Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp med stabil 24/7 OC

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, prøver å skaffe meg en stabil 24/7 OC, men er jo litt n00b på slikt, har ikke akkuratt clocket så sykt mye før, men nå ser det greit ut.

Men vil gjerne ha litt hjelp.

Så poster ett bilde av clocken min, så får dere si ifra om det er noe som burde endres.

BTW! Lønner det seg å slå av Turbo Boost eller HT eller whatever? :blush:

post-204236-1272196188,7405_thumb.jpg

:love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved fyrste augnekast så kan eg ikkje sjå noko i det oppsettet ditt som eg stussar på, så viss det er stabilt slik som det er så skal det berre vere tut og køyr! :)

Når det gjeld Turbo Boost så kan det i enkelte høve løne seg å slå av denne, då det denne gjer i korte trekk er å dynamisk gå over til å køyre på berre ein eller to kjernar, og så auke klokkefrekvensen på desse. Viss Turbo Boost er aktivert for ein prosessor som allereie er overklokka så kan dette gjere at han overklokkar seg sjølv til eit nivå der han vert ustabil. Men ut over dette så er det ingen fare med å ha det på, så viss det er stabilt så kan du saktens berre la det vere. Men vert det ustabilt så ville eg prøvd å slå av Turbo Boost.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

OK, takk for svar, har satt opp core voltage til 1.2375, og Prime har gått feilfritt i en time.

Men får to helt forskjellige tempraturer, RealTemp ligger på 80 grader, mens Asus Ai Suite sier CPU er 66 grader, hvem er nærmest riktig?

Får bare håpe den går feilfritt i ett par timer til eller noe, så burde vel det være godt nok, eller burde den stå i 12 timer?

Lenke til kommentar

Til et asus hovedkort hadde jeg stolt på asus sin programvare.

Har asus hk og samma programvare, ai suite viser bare cpu temp, mens realtemp og coretemp og lignende viser kjernetemp. Etter min erfaring så er det realtemp og coretemp som viser riktig temp. Og holder med å kjøre prime noen timer :)

Lenke til kommentar

Er maskinen litt varm? Ser ting greit ut?

Tror jeg har truffet den jeg vil ha, skal sette Push/Pull på H50'en og flere vifter kommer i kabinettet.

Men den kræsjet i Prime etter 1 time, men kan det være fordi jeg da begynte å surfe på nettet og fikle litt?

Skal prøve på nytt igjen en annen gang. Men får nok ikke gjort det før til fredag.

post-204236-1272208567,3009_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er maskinen litt varm? Ser ting greit ut?

Tror jeg har truffet den jeg vil ha, skal sette Push/Pull på H50'en og flere vifter kommer i kabinettet.

Men den kræsjet i Prime etter 1 time, men kan det være fordi jeg da begynte å surfe på nettet og fikle litt?

Skal prøve på nytt igjen en annen gang. Men får nok ikke gjort det før til fredag.

post-204236-1272208567,3009_thumb.jpg

Skal ikke ha noe å si om du gjør noe annet enn å kjøre prime på pcn, men tror nok du trenger litt mer volt.

Sjekk ut denne tråden og denne guiden. Er for i7 920, men tror den skal funke på 930 også, dessuten er det på et asus hk, så biosen er lik :) Hjalp meg mye med å overklokke min 920 ihvertfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan krasjet det? Bluescreen? Så du hva feilmeldinga var i blue screenen? Av og til så trengs det faktisk mindre volt, spesiellt for qpi. Du kjører forresten QPI ett lite stykke over Intels maximum anbefalte volt, tror at max QPI volt er 1.35v, ihvertfall for i7 920, mulig dette har blitt forandret for i7 930.

EDIT: bluescreen error codes

Endret av wim
Lenke til kommentar

Tror nok du må stille opp core voltage litt til. Min 920 må ha ca 1.275 for å være stabil på 4 ghz, men det er forskjellig fra chip til chip. Og kan nok kanskje lønne seg å skru av turbo.

Tenkte jeg skulle klokke min I7 920 litt, så såg jeg at min Volt var på 1.275 på stock. :hmm: hva var din når den ikke var klokket?

Btw. OC 3Ghz, og den er dønn stabil :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror nok du må stille opp core voltage litt til. Min 920 må ha ca 1.275 for å være stabil på 4 ghz, men det er forskjellig fra chip til chip. Og kan nok kanskje lønne seg å skru av turbo.

Tenkte jeg skulle klokke min I7 920 litt, så såg jeg at min Volt var på 1.275 på stock. :hmm: hva var din når den ikke var klokket?

Btw. OC 3Ghz, og den er dønn stabil :thumbup:

tror den var på 1.2 stock, kanskje litt under

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Til et asus hovedkort hadde jeg stolt på asus sin programvare.

realtemp treffer bedre enn asus (iallefall ifølge min manuelle målinger).

Trådstarter;

ang. temp, under 85c som max ved prime er ok.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...