Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!

fanelli

Anbefalte innlegg

Vet noen hvorfor det plutselig har blitt ekstremt dyrt å ta opp fag på BI?

I våres tok jeg opp to fag, som kostet tilsammen 1720 kr.

I år koster det plutselig 198 kr per studiepoeng, altså nesten 1500 kr for ETT fag!! :eek:

Nå vet jeg hva jeg ønsker meg til bursdag - penger til konteeksamen :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år koster det plutselig 198 kr per studiepoeng, altså nesten 1500 kr for ETT fag!! :eek:

Tok opp to fag og kosta litt over 3000 :-(

Lenke til kommentar

Vet ikke hva slags fag det var, men prisen i vår var:

Kontinuasjonsavgiften er kr 191,- pr. studiepoeng (gjelder studieåret 2012/2013, med forbehold om endringer).

Lenke til kommentar

Ganske sykt at de øker prisene såpass mye hvert eneste år. Først avviklet de avtalen med parkerinshuset, som sikkert kostet litt. De tilbyr riktignok rabatterte priser litt unna, men de har sikkert spart inn litt på denne overgangen. De har også økt prisen på printing med 50 % dette terminet. Prisen på kontinuasjonseksamen har også nærmere doblet seg på noen få år.

På BI lærer vi riktinok mye innenfor økonomi, men som forbrukere er vi ekstremt dårlige. Regner med at denne utviklingen ikke vil stoppe med det første. Etterspørselen etter utdanning er fremdeles høy, og med BI sitt rykte tiltrekker den seg mange. Egentlig på tide at vi sier ifra snart. Ganske kjipt å gå ut i arbeidslivet med gjeld på en halv million. Vil riktignok ikke være lurt å lage en stor sak ut av dette. Det vil svekke BI sitt rykte, og dermed også studentene sitt rykte. Men noe burde skje snart!

Lenke til kommentar

Ja jeg slet utrolig med ORG og bedriften ifjor, mens matte og finans var for meg de lettere fagene. Men med finans føler at jeg kun kan jobbe med aksjer eller som analytiker. Men samtidig tror jeg også at de som har studert dette har bedre jobb mulighteter og er mer ettertraktet. Jeg har ikke lyst til å bli noe kjempe stort, tjene haugevis med penger eller bli noe profilert. Jeg har derimot VELDIG lyst til ha en jobb, der jeg har mulighet til å reise litt. Føler nå med ØKAd at jeg kanskje blir sittende på et kontor.

Nei jeg har sett på tidligere eksamensoppgavee, og de virker utrolig greie. Men foreleseren er jeg utrolig lite fornøyd. Han er veldig vanskelig å forstå. Han er veldig lite tålmodig og ser at flere faller av når han forklarer. Samtidig har han satt opp flere unødvendige arbeidskrav. Selv om jeg scorer høyt på eksamen, så sliter alltid med arbeidskrav. Og i tillegg har jeg han i to fag.

Men nå begynner jeg å bli veldig usikker. For fag som matematisk analyse, kredittvurdering, verdipapirrett, mikro og makro vet jeg at jeg kan gjøre det godt i. Men det er fag som Financial Markets og Corporate Finance som jeg ikke liker.

Tror du det er mulig å ta spesiasering i Finans mens jeg studere ØkAd? Har gjerne lyst på master også. Hva synes dere jeg bør ta det i?

Vil du reise mye vil nok den aller beste utdanning være en bachelor innen PR og markedskommunikasjon. Da er du bedriftens ansikt utad og må stille opp på forskjellige konferanser rundt omkring o.l. Vil du reise mye kommer det veldig an på hva slags stilling du får. Reise er drømmen for alle, men ikke alle får muligheten. Men som Siviløkonom har du større muligheter og mer fleksibilitet. Finans er et av hovedfagene når du tar fordypning innen økonomi og ledelse, så det er fullt mulig. Da kan det være et fint alternativ.

Har du muligheten til å velge sivøk framfor økad vil jeg anbefale det. Der er det fler "analytiske" fag med tall.

Lenke til kommentar

Vil du reise mye vil nok den aller beste utdanning være en bachelor innen PR og markedskommunikasjon. Da er du bedriftens ansikt utad og må stille opp på forskjellige konferanser rundt omkring o.l. Vil du reise mye kommer det veldig an på hva slags stilling du får. Reise er drømmen for alle, men ikke alle får muligheten. Men som Siviløkonom har du større muligheter og mer fleksibilitet. Finans er et av hovedfagene når du tar fordypning innen økonomi og ledelse, så det er fullt mulig. Da kan det være et fint alternativ.

Har du muligheten til å velge sivøk framfor økad vil jeg anbefale det. Der er det fler "analytiske" fag med tall.

Sivøk er det samme som økad. Sivøk er bare en tittel.

Lenke til kommentar

Vil du reise mye vil nok den aller beste utdanning være en bachelor innen PR og markedskommunikasjon. Da er du bedriftens ansikt utad og må stille opp på forskjellige konferanser rundt omkring o.l. Vil du reise mye kommer det veldig an på hva slags stilling du får. Reise er drømmen for alle, men ikke alle får muligheten. Men som Siviløkonom har du større muligheter og mer fleksibilitet.

Vedrørende disse "ansiktene utad" som du nevner tror jeg det er verdt å nevne at disse er det veldig få av. Det er vel stort sett større bedriter og en eller annen direktør av en sort som får disse jobbene.

Jeg er egentlig litt uenig i at å reise er drømmen for alle. Når folk kommer litt opp i årene og får familie vil man ofte helst unngå å være for mye bortreist og ute på reise. Det er derfor ofte ettertraktet med ansatte som kan flytte på seg. Mange unge har jo en tanke om at reising er gøy, men det er jo ikke akkurat privatfly, leilighet med jacuzzi og mye fritid som er normen. Det er jo helst ofte mye opplegg, spising ute på restaurant og forholdsvis lite tid til å være turist.

Lenke til kommentar

Går Øk-ad trinn 1 nå. Finnes "The Company: A Short History of a Revolutionary Idea" av Micklethwait og Wooldridge på norsk eller? Fikk 5 i engelsk på VGS altså, men nå sliter jeg litt .. :hm: Problem: nytt stoff å sette seg inn i + enkelte engelske ord som jeg må slå opp (noe som ikke gjør det spesielt mye lettere å lære) + tidvis problemer med konsentrasjonen. Tips?

Lenke til kommentar

Går Øk-ad trinn 1 nå. Finnes "The Company: A Short History of a Revolutionary Idea" av Micklethwait og Wooldridge på norsk eller? Fikk 5 i engelsk på VGS altså, men nå sliter jeg litt .. :hm: Problem: nytt stoff å sette seg inn i + enkelte engelske ord som jeg må slå opp (noe som ikke gjør det spesielt mye lettere å lære) + tidvis problemer med konsentrasjonen. Tips?

Du kommer til å komme borti flere bøker på engelsk, så jeg ville tatt meg bryet. Anyway: Den finnes ikke på norsk, men du kan prøve å få tak i en studieguide til faget Bedriften. De er ikke tilgjengelig for salg til andre enn studenter på BI Nettstudier, men du kan få tak i en brukt en på f.eks. finn.no

Lenke til kommentar

Sivøk er det samme som økad. Sivøk er bare en tittel.

Mener selvfølgelig at han burde velge Økonomi og ledelse framfor Økonomi og administrasjon. På BI forkortes gjerne Økonomi og ledelse til sivøk, på samme måte som Økonomi og administrasjon forkortes til økad. Snakker altså om selve studiet, ikke tittelen.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Har ikke valget om å bytte til sivøk ellers skulle jeg gjerne ha gjort det. Markedsføring og markedskommunikasjon har jeg absolutt ingen interesse for så det ville ha blitt veldig vanskelig. Men kan jeg ta spesialisering i finans mens jeg studerer økad?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

1) Noen som har noen erfaring eller informasjon om nettstudiet til BI? Tenker på en årsenhet i økonomi. Heter vel bedriftsøkonom og tilsvarer vel første året på bachelor i øk/adm med mulighet for å gå videre den veien.

2) Er en årsenhet verdt noe som helst om man ikke går videre med det?

Jeg skal kanskje gå byggingeniør neste år, så det blir eventuelt i kombinasjon med den, om jeg ikke fortsetter med øk/adm heltid eller eventuelt deltid.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

1) Noen som har noen erfaring eller informasjon om nettstudiet til BI? Tenker på en årsenhet i økonomi. Heter vel bedriftsøkonom og tilsvarer vel første året på bachelor i øk/adm med mulighet for å gå videre den veien.

Jeg skal kanskje gå byggingeniør neste år, så det blir eventuelt i kombinasjon med den, om jeg ikke fortsetter med øk/adm heltid eller eventuelt deltid.

Årsenheter er ikke verdt noe. I dag er omtrent ikke Bachelor verdt noe heller - det er Master som er ettertraktet. Fagene du gjennomgår iløpet av førsteåret er kun introduksjonsfag, så du lærer ikke noe særlig. Du får kun et innblikk i hva du vil lære mer om senere i studiet.

Men du oppnår riktignok to ekstrapoeng for fullført 60 studiepoeng, samt alderspoeng, så snittet fra VGS øker. Riktignok for sekundærvitnemålet.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Det kan være en veldig god kombinasjon sammen med ingeniørfag. Å ha økonomiforståelse blant ingeniører er generelt veldig ettertraktet.

Nettstudier er bra, men det krever at du har en good dose selvdisiplin.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Årsenheter er ikke verdt noe. I dag er omtrent ikke Bachelor verdt noe heller - det er Master som er ettertraktet. Fagene du gjennomgår iløpet av førsteåret er kun introduksjonsfag, så du lærer ikke noe særlig. Du får kun et innblikk i hva du vil lære mer om senere i studiet.

Men du oppnår riktignok to ekstrapoeng for fullført 60 studiepoeng, samt alderspoeng, så snittet fra VGS øker. Riktignok for sekundærvitnemålet.

Ikke verdt noe kombinert med en ingeniørutdanning heller? Har inntrykk av at økonomi er i større grad relevant for byggingeniører. Tror faktisk HioA har et økonomifag for byggingeniører.

Det kan være en veldig god kombinasjon sammen med ingeniørfag. Å ha økonomiforståelse blant ingeniører er generelt veldig ettertraktet.

Nettstudier er bra, men det krever at du har en good dose selvdisiplin.

Det er det jeg har hørt. Har du noen gode kilder på dette? :)

Spørsmålet er om ett år er verdt noe som helst, men det er ikke sikkert det året jeg har begynt på nå er verdt så mye heller om jeg ikke fortsetter (matematikk, informatikk og teknologi) neste år. :)

Eventuelt kan jeg jo bygge på en bachelorgrad på sikt.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har hørt. Har du noen gode kilder på dette? :)

Spørsmålet er om ett år er verdt noe som helst, men det er ikke sikkert det året jeg har begynt på nå er verdt så mye heller om jeg ikke fortsetter (matematikk, informatikk og teknologi) neste år. :)

Eventuelt kan jeg jo bygge på en bachelorgrad på sikt.

Nei, jeg har ikke noe kilder. Problemet med å ta ett år av en bachelorgrad er at det første året er et variert introduksjonsår. Du kommer til å ha fag som bedriftens historie, forretningsjus og markedsføring som kanskje ikke blir like relevant for deg.

Lenke til kommentar

Ikke verdt noe kombinert med en ingeniørutdanning heller? Har inntrykk av at økonomi er i større grad relevant for byggingeniører. Tror faktisk HioA har et økonomifag for byggingeniører.

Kan gjerne trekke tilbake noe av det jeg sa. Det er vel hovedsakelig rettet mot de som ønsker å jobbe innenfor de typiske bransjene for økonomer. Da burde man ha en Master. Men det kan absolutt være en grei kombinasjon med ingeniørutdanningen. Du går gjennom litt innenfor alle fagområdene i økonomi. Som nevnt går du ikke noe i dybden, men det kan være en fin vekker for din del om hvordan markedet fungerer og hvordan man best leder medarbeiderne. På den måten har du en liten fordel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nei, jeg har ikke noe kilder. Problemet med å ta ett år av en bachelorgrad er at det første året er et variert introduksjonsår. Du kommer til å ha fag som bedriftens historie, forretningsjus og markedsføring som kanskje ikke blir like relevant for deg.

Det jeg vurderer er en årsenhet som gir tittelen bedriftsøkonom. Det tilsvarer første året på øk/adm:

Bedriften
Markedsføringsledelse
Matematikk for økonomer
Statistikk for økonomer
Finans og økonomistyring I
Forretningsjus
Finans og økonomistyring II
Oganisasjonsatferd og ledelse

Kan gjerne trekke tilbake noe av det jeg sa. Det er vel hovedsakelig rettet mot de som ønsker å jobbe innenfor de typiske bransjene for økonomer. Da burde man ha en Master. Men det kan absolutt være en grei kombinasjon med ingeniørutdanningen. Du går gjennom litt innenfor alle fagområdene i økonomi. Som nevnt går du ikke noe i dybden, men det kan være en fin vekker for din del om hvordan markedet fungerer og hvordan man best leder medarbeiderne. På den måten har du en liten fordel.

Ok.

Ja, jeg har ikke planer om å søke jobb som bedriftsøkonom. :)

Men jeg har begynt på ett studium som jeg tror er feil for meg. Dvs, jeg har interessen, men føler at det er litt for abstrakt og så ligger jeg i tillegg litt for langt bak til at jeg kan gjøre det bra tror jeg.

Så jeg tenker at jeg kanskje får like mye utbytte av et år på BI hvor jeg kanskje også får tid til å lese litt matematikk ved siden av slik at jeg er superklar til neste høst.

I hvert fall var det tanken...:)

Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som ikke har fått semesteravgiften i posten? Den ligger kun på faktura siden på atbi. Er det ikke normalt at den sendes i posten?

Hvis du har bestilt eFaktura/AvtaleGiro i nettbanken kommer den ikke i posten. Da kommer den kun på atbi og inn i nettbanken din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...