Gå til innhold

Hva vil skje om Yellowstone får et stort utbrudd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom et utbrudd kan være nært forestående, er det jo sånt man må gjøre mer for å forberede seg mot. (akkurat som en mulig ateroide-kollisjon)

Teknologi og ressurser har man.

Hva med å bygge opp et svært fjell over vulkanområdet? Kjøre på med kampestein, til det er et fjell av stein nok over området til å blokkere utbruddet?

Lenke til kommentar

Ettersom et utbrudd kan være nært forestående, er det jo sånt man må gjøre mer for å forberede seg mot. (akkurat som en mulig ateroide-kollisjon)

Teknologi og ressurser har man.

Hva med å bygge opp et svært fjell over vulkanområdet? Kjøre på med kampestein, til det er et fjell av stein nok over området til å blokkere utbruddet?

En eller annen gang vil utbruddet komme, trykket må bare bli stort nok til at det skal kunne trenge opp til overflaten.

Forresten så vil jeg si jeg ikke stoler på 600 000 estimatet for hvor ofte Yellowstone har utbrudd. Har bare sett at den skal ha hatt utbrudd 2 100 000 år siden, 1 300 000 år siden og 640 000 år siden. Dvs. 800 000 år mellom de to første, og 660 000 år mellom de to siste. Å si at den har utbrudd hvert 600 000. år må være en voldsom avrunding nedover (f.eks. noen som sier "3 utbrudd på 2 millioner år, det blir et utbrudd per 0,6 millioner år omtrent, sant?").

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kom over denne artikkelen og lurte på hva som egentlig vil skje med samfunnet om Yellowstone får et massivt utbrudd. Hva vil skje mtp klimaforandringen.

De skriver selvfølgelig at flyselskapene vil gå konkurs.

Men hva andre ting tror du ville skje?

Hvilke tiltakt tror du at myndighetene ville ha gjort o.l.?

Veldig interressant tema, men også utrolig skremmende å tenke på at en av verdens stormakter kan "forsvinne" i tilfellet Yellowstone hadde hatt utbrudd. Det er endel forskning rundt vulkanen så amerikanerne vil kunne være litt forberedt dersom det skjer, men hadde sikkert ført til store ødeleggelser i USA og verden generelt. Verden vil gå inn i ny istid, slutt på sommer og med LANGE vintre tror jeg økonomien og tilgangen til mat hadde kollapset.

Dette tror jeg skjer:

kl 0900 Små jordskjelv, forskerne følger med i argusøyne.

kl 1200 Stort utbrudd, yellowstone nasjonalpark blir et regelrett helvete.

kl 1300 Obama og det hvite hus evakueres med Airforce 1 fulgt av 10 hercules fly fullstappet med Spaghetti a la capri og Trøndersodd.

kl 1400 Stoltenberg og Jagland gjør det samme, lar det norske folk i stikken.

kl 1500 Amerikanere barrikaderer husene og tømmer våpenbutikker for ammunisjon, begynner å skyte vilt rundt seg.

kl 1600 Amerika = Verdens største engangsgrill

god teori! :!:

Endret av JMViper
Lenke til kommentar

Er jo bare å putte et lokk over vulkanen vel? ;) USA finner vel ut noe lurt tenker jeg. Sender Bruce Willis og Ben Afleck inn så ordner det seg alltids!

Tror egentlig jeg også. Når det virkelig gjelder noe alvorlig, er ingen flinkere enn Amerikanerne å finne på noe.

I dette tilfellet krever det dog svære ressurser. Enten man vil blokkere med stein, eller suge ut lava for dempe ned trykket.

Det sistnevnte burde ikke være en umulighet. Hvis man bruker stor nok rør, er det ganske mye lava man kan lede bort på uker og mndr.

Lenke til kommentar

Er jo bare å putte et lokk over vulkanen vel? ;) USA finner vel ut noe lurt tenker jeg. Sender Bruce Willis og Ben Afleck inn så ordner det seg alltids!

Tror egentlig jeg også. Når det virkelig gjelder noe alvorlig, er ingen flinkere enn Amerikanerne å finne på noe.

I dette tilfellet krever det dog svære ressurser. Enten man vil blokkere med stein, eller suge ut lava for dempe ned trykket.

Det sistnevnte burde ikke være en umulighet. Hvis man bruker stor nok rør, er det ganske mye lava man kan lede bort på uker og mndr.

Trokke det.

Det er bare og begynne å lage store drivhus for å dyrke mat og hugge masse ved for og holde varmen.

Det er forresten flere kjente supevulkaner i USA, Crater Lake i Oregon, Valles Caldera i New Mexico og Long Valley Caldera i Calefornia!

Lenke til kommentar

Dere skjønner ikkje alvoret her.

Det er 6 supervulkaner på kloden i dag, dersom en av de får utbrudd så er det slutten på den hverden vi kjenner, og sannsynligvis den menneskelige sivilisasjon. :whistle:

Dersom det smeller i Yellowstone, så blir hele det Nord-Amerikanske kontinentet ødelagt og ubeboelig. Det kommer til å omkomme flere hundre millioner bare der. Jordbruksavlinger kommer til å bli ødelagt over hele kloden, sannsynligvis vil det bli umulig å dyrke mat i ett omfang som monner noe sted i flere år.

Å snakke om å avlaste eller blokkere vulkanen er bare tull. Det blir som å stille seg opp forran et snøskred, puste dypt inn og tro at man kan blåse skredet opp på fjellet igjen.....

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Dere skjønner ikkje alvoret her.

Det er 6 supervulkaner på kloden i dag, dersom en av de får utbrudd så er det slutten på den hverden vi kjenner, og sannsynligvis den menneskelige sivilisasjon. :whistle:

Dersom det smeller i Yellowstone, så blir hele det Nord-Amerikanske kontinentet ødelagt og ubeboelig. Det kommer til å omkomme flere hundre millioner bare der. Jordbruksavlinger kommer til å bli ødelagt over hele kloden, sannsynligvis vil det bli umulig å dyrke mat i ett omfang som monner noe sted i flere år.

Å snakke om å avlaste eller blokkere vulkanen er bare tull. Det blir som å stille seg opp forran et snøskred, puste dypt inn og tro at man kan blåse skredet opp på fjellet igjen.....

Men..! Om det er så lritisk, hvorfor sier ikke noen noe? Har ikke hørt Stoltenberg si et ord om dette, og ikke har jeg hørt noe fra Amerikanerne heller. Dette får jeg ikke helt til å stemme. Det burde jo være hett på dagsorden :dontgetit:

Lenke til kommentar

Først og fremst fordi det er umulig å si noe om når det skjer. Det kan begynne imorgen, eller det kan gå 100 000 år. Ingen veit.

Og for å sette ting litt i perspektiv.

Eyjafjallajökull er en ganske liten vulkan. Når den var på det heiteste i vår produserte den 750 tonn vulkansk aske i sekundet.

Det er 45 000 tonn i minuttet.

2,7 millioner tonn i timen.

65 millioner tonn i døgnet.

Yellowstone blir mange tusen ganger større :ermm:

Lenke til kommentar

Men..! Om det er så lritisk, hvorfor sier ikke noen noe? Har ikke hørt Stoltenberg si et ord om dette, og ikke har jeg hørt noe fra Amerikanerne heller. Dette får jeg ikke helt til å stemme. Det burde jo være hett på dagsorden :dontgetit:

Er nok dég de sier det til først så vi er trygge foreløpig ;)

Yellowstone blir mange tusen ganger større :ermm:

Har faktisk hørt det svimlende tallet millioner ganger større :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvordan vil man overleve når det er for kaldt til å gro avlinger, da :p Ville vært kjipt å ty til kannibalisme...

Under den russiske revolusjonen eller hva det her (eller litt før den) så var det rapporter om kannibalisme fordi det var absolutt ingenting å spise. Tro meg, kannibalisme kan en ikke utelukke..

Lenke til kommentar

Om dere lever i et håp om et liv etter en eventuell "ulykke" med Yellowstone har jeg et par ting å anbefale dere;

Kom dere så langt oppi fjells som bare mulig. Pga. eventuelle tsunamier og dritt så er du tryggere der hvor det er høyt over "havet".

Skaff dere en liten gård med dyr, kyllinger, gris, hest, kuer, sau, hund og katt.

Forbered dere på at dere må kunne leve et liv uten elektrisitet, selvsagt. Få dere en åker og sett i gang og dyrk.

Ellers er det også anbefalt med pågangsmot og håp, selvom de fleste er buttfucked i tilfelle dette skjer :)

"Hang on, it's gonna be a bumpy ride."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...