Gjest Bruker-239845 Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hei. Jeg begynte litt sent og dokumentet med gruppeinndeling på Bedriften inneholdt ikke min gruppe. Fikk en mail fra support på BI med gruppenummer som også inneholdt en link til et dokument på BI eller @BI som inneholdt samme informasjon. Hadde inntrykk av at det var et dokument som gjaldt for hele landet. Nå greier jeg ikke finne igjen dette. Noen tanker om hvor jeg kan finne det? Skal ha gruppearbeid på mandag og har fortsatt ikke sett noe til gruppen min på forelesning, så tenkte å prøve å få ta i de på mail. Lenke til kommentar
MaadM Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Lån er 20 mill og ek er 20 mill. Fortsatt ikke helt overbevist over oppgaveteksten, men har en mulig løsning.. Forutsetter dog at gjeldsrenten på 7%=effektiv gjeldsrenten før skatt... Kg= Rf + Bg (markedsrisiko) 0,07 = 0,06 + 0,07Bg -løst mhp Bg, gir Bg=0,143 Be = Bi + (Bi -Bg) * (1-Sb) * (g/e) Be = 1,2 + (1.2-0,143) *0,72*1 Be= 1,961 Ke= Rf + Be (markedsrisiko) Ke = 0,06 + 1,961*0,07 Ke= 0,1973 Kt= Ke*We + Kg*(1-Sb)*Wg Kt= 0.1973*0,5+0,07*0,72*0,5 Kt=0,12385=12,4% Vil vel i teorien kunne stemme, men vært kjekt om du kunne lagt ut hele oppgaven:-) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Vil vel i teorien kunne stemme, men vært kjekt om du kunne lagt ut hele oppgaven:-) Hele oppgaveteksten er som følger og jeg står fast på (a): OPPGAVE 4 (vekt 25%) Det nystartete selskapet Sunny Days ASA har nettopp hentet 20 millioner kroner i egenkapital fra miljøvennlige investorer. Selskapet vurderer forskjellige prosjekter, og har konkludert med at det ønsker å bygge en fabrikk for produksjon av solcellepanel i Norge. Selskapets ledelse antar at dette prosjektet vil koste 40 millioner kroner. Sunny Days ASA trenger derfor å låne 20 millioner kroner, markedsrenten på dette lånet er 7 %. Lånet er et serielån som nedbetales med like avdrag ved slutten av hvert år. Selskapet betaler 28% skatt., kreditorskatten er 28% og investorer betaler 28% skatt på egenkapitalinntekt. Risikofri rente er 6% og markedets risikopremie er 7%. Selskapets ledelse forventer at fabrikken vil generere en kontantstrøm eller skatt på l0 millioner kroner årlig i 5 år. Prosjektets investeringsbeta er 1,2. Miljøverndepartementet er svært opptatt av dette prosjektet fordi det produserer energi som ikke slipper ut CO2, og vil derfor gjerne støtte prosjektet ved å gi et subsidiert lån (billiglån) på 20 millioner kroner til 5% rente til erstatning for markedslånet. Lånet er et serielån som nedbetales med like avdrag ved slutten av hvert år. Også renter betales etterskuddsvis ved slutten av hvert år. Du er innleid som konsulent for å beregne verdien av dette prosjektet og må svare på følgende spørsmål: (a) Hva er investeringens nåverdi? (b) Hva er nåverdien av det subsidierte lånets renteskattegevinst? © Hva er nåverdien av det subsidierte lånet? (d) Hva er prosjektets justerte nåverdi? (e) ) Vil du anbefale selskapet å gjennomføre prosjektet? Miljøverndepartementet er svært opptatt av dette prosjektet og tenker på hva de alternativt kan gjøre dersom du ikke anbefaler prosjektet. De ser på to alternativer: Alternativ l: Subsidiere lånet ytterligere, (gi et lån til en lavere rente enn 5%) (f) Hvordan påvirker dette den justerte nåverdiberegningen du allerede har gjort? (Beskriv hvordan en redusert lånerente vil påvirke prosjektets JNV. Du trenger ikke gjøre nye beregninger). Alternativ 2: Miljøverndepartementet vurderer å garantere for prosjektet i 5 år slik at Sunny Days ASA kan se på prosjektet som risikofritt. Men da vil ikke selskapet få det subsidierte lånet. (g) Hva blir prosjektets justerte nåverdi under disse forutsetningene? (Her må du g¡øre nye beregninger). Det er nok en tidligere eksamensoppgave(ettersom det står vekting på oppgaven), men den er veldig gammel så den ligger ikke ute lenger. Vi har bare fått et scannet PDF-dokument fra foreleseren (som ikke sier hvilken eksamen det var heller). Det ga forresten mening det du skrev der. Jeg kikket desperat gjennom alle formler, men endte opp med at jeg måtte ha Bg eller Be. Kobla ikke at jeg hadde både lånerente og risikofri rente. Endret 4. oktober 2013 av Nimrad Lenke til kommentar
MaadM Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hele oppgaveteksten er som følger og jeg står fast på (a): Det er nok en tidligere eksamensoppgave(ettersom det står vekting på oppgaven), men den er veldig gammel så den ligger ikke ute lenger. Vi har bare fått et scannet PDF-dokument fra foreleseren (som ikke sier hvilken eksamen det var heller). Det ga forresten mening det du skrev der. Jeg kikket desperat gjennom alle formler, men endte opp med at jeg måtte ha Bg eller Be. Kobla ikke at jeg hadde både lånerente og risikofri rente. Du trenger ikke totalkapitalkostnaden for å løse denne oppgaven. Oppgaveteksten spør etter INVESTERINGENS nåverdi, dette vil si prosjektets NV ved 100% egenkapital. Regner kun ut kapitalkostnad uten gjeld -> 0,06 +1,2*0,07=0,144 Regner enkelt NV til ca -6 millioner.. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Du trenger ikke totalkapitalkostnaden for å løse denne oppgaven. Oppgaveteksten spør etter INVESTERINGENS nåverdi, dette vil si prosjektets NV ved 100% egenkapital. Regner kun ut kapitalkostnad uten gjeld -> 0,06 +1,2*0,07=0,144 Regner enkelt NV til ca -6 millioner.. Så klart! Takk! Bare jeg som hang meg opp i Ktk, farlig det der. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Vedrørende forretningsjus, hvor mange oppgaver regnet dere gjennom underveis? Hittil har jeg gjort alt i oppgaveheftet av de kapitlene jeg har fulgt (mangler kjøpsrett tror jeg, så må ta igjen det) og det har vært overkommelig, men i selskapsrett så er det utrolig mange oppgaver. 22 stk og de fleste har opptil 3-4 deloppgaver. Ideelt sett burde man vel gjøre alle, men jeg merker at det er ikke gjort på en liten ettermiddagsøkt (i hvert fall ikke for meg), så jeg er redd for å bruke for mye tid også som igjen kan gå utover andre fag. Har sendt en mail til foreleser om hva hun anbefaler, men tenkte å høre hva dere andre har gjort eller gjorde her. Får se hvor langt jeg kommer i dag. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Et annet spørsmål vedrørende jus. Er det veldig strenge krav til hvordan man legger frem og drøfter oppgaven? Tenker på det språklige og oppbygging. Eller er det viktigste at man kan henvise til de aktuelle lovbestemmelsene og løse oppgaven ut fra det? Lenke til kommentar
Smas90 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Et annet spørsmål vedrørende jus. Er det veldig strenge krav til hvordan man legger frem og drøfter oppgaven? Tenker på det språklige og oppbygging. Eller er det viktigste at man kan henvise til de aktuelle lovbestemmelsene og løse oppgaven ut fra det? Det viktigste er juridisk metode. Hvordan du bygger opp oppgaven, finner rettslig grunnlag, drøfter og konkluderer er langt viktigere enn at du er "enig" med fasiten. Selvom du ikke kommer frem til samme konklusjon som fasiten kan du likevel få full pott. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Det viktigste er juridisk metode. Hvordan du bygger opp oppgaven, finner rettslig grunnlag, drøfter og konkluderer er langt viktigere enn at du er "enig" med fasiten. Selvom du ikke kommer frem til samme konklusjon som fasiten kan du likevel få full pott. Betyr det formen på selve oppgaven og hvordan jeg fører den også? Ser at fasiten skriver det mer som en sammenhengende tekst selv om oppgaven naturligvis blir drøftet og konkludert, mens på de casene foreleser har løst så setter hun det opp mer punktvis med delkonklusjoner. Jeg har fulgt fasiten som mal, håper jeg ikke har lært meg uvaner nå. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Foreleser setter det opp mer punktvis, slik at elevene skal klarere se elementene og rekkefølgen.. Men, svaret blir en mer sammenhengende tekst, hvor konklusjonen ofte kommer for seg selv til slutt på egen linje. "Pusterom" er lov, men det er ikke meningen at det skal settes opp punktvis.. Slik jeg har forstått og praktisert det, i hvert fall.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Foreleser setter det opp mer punktvis, slik at elevene skal klarere se elementene og rekkefølgen.. Men, svaret blir en mer sammenhengende tekst, hvor konklusjonen ofte kommer for seg selv til slutt på egen linje. "Pusterom" er lov, men det er ikke meningen at det skal settes opp punktvis.. Slik jeg har forstått og praktisert det, i hvert fall.. Thanks. Det gir mening. Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Er det noen her som sitter å jobber med kontrolleksamen i matte? 29101 Lenke til kommentar
Errlend Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hei! Jeg deltok ikke på gruppearbeidet i faget Bedriften som fant sted i går. Det i beskrivelsen av innleveringen at det skal gjøres gruppevis, men jeg lurer allikevel på om det er mulig å gjøre det alene? Har både sendt og mottatt gruppemedlemmenes besvarelser i tillegg til å redegjøre til både foreleser og gruppen om situasjonen, men ikke fått noen form for tilbakemelding. Dermed lurte jeg på om noen har vært i liknende situasjoner, og vet hvor strengt det er å få godkjent/ikke godkjent dersom min oppgave ikke samsvarer med resten av gruppens? Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hei! Jeg deltok ikke på gruppearbeidet i faget Bedriften som fant sted i går. Det i beskrivelsen av innleveringen at det skal gjøres gruppevis, men jeg lurer allikevel på om det er mulig å gjøre det alene? Har både sendt og mottatt gruppemedlemmenes besvarelser i tillegg til å redegjøre til både foreleser og gruppen om situasjonen, men ikke fått noen form for tilbakemelding. Dermed lurte jeg på om noen har vært i liknende situasjoner, og vet hvor strengt det er å få godkjent/ikke godkjent dersom min oppgave ikke samsvarer med resten av gruppens? Får du ikke godkjent tror jeg ikke du får møte opp til eksamen, og må dermed vente til neste semester. I Bedriften må du altså vente til neste høst fordi disse gruppeoppgavene kun finner sted da. Er ikke 100 % sikker, men det er slik i alle andre fag. Denne gruppeinnleveringen er ikke veldig viktig sånn ellers. Du trenger ikke levere en A-oppgave. Men var innleveringsfristen i går? Hvis ikke kan du vel bare sende noen av dine meninger og et lite utkast av gruppeoppgaven, så ber du de inkludere deg når de leverer den endelige oppgaven. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Får du ikke godkjent tror jeg ikke du får møte opp til eksamen, og må dermed vente til neste semester. I Bedriften må du altså vente til neste høst fordi disse gruppeoppgavene kun finner sted da. Er ikke 100 % sikker, men det er slik i alle andre fag. Denne gruppeinnleveringen er ikke veldig viktig sånn ellers. Du trenger ikke levere en A-oppgave. Men var innleveringsfristen i går? Hvis ikke kan du vel bare sende noen av dine meninger og et lite utkast av gruppeoppgaven, så ber du de inkludere deg når de leverer den endelige oppgaven. Vet ikke om det er likt nå, men i fjor måtte alle på gruppa levere samme oppgave individuelt. I så fall er det veldig viktig at man passer på å få tilsendt den endelige oppgaven og får levert den. Har en kompis som glemte ut å levere gruppeoppgaven. Han tar nå derfor Bedriften i år i andreklasse. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Er det noen her som sitter å jobber med kontrolleksamen i matte? 29101 Nei, men begynner en av disse dagene. Sliter du? Må besvarelsen scannes forresten eller kan man føre på word eller noe sånt? Har ikke sett på det enda. EDIT: Så nå at den skal leveres skriftlig. Enda bedre. Hei! Jeg deltok ikke på gruppearbeidet i faget Bedriften som fant sted i går. Det i beskrivelsen av innleveringen at det skal gjøres gruppevis, men jeg lurer allikevel på om det er mulig å gjøre det alene? Har både sendt og mottatt gruppemedlemmenes besvarelser i tillegg til å redegjøre til både foreleser og gruppen om situasjonen, men ikke fått noen form for tilbakemelding. Dermed lurte jeg på om noen har vært i liknende situasjoner, og vet hvor strengt det er å få godkjent/ikke godkjent dersom min oppgave ikke samsvarer med resten av gruppens? Noen spesiell grunn til at du ikke kan gjøre det med gruppen? Slik jeg har forstått det, så SKAL dette gjøres i gruppe og gruppen skal lage en samlet besvarelse som leveres inn individuelt. Det eneste unntaket er om du ikke har fått en gruppe eller de andre ikke møter opp. Prøv å sende mail til gruppemedlemmene dine en gang til. Om det er noe som hindrer deg i å møte på skole, er det alltids mulig å ta det elektronisk og over mail. Endret 8. oktober 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Errlend Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Nei, men begynner en av disse dagene. Sliter du? Må besvarelsen scannes forresten eller kan man føre på word eller noe sånt? Har ikke sett på det enda. EDIT: Så nå at den skal leveres skriftlig. Enda bedre. Noen spesiell grunn til at du ikke kan gjøre det med gruppen? Slik jeg har forstått det, så SKAL dette gjøres i gruppe og gruppen skal lage en samlet besvarelse som leveres inn individuelt. Det eneste unntaket er om du ikke har fått en gruppe eller de andre ikke møter opp. Prøv å sende mail til gruppemedlemmene dine en gang til. Om det er noe som hindrer deg i å møte på skole, er det alltids mulig å ta det elektronisk og over mail. Har ingen problemer med å gjøre det med gruppen jeg er i, men antar at de gjorde den den ferdig i går. Har for øvrig sendt mail til gruppemedlemmene og spurt om å få tilsendt det endelige resultatet, men intet svar så langt. Skal naturligvis forsøke å få kontakt med de videre, ettersom det er ganske sentralt å bli ferdig med et så ubrukelig fag så fort som mulig. Til orientering skal ikke gruppeoppgaven leveres før 18. oktober, altså neste fredag. Har for øvrig også gjort ferdig kontrolloppgaven i matematikk. Latterlig enkel for min del ihvertfall, siden jeg har hatt R2 fra vgs Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Har ingen problemer med å gjøre det med gruppen jeg er i, men antar at de gjorde den den ferdig i går. Har for øvrig sendt mail til gruppemedlemmene og spurt om å få tilsendt det endelige resultatet, men intet svar så langt. Skal naturligvis forsøke å få kontakt med de videre, ettersom det er ganske sentralt å bli ferdig med et så ubrukelig fag så fort som mulig. Til orientering skal ikke gruppeoppgaven leveres før 18. oktober, altså neste fredag. Har for øvrig også gjort ferdig kontrolloppgaven i matematikk. Latterlig enkel for min del ihvertfall, siden jeg har hatt R2 fra vgs Ok. Merkelig at ingen svarer. Vi var to som møtte opp av 7, så vi bestemte oss for å utsette arbeidet til torsdag og la folk få tid til å svare på mailen som jeg sendte ut før helgen. Nå har to andre meldt sin tilstedeværelse, så vi blir 4 på torsdag i hvert fall. Kanskje flere. Virker som det har vært mye surr med disse gruppene. Er det Sverre du har? Det du bør gjøre er vel å sende en mail til han og fortelle hva som har skjedd. Har du ikke sittet i gruppe eller møtt noen av de tidligere? Er det mulig å kontakte de på Facebook? Om du har forsøkt å komme i kontakt med de uten å få svar og i tillegg hadde gyldig grunn til å ikke møte, så burde det jo la seg ordne. Hadde jeg vært deg hadde jeg møtt opp direkte på skolen i morgen og sett om det er noen i administrasjonen der som kan hjelpe. Lykke til. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Har ingen problemer med å gjøre det med gruppen jeg er i, men antar at de gjorde den den ferdig i går. Har for øvrig sendt mail til gruppemedlemmene og spurt om å få tilsendt det endelige resultatet, men intet svar så langt. Skal naturligvis forsøke å få kontakt med de videre, ettersom det er ganske sentralt å bli ferdig med et så ubrukelig fag så fort som mulig. Til orientering skal ikke gruppeoppgaven leveres før 18. oktober, altså neste fredag. Har for øvrig også gjort ferdig kontrolloppgaven i matematikk. Latterlig enkel for min del ihvertfall, siden jeg har hatt R2 fra vgs Som Elijah nevner skal det nok ordne seg om du hadde gyldig grunn for fravær. Finn ut når foreleseren din er tilgjengelig på kontoret og møt opp direkte. Samme som deg skjedde med en i gruppen jeg var i da vi jobbet med oppgaven. Han hadde ikke mulighet til å møte opp, og da endte vi opp med å bare sende oppgaven vi hadde utarbeidet til ham. Et ganske simpelt arbeidskrav som ikke teller noe som helst omtrent, så gruppen din burde være litt tilbøyelige. Får bare håpe at altruisme råder blant gruppemedlemmene dine, og ikke egoisme. Endret 9. oktober 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Nei, men begynner en av disse dagene. Sliter du? Må besvarelsen scannes forresten eller kan man føre på word eller noe sånt? Har ikke sett på det enda. EDIT: Så nå at den skal leveres skriftlig. Enda bedre. Noen spesiell grunn til at du ikke kan gjøre det med gruppen? Slik jeg har forstått det, så SKAL dette gjøres i gruppe og gruppen skal lage en samlet besvarelse som leveres inn individuelt. Det eneste unntaket er om du ikke har fått en gruppe eller de andre ikke møter opp. Prøv å sende mail til gruppemedlemmene dine en gang til. Om det er noe som hindrer deg i å møte på skole, er det alltids mulig å ta det elektronisk og over mail. Tror ikke jeg sliter, men det kunne vært greit å sammenlignet noen svar før jeg leverer :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå