Hassli Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Kan jeg få spørre hvorfor du vil bytte? Fordi jeg føler null interesse for finans. I tillegg er finans et krevende og tung studie som krever tid. Ikke at jeg forventer at andre studier skal være lettere, men jeg føler at finans ikke er noe jeg vil jobbe med i fremtiden. Går du finans? Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Fordi jeg føler null interesse for finans. I tillegg er finans et krevende og tung studie som krever tid. Ikke at jeg forventer at andre studier skal være lettere, men jeg føler at finans ikke er noe jeg vil jobbe med i fremtiden. Går du finans? Finans er faktisk en av BI sine prestisjelinjer - etter siv.øk. Finanslinjen hos BI er om ikke den beste i landet. Jeg ville valgt finans over økad. Hos økad er det altfor mange studenter. Det er ingen hemmelighet at bedrifter foretrekker sivøk framfor økad, så den eneste måten å skille seg ut er veldig gode karakterer + ekstra verv og jobb osv. Holder ikke med bare én av tingene. Men selvfølgelig er det interessen som må prioriteres! Får du gode karakterer osv så vil du klare deg fint! Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Finans er faktisk en av BI sine prestisjelinjer - etter siv.øk. Finanslinjen hos BI er om ikke den beste i landet. Jeg ville valgt finans over økad. Hos økad er det altfor mange studenter. Det er ingen hemmelighet at bedrifter foretrekker sivøk framfor økad, så den eneste måten å skille seg ut er veldig gode karakterer + ekstra verv og jobb osv. Holder ikke med bare én av tingene. Men selvfølgelig er det interessen som må prioriteres! Får du gode karakterer osv så vil du klare deg fint! Ja det er utrolig mange studenter hos økad. Men planen har alltid vært å ta Master i Økonomi og Ledelse. Samtidig tror jeg at jeg vil lettere få gode karakterer i økad enn i finans. Som sagt finner jeg finans studiet litt slitsomt og veldig krevende. Selv om jeg kan tenke meg å fortsette med finans er jeg ganske sikker på at jeg vil få dårlige karakterer. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Ja det er utrolig mange studenter hos økad. Men planen har alltid vært å ta Master i Økonomi og Ledelse. Samtidig tror jeg at jeg vil lettere få gode karakterer i økad enn i finans. Som sagt finner jeg finans studiet litt slitsomt og veldig krevende. Selv om jeg kan tenke meg å fortsette med finans er jeg ganske sikker på at jeg vil få dårlige karakterer. Master i Økonomi og ledelse er selvfølgelig også et tryggere alternativ med tanke på senere jobbmuligheter. Bare husk at når du er ferdig med bachelor i økad så kreves det B i snitt for at du skal kunne gå videre til Master. Noe krevende vil det altså være. Kan virke som at jeg prøver å overtale deg til å fortsette med Finans, men jeg tenker at det må ha vært en liten interesse hos deg med tanke på at du endte opp med Finans som studievalg i første omgang? Håper ikke du har latt deg overtale eller bli skremt av andre som mener det er vanskelig. VGS virket også skremmende da man gikk ut av ungdomsskolen, men det var tross alt overkommelig. Det er først når man møter motstand man vet at man er på vei fremover. Dette er også noe arbeidsgiver tenker på. Endret 23. august 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Master i Økonomi og ledelse er selvfølgelig også et tryggere alternativ med tanke på senere jobbmuligheter. Bare husk at når du er ferdig med bachelor i økad så kreves det B i snitt for at du skal kunne gå videre til Master. Noe krevende vil det altså være. Kan virke som at jeg prøver å overtale deg til å fortsette med Finans, men jeg tenker at det må ha vært en liten interesse hos deg med tanke på at du endte opp med Finans som studievalg i første omgang? Håper ikke du har latt deg overtale eller bli skremt av andre som mener det er vanskelig. VGS virket også skremmende da man gikk ut av ungdomsskolen, men det var tross alt overkommelig. Det er først når man møter motstand man vet at man er på vei fremover. Dette er også noe arbeidsgiver tenker på. Jeg har en B i snitt fra første er året og er 100% sikker på at jeg skal klare B i snitt i både 2 og 3 året. Så jeg regner med at det skal gå bra :-) jeg leser litt hver dag og møter forberedt til forelesningene. Jeg valgte Finans fordi jeg tenkte at det ville være gode jobbmuligheter etter studiene, samtidig som jeg vil skille meg litt ut. Men etter hvert som jeg har gått mer i dybden, har jeg kommet fram til at finans ikke er noe for meg. Jeg synes det er utrolig synd da finans virker som et kjempe bra studie og keg kan faktisk tenke meg å bli analytiker eller finansiell rådgiver. Jeg vet at jeg kan få gode karakterer om jeg jobber hardere, men jeg føler at jeg går "feil" retning. Vil ikke ØkAd gi meg mer varierte jobbmuligheter? Nei det er ingen som har skremt eller sagt at jeg bør bytte linje. Så det er jeg selv som vil bytte. Men takk for hjelpen. Jeg ser ar du prøver å få meg til å velge det beste for meg :-) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Fordi jeg føler null interesse for finans. I tillegg er finans et krevende og tung studie som krever tid. Ikke at jeg forventer at andre studier skal være lettere, men jeg føler at finans ikke er noe jeg vil jobbe med i fremtiden. Går du finans? Nei, men jeg skulle ønske jeg gjorde. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Finans er faktisk en av BI sine prestisjelinjer - etter siv.øk. Finanslinjen hos BI er om ikke den beste i landet. Jeg ville valgt finans over økad. Hos økad er det altfor mange studenter. Det er ingen hemmelighet at bedrifter foretrekker sivøk framfor økad, så den eneste måten å skille seg ut er veldig gode karakterer + ekstra verv og jobb osv. Holder ikke med bare én av tingene. Men selvfølgelig er det interessen som må prioriteres! Får du gode karakterer osv så vil du klare deg fint! Du kan jo ikke sammenligne en bachelorgrad med en mastergrad. Selvfølgelig foretrekker de fleste relevante bedrifter en person med mastergrad foran en med kun bachelorgrad. Endret 23. august 2013 av Christeven Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Finans er faktisk en av BI sine prestisjelinjer - etter siv.øk. Finanslinjen hos BI er om ikke den beste i landet. Jeg ville valgt finans over økad. Hos økad er det altfor mange studenter. Det er ingen hemmelighet at bedrifter foretrekker sivøk framfor økad, så den eneste måten å skille seg ut er veldig gode karakterer + ekstra verv og jobb osv. Holder ikke med bare én av tingene. Men selvfølgelig er det interessen som må prioriteres! Får du gode karakterer osv så vil du klare deg fint! Hva med samfunnsøkonomi, er det også foretrukket? I britiske forumer foretrekker de fleste samfunnsøkonomi ovenfor bedriftsøkonomiske linjer slik som finans, regnskap, revisjon etc., fordi det faget/linjen gir bedre matematisk forståelse. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Nei, men jeg skulle ønske jeg gjorde. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hvorfor det? Først og fremst fordi jeg liker best og gjør det best i finans- og tall-fagene. Virker bare til å ha det litt motsatt i forhold til deg. Det er jo også et veldig anerkjent studie siden det er økonomer med god tallforståelse som er mest ettertraktet og det ikke finnes andre som tilbyr rene finansstudier i Norge (så vidt jeg vet hvertfall). Men basert på hva du skriver er det ikke noe tvil om at du gjør det rett i å skifte til øk.adm. Du virker til å være mest interessert i det motsatte av hva jeg er og da passer øk.adm. best. Det er fortsatt mye tallfag, men du har flere såkalte "lesefag" og kan ta flere valgfag som du liker bedre. Det er tross alt det viktigste. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hva er det som skiller finans fra øk.adm? Ligner finans på noe man har hatt på vgs.? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hva med samfunnsøkonomi, er det også foretrukket? I britiske forumer foretrekker de fleste samfunnsøkonomi ovenfor bedriftsøkonomiske linjer slik som finans, regnskap, revisjon etc., fordi det faget/linjen gir bedre matematisk forståelse. Mitt inntrykk er at samfunnsøkonomer er generelt lavere etterspurt i privat næringsliv. Det er rett og slett fordi det har mindre relevans i bedrifter enn å f.eks. har finans, økonomistyring, mikroøkonomi osv. Du kan få mye tallkunnskap med en øk.adm, men noe av det som gjør siv.øk-er så anerkjente er bredden av forståelse som gir en basis av tallkunnskap, markedsføring og ledelse/strategi med tilhørende spesialiseringer alt etter hva du foretrekker. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hva er det som skiller finans fra øk.adm? Ligner finans på noe man har hatt på vgs.? Øk.adm. gir deg flere administrasjonsfag. Ledelse, markedsføring, strategi o.l. enn finans som er mer tallfag. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hva er det som skiller finans fra øk.adm? Ligner finans på noe man har hatt på vgs.? økad sikter mye mot ledelse og administrasjon. Finans sikter mer mot det som er nødvendig for å analysere markeder/bedrifter. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Mitt inntrykk er at samfunnsøkonomer er generelt lavere etterspurt i privat næringsliv. Det er rett og slett fordi det har mindre relevans i bedrifter enn å f.eks. har finans, økonomistyring, mikroøkonomi osv. Du kan få mye tallkunnskap med en øk.adm, men noe av det som gjør siv.øk-er så anerkjente er bredden av forståelse som gir en basis av tallkunnskap, markedsføring og ledelse/strategi med tilhørende spesialiseringer alt etter hva du foretrekker. Virker som om nordmenn og britere har delte meninger. Britere mener at man får bedre tallforståelse og mattekunnskaper fra sammfunsøkonomirelaterte studier, i tillegg til at det ser bedre ut med en samfunnsøkonomi-tittel (Economics) enn øk.adm (Business). Beklager for at jeg tar det opp i BI-tråden, men det finnes ingen andre like store "økonomistudier"-tråd i dette forumet. Øk.adm. gir deg flere administrasjonsfag. Ledelse, markedsføring, strategi o.l. enn finans som er mer tallfag. Alt som ikke er essaybasert er finans eller lignende? Er det mye avansert matte i finans? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 økad sikter mye mot ledelse og administrasjon. Finans sikter mer mot det som er nødvendig for å analysere markeder/bedrifter. Hvis jeg ikke vil jobbe som leder eller med personale, så bør jeg gå for finans eller fag med mye tall? Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Først og fremst fordi jeg liker best og gjør det best i finans- og tall-fagene. Virker bare til å ha det litt motsatt i forhold til deg. Det er jo også et veldig anerkjent studie siden det er økonomer med god tallforståelse som er mest ettertraktet og det ikke finnes andre som tilbyr rene finansstudier i Norge (så vidt jeg vet hvertfall). Men basert på hva du skriver er det ikke noe tvil om at du gjør det rett i å skifte til øk.adm. Du virker til å være mest interessert i det motsatte av hva jeg er og da passer øk.adm. best. Det er fortsatt mye tallfag, men du har flere såkalte "lesefag" og kan ta flere valgfag som du liker bedre. Det er tross alt det viktigste. Trives best med tall fag selv, og har kunne tall fag i år. Som valgfag er jeg mest interessert i matematisk analyse, kredittvurdering osv. Jeg tror bare at finans vil bli er hardt studie for meg, forventer ikke ØkAd til å være lettere, me kanskje mindre krevende. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Virker som om nordmenn og britere har delte meninger. Britere mener at man får bedre tallforståelse og mattekunnskaper fra sammfunsøkonomirelaterte studier, i tillegg til at det ser bedre ut med en samfunnsøkonomi-tittel (Economics) enn øk.adm (Business). Beklager for at jeg tar det opp i BI-tråden, men det finnes ingen andre like store "økonomistudier"-tråd i dette forumet. Alt som ikke er essaybasert er finans eller lignende? Er det mye avansert matte i finans? Da er det nok litt annerledes oppbygning i England enn i Norge. Samfunnsøkonomer er mer rettet inn mot offentlig forvaltning. Det kan være spennende jobber, men siviløkonomer har nok en litt høyere stjerne her i Norge. Hvis du spør engelskmenn om hvordan det er på masternivå tror jeg ikke det er stor uenighet om at MBA er liksom "det beste". Hvis jeg ikke vil jobbe som leder eller med personale, så bør jeg gå for finans eller fag med mye tall? Ja. Øk.adm. med fokus på tallfag eller bare gå på finans som allerede er tallfag. Trives best med tall fag selv, og har kunne tall fag i år. Som valgfag er jeg mest interessert i matematisk analyse, kredittvurdering osv. Jeg tror bare at finans vil bli er hardt studie for meg, forventer ikke ØkAd til å være lettere, me kanskje mindre krevende. Vel, da synes jeg det er litt rart at du ønsker å skifte. Finans er et krevende studie, men det handler mest om at folk synes det er krevende med tallfag. For meg så tar jeg tallfagene mye fortere og derfor blir øk.adm. mer krevende for meg enn finans ville vært. Rett og slett for at jeg må tvinge meg til å lære om ledelse, psykologi, markedsføring og andre lesefag som jeg sliter med å bli interessert i. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Trives best med tall fag selv, og har kunne tall fag i år. Som valgfag er jeg mest interessert i matematisk analyse, kredittvurdering osv. Jeg tror bare at finans vil bli er hardt studie for meg, forventer ikke ØkAd til å være lettere, me kanskje mindre krevende. Du velger selvfølgelig selv. Med B i snitt vil det ikke bli noe vanskelig for deg på Finans. Med en smule ekstra arbeidsinnsats har du A. Etter mitt inntrykk gjennomgår ikke Finans nødvendigvis flere tallfag. Du spesialiserer deg derimot innenfor ett bestemt marked - nemlig finansmarkedet. Er ikke dette markedet alene noe du interesserer deg veldig for burde du selvfølgelig bytte. Det handler om dette er noe du ønsker å holde på med resten av livet. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Vel, da synes jeg det er litt rart at du ønsker å skifte. Finans er et krevende studie, men det handler mest om at folk synes det er krevende med tallfag. For meg så tar jeg tallfagene mye fortere og derfor blir øk.adm. mer krevende for meg enn finans ville vært. Rett og slett for at jeg må tvinge meg til å lære om ledelse, psykologi, markedsføring og andre lesefag som jeg sliter med å bli interessert i. Ja jeg slet utrolig med ORG og bedriften ifjor, mens matte og finans var for meg de lettere fagene. Men med finans føler at jeg kun kan jobbe med aksjer eller som analytiker. Men samtidig tror jeg også at de som har studert dette har bedre jobb mulighteter og er mer ettertraktet. Jeg har ikke lyst til å bli noe kjempe stort, tjene haugevis med penger eller bli noe profilert. Jeg har derimot VELDIG lyst til ha en jobb, der jeg har mulighet til å reise litt. Føler nå med ØKAd at jeg kanskje blir sittende på et kontor. Du velger selvfølgelig selv. Med B i snitt vil det ikke bli noe vanskelig for deg på Finans. Med en smule ekstra arbeidsinnsats har du A. Etter mitt inntrykk gjennomgår ikke Finans nødvendigvis flere tallfag. Du spesialiserer deg derimot innenfor ett bestemt marked - nemlig finansmarkedet. Er ikke dette markedet alene noe du interesserer deg veldig for burde du selvfølgelig bytte. Det handler om dette er noe du ønsker å holde på med resten av livet. Nei jeg har sett på tidligere eksamensoppgavee, og de virker utrolig greie. Men foreleseren er jeg utrolig lite fornøyd. Han er veldig vanskelig å forstå. Han er veldig lite tålmodig og ser at flere faller av når han forklarer. Samtidig har han satt opp flere unødvendige arbeidskrav. Selv om jeg scorer høyt på eksamen, så sliter alltid med arbeidskrav. Og i tillegg har jeg han i to fag. Men nå begynner jeg å bli veldig usikker. For fag som matematisk analyse, kredittvurdering, verdipapirrett, mikro og makro vet jeg at jeg kan gjøre det godt i. Men det er fag som Financial Markets og Corporate Finance som jeg ikke liker. Tror du det er mulig å ta spesiasering i Finans mens jeg studere ØkAd? Har gjerne lyst på master også. Hva synes dere jeg bør ta det i? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå