Gå til innhold

JBOD (eller tilsvarende) på flere USB-disker i ulik størrelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg kjører et mediesenter i stua, som har 3stk (snart 4) tilkoblede USB-disker. 400gb, 1TB, 2TB etc.

Problemet er at jeg får jo masse partisjoner, og dette blir bare rotete når man sitter i xbmc sitt grensesnitt å skal bla seg igjennom filstrukturen. Det som hadde vært ønskelig, er å slå sammen samtlige eksterndisker til ett stort volum i Windows 7. Jeg har lest litt på JBOD, men er usikker på om dette krever mer en bare software, og om dette lar seg gjøre på USB-disker?

Noen som har forslag å komme med, evt. som har løst problemet over på andre måter? :-)

Kan legge til at htpc'en er en primitiv sak, så et tradisjonelt raid blir ikke et forsøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JBOD, ja det fungerer i teorien. Problemet er bare at dersom én disk ryker, så er det en grell sjanse for at mesteparten av dataen på raid-settet ryker. Kommer litt an på hvor filsystemet ligger plassert.

Jeg leste en gang om en programvare som skulle fungere. Husker desverre ikke navnet på det nå. Det var ikke unraid, men noe tilsvarende der du kunne sette opp et hvilket som helst antall disker i forskjellig størrelse. Noe av plassen ble satt av til recovery.

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som et veldig ustabilt system å skulle bruke JBOD med USB-disker, det føles i allfall ut som om det er alt for stor sjanse for at en disk skal droppe ut, og da vet man ikke helt hvordan det vil gå med filsystemet.

Antar xbmc ikke kan navigere i biblioteker (libraries) i Windows 7? Det ville jo vært den beste løsningen, men hvis det ikke støttes av programvaren din så går det jo ikke.

Lenke til kommentar

Jau, må virkelig vurdere dette. Vil ikke miste masse data pga en dårlig usb-drive ;b

Når det kommer til bibliotek, så har xbmc et libary, men det var ikke helt bra ved første øyekast, mye pga den viser filmen to ganger om filmen er delt opp i to filer etc. Men mye kan sikkert endres, så skal vurdere å heller bare fintune det biblioteket ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...