BlueVibe Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Noen som har erfaring med RAW filer? hva slags muligheter har man med disse? Har mulighet for å lagre RAW filer på mitt Canon PowerShot S50.. Hvilke programmer støtter dette? takk for svar Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 RAW-filer kan ikke brukes direkte, men må behandles i programmet som fulgte med kameraet ditt, eller programmer som Breezebrowser, Adobe Photoshop Raw Plugin eller andre programmer skreddersydd for dette. Fordelen med RAW-filer er at du kan sette parametre som hvitbalanse, skarphet, fargemetning og kontrast i ettertid, slik at du ikke trenger å bekymre deg om dette mens du fotograferer. Det er også bedre muligheter for å justere eksponering i ettertid med en RAW-fil. Videre er filformatet ukomprimert, slik at du ikke får kvalitetstap pga. JPEG-komprimering. Det sistnevnte er imidlertid ikke særlig viktig for normal fotografering. Personlig fotograferer jeg nesten bare med JPEG, men RAW er fint å bruke i vanskelige forhold der kameraet kan stille inn feil hvitbalanse el. MLW Lenke til kommentar
BlueVibe Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Hmm.. tror, slik jeg har forstått det, at Breezebrowser følger med kameraet. Såvidt jeg kan se har jeg ikke mulighet for å stille eksponering her. Det kunne absolutt vært interessant. Er Adobe Photoshop Raw Plugin freeware? Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er zoombrowser som følger med kameraet. Adobe Raw koster 99 USD om jeg ikke husker feil. MLW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå