ikke "targeted level of return is 30%" at den totale avkastningen skal være 30%? Jeg ser ikke hvordan det skal være mulig når aksjen kun har 20% avkastning. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Er det noen som gidder å hjelpe meg med denne finansoppgaven? Betyr ikke "targeted level of return is 30%" at den totale avkastningen skal være 30%? Jeg ser ikke hvordan det skal være mulig når aksjen kun har 20% avkastning. Jeg har ikke tid til å regne det ut, men prinsippet er er at du låner ekstra penger utenom de 10 000 du allerede har til 10% rente som du får en avkastning på 20 % på. Avkastningen i % regner du da fra de opprinnelige 10 000 og ikke totalbeløpet inkl lånet. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Jeg har ikke tid til å regne det ut, men prinsippet er er at du låner ekstra penger utenom de 10 000 du allerede har til 10% rente som du får en avkastning på 20 % på. Avkastningen i % regner du da fra de opprinnelige 10 000 og ikke totalbeløpet inkl lånet. Så om det skal være en avkastning på 30% av de opprinnelige 10 000, så skal det være en avkastning på 3 000 kr. "Jeg" får 2 000 allerede, og ved å låne 10 000 får jeg 1 000 til etter renter, totalt 3 000. Det er i hvertfall riktig svar at det må lånes 10 000, er det også riktig resonnert? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Så om det skal være en avkastning på 30% av de opprinnelige 10 000, så skal det være en avkastning på 3 000 kr. "Jeg" får 2 000 allerede, og ved å låne 10 000 får jeg 1 000 til etter renter, totalt 3 000. Det er i hvertfall riktig svar at det må lånes 10 000, er det også riktig resonnert? Høres rett ut ja Lenke til kommentar
Innavl Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Har en snill foreleser som ga oss karakterene i finans 1 ettersom de var ferdige. Klarte å klamre meg til en A. Hvordan er nivået på finans 2 i forhold til 1? Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har åpnet bøkene eller repetert stoffet fra første forelesning etter ferien.. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Har en snill foreleser som ga oss karakterene i finans 1 ettersom de var ferdige. Klarte å klamre meg til en A. Hvordan er nivået på finans 2 i forhold til 1? Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har åpnet bøkene eller repetert stoffet fra første forelesning etter ferien.. Min opplevelse var at det var vanskeligere og krevde mer jobbing med stoffet for å få A i finans 2 enn finans 1. Lenke til kommentar
Innavl Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Min opplevelse var at det var vanskeligere og krevde mer jobbing med stoffet for å få A i finans 2 enn finans 1. Ok, takk. Var det jeg trodde også. Forøvrig deltok jeg i alle forelesningene og jobbet litt med gamle eksamensoppgaver i ny og ne. Startet vel ca. 2 uker før eksamen å lese kompendier vi hadde fått samt oppgaveløsning. Med andre ord var det ikke så vanskelig å skaffe seg en A. Før juleferien kom det inn en fyr fra studentsamskipnaden og sa at vi nettopp hadde hatt den vanskeligste eksamenen. Jeg følte at det var noen ugler i mosen, som du nettopp bekreftet. Får vel bare sette i gang, haha. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hei! Leker litt med tanken på å ta ett ekstra fag i år. Alternativene er mikroøkoomi, finansregnskap og regnskapsanalyse, business communication eller et valgfag. 1) Noen tanker om hvilket fag av disse som er enklest? Jeg er ganske stødig i engelsk og har både skrevet og lest mye engelsk, så jeg lurte litt på om jeg skulle ta det faget. Er det et vanskelig fag? Er mikroøkonomi mye jobb? 2) Får jeg finansiert dette med lånekassen eller må jeg punge ut selv? Takk for innspill. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 De to første er relativt krevende, men også veldig viktige. Det tredje har jeg ikke hatt, men mistenker at det er mindre krevende, og samtidig mindre nyttig. Som valgfag kan jeg anbefale "Organisering av ny virksomhet". Veldig spennende, et deilig praktisk avbrekk fra alle teoritunge fag, og nyttig om du har planer om å starte opp en bedrift ila livet. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hei! Leker litt med tanken på å ta ett ekstra fag i år. Alternativene er mikroøkoomi, finansregnskap og regnskapsanalyse, business communication eller et valgfag. 1) Noen tanker om hvilket fag av disse som er enklest? Jeg er ganske stødig i engelsk og har både skrevet og lest mye engelsk, så jeg lurte litt på om jeg skulle ta det faget. Er det et vanskelig fag? Er mikroøkonomi mye jobb? 2) Får jeg finansiert dette med lånekassen eller må jeg punge ut selv? 1) Jeg ville valgt finansregnskap og regnskapsanalyse ettersom du da kan delta i forelesningene i dette faget(eiendomsmeglerne har dette faget i vårsemesteret). 2) Du må punge ut selv. Men du vil få fratrekk på fakturaen fra BI til høsten. Vær dog obs på at fratrekket ikke er like stort som det du betaler for enkeltfag. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hva er snittet for å komme inn på økonomi og administrasjon? Går i vg3 nå og har ca 46 poeng fra vg1 og vg2 med realfagspoeng. Tror det går litt opp etter dette året. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Jeg er ikke sikker, men tror du kommer inn med 46 poeng som primærsøker(?). Snittet var lavt på ØkAd da jeg begynte på BI i hvertfall. Endret 13. januar 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Oki, er primær ja. Går jo rett ut fra vgs. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hvis man kommer inn ved hjelp av søking, slipper man å betale? Tenker kanskje å søke advokat i tilfelle jeg ikke kommer inn på Ntnu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå