Gå til innhold

Har jeg fattet dette med RAM?


J.I.Y

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda dette går veldig greit så lenge brikkene med lik størrelse står på SAMME kanal.

Altså Kanal A1 til Kanal B1 for eksempel, på 775, 1156 og AMD er det lett å se forskjell da du har 4 spor og disse har 2 forskjellige farger.

Kort og greit, du setter da 1Gb brikkene i slottene med samme farge, og likt med 2Gb brikkene, blanding får du trøbbel med.

Lenke til kommentar

Skriver her i stedet for å starte en ny tråd:

 

Har sett litt på forskjellige typer ram, og jeg også vurderer å utvide. Trenger jeg å ta hensyn til MHz på de nye brikkene? Slik som jeg tolket det som er skrevet over så skulle man tro at det skal gå bra så lenge man tar hensyn til kanalene på hk, men spør for å være på sikker side.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

dette med fargene har vel ikke noe å si om at jeg har 2x 2gb rambrikker, og skal sette in 2x 2gb får å få 8gb, og at det er samme type brikker? siden det er samme type brikker

 

btw, om du setter i flere ram brikker, så trenger man vel ikke større strømforsyning?

Endret av sjokoen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Altså, ram bruker ikke mye strøm, men om strømforsyningen din ikke tåler mer burde man jo ha ny :p Men tenker det skal gå bra.

Hvor stor har du?

Lenke til kommentar

den er på 650

strømforsyninga

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676&CKS=PCW

 

videokort

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592617&CKS=PCW

 

hovedkort

 

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581259&CKS=PCW

 

prossessor

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492768&CKS=PCW

 

harddisk

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575684&CKS=PCW

 

så blir det jo 4x av de 2gb rammene når jeg har kjøpt nye, detter går?

 

 

her er rammen

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487806&CKS=PCW

Endret av sjokoen
Lenke til kommentar

Joda dette går veldig greit så lenge brikkene med lik størrelse står på SAMME kanal.

Nei, dette stemmer ikke :)

 

Poenget er at minnemengden må være balansert mellom kanalene, slik at hver eneste rad får en "tvilling" på den andre kanalen. Da kan man oppnå 100 % paralell drift. For eksempel i lockstep-modus (teknikken AMD introduserte med socket 939) vil 8 kolonner fordeles som 2x4, og *samme adresse* vil bli sendt til begge kanalene. Dette følger egentlig samme logikk som RAID 0; hvis harddiskene har ulik størrelse vil man jo kun få utnyttet det "overlappende" adresseområdet.

 

Et riktig oppsett kan altså se slik ut, avhengig av slot-layout:

 

Kanal A:

 

slot 1: 2GB

slot 2: 1GB

 

Kanal B:

 

slot 3: 2GB

slot 4: 1GB

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Joda dette går veldig greit så lenge brikkene med lik størrelse står på SAMME kanal.

Nei, dette stemmer ikke :)

 

Poenget er at minnemengden må være balansert mellom kanalene, slik at hver eneste rad får en "tvilling" på den andre kanalen. Da kan man oppnå 100 % paralell drift. For eksempel i lockstep-modus (teknikken AMD introduserte med socket 939) vil 8 kolonner fordeles som 2x4, og *samme adresse* vil bli sendt til begge kanalene. Dette følger egentlig samme logikk som RAID 0; hvis harddiskene har ulik størrelse vil man jo kun få utnyttet det "overlappende" adresseområdet.

 

Et riktig oppsett kan altså se slik ut, avhengig av slot-layout:

 

Kanal A:

 

slot 1: 2GB

slot 2: 1GB

 

Kanal B:

 

slot 3: 2GB

slot 4: 1GB

 

Kaster meg på da jeg selv ble litt forvirret her.

 

Selv om teorien er som nevnt over, har vel fargekodingen på hovedkortene tatt hensyn til dette. Dvs identiske ram brikker på samme farge? F.eks. grønne ram-slots 2x1gb, røde ram slots 2x2 gb?

Lenke til kommentar

Tja, har selv hatt feil oppstart med forskjellige brikker i feil kanal så jeg står på mitt.

Du er velkommen hit for å overbevise mitt DDR2 775 HK da... Men tror ikke det vil være helt enig med deg :p

Innledningsvis fremla du en metode som under nevnte forutsetninger skulle sikre dualchannel på både socket 775, 1156, pluss AMDs sokkel-varianter. Nå klamrer du deg altså fast til ett av de eksemplene, og står fullt og helt på ditt? :hmm:

 

Ikke på noen AMD-plattformer kan det gjøres slik som du beskrev. Du nevner ingen spesielle chipset til socket 775, men for 975x så gjelder i grunnen samme prinsipp som jeg nevnte tidligere, selv om det også finnes en asymmetrisk DC-variant. Når det gjelder socket 1156 og nVidias chipset til 775 er jeg ikke sikker - det kan tenkes at de er mer fleksible på dette området - men at et ubalansert oppsett skal gi noen som helst fordeler er utenkelig så lenge alt fungerer som det skal.

 

At mengden ideelt sett bør være balansert mellom kanalene, også når det brukes to par moduler av forskjellig kapasitet, er mildt sagt en selvfølge. Så lenge det er snakk om én kontroller, og systemet har dedikert minnebuss, vil det alltid være best å fordele dataene jevnt mellom kanalene. Istedenfor å allokere remser på 8 byte til én kanal, sendes 4 byte til hver av to kanaler, under identiske adresser. Heller ikke for andre plattform-strukturer finnes det noen fornuftig grunn til at manglende symmetri skulle forbedre dette.

 

Her er screenshots fra guidene til Intel 975x og AMD:

post-100025-1274826173,5713_thumb.png

post-100025-1274826177,8595_thumb.png

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Om jeg setter en brikke på 1Gb i slot A1 som tilhører kanal 1 og en annen på 2Gb i slot A1 som tilhører Kanal 1, så får jeg ikke noen dual channel.

Bytter jeg ut denne med en annen 1Gb modul så blir det noe annet, da får jeg dual channel igjen.

Har ett fullt befolket X38 hovedkort hvor jeg rotet litt med dette, hos Intel er det litt verre om dagen med begrensninger og hvilke slots du må sette brikker i grunnet litt bugs i minnekontrolleren.

Lenke til kommentar

Oppsettet du beskriver her skal riktignok gi dualchannel på det overlappende adresseområdet. Men et symmetrisk oppsett har som nevnt alle fordeler, både ifølge Intels egne dokumenter og all logikk, så her kan det nesten ikke dreie seg om noe annet enn en bug.

 

Sitat hentet fra X38-guiden:

 

4.2.2.2 L-shaped Asymmetric Mode

 

In this addressing mode the lowest DRAM memory is mapped to dual channel

operation and the top most DRAM memory is mapped to single channel operation. In

this mode the system can run at one zone of dual channel mode and one zone of

single channel mode simultaneously across the whole memory array.

This mode is used when both Channel-0 and Channel-1 DIMMs are populated in any

order with the total amount of memory in each channel being different.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...