Cleaf Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hei. På fredag satte jeg sammen en ny PC. Jeg brukte dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590707 Problemet er det at når jeg bruker det integrerte lydkortet (som forresten er det eneste jeg har) så gir den bare lyd ut i høyre kanal. På kabinettet mitt derimot (In-Win Fanqua) er det lydutgang framme som ble festet med en kabel, dette fungerer utmerket, men er litt lavkvalitet kan det virke som. Hører litt diverse lyder som f.eks mouse tracking når det ellers er stille i headsett. Når jeg kobler til høyttalere var det som sagt stille i den venstre høyttaleren, og det samme gjaldt headsettet mitt. Når det ble koblet til framme fungerte begge som de skulle. Jeg kjører Windows 7 Home Premium 64-bit... Har prøvd å oppdatere lyddrivere og chipset drivere, men fant ingen bios driveroppdateringer. Hva kan jeg gjøre? Svar tas imot med takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Jeg hadde et 7.1 integrert lydkort for en tid tilbake, som jeg også hadde store problemer med å koble til headset/2.1 høyttalere til. Det viste seg at ut-port for stereo høyttalere/headset forandret seg etter hvilke instillinger som var satt i lydkortets kontrollpanel. Har du forsøkt å sette lyd-ut som 2.1/stereo/headset only? Gå til startmeny - kontrollpanel - lyd Under Avspilling markerer du høyttalere/speakers og trykker konfigurer. Her får du en liten guide for valg av hvilke audio-ut kanaler som skal brukes osv. Velg her Stereo som lyd-ut, trykk så neste og følg guiden videre. Du kan også prøve å koble headsettet/høyttalerne til forskjellige porter på lydkortet da jeg gjetter at du har flere porter i forskjellige farger. (Grønn port burde være standard Stereo port) Jeg vet ikke om alle instillinger osv har riktig navn da jeg har engelsk Windows 7. Håper du blir klokere her! PS: Når det kommer til BIOS oppdateringer, så bør det overhode ikke ha noe innvirkning på lyd-ut, og BIOS oppdateringer bør kun benyttes om andre feil/problemer oppstår med støtte av komponenter som CPU,RAM osv. Endret 25. april 2010 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Jeg kjører også engelsk Windows 7. Jeg prøvde ut det du det du nevnte med å sette til stereo, det gjorde ingen forskjell. Har testet i alle portene bak og det er ikke lyd i noen andre enn den grønne. Tenkte bare i grunnen at en BIOS oppdatering kunne hjelpe litt, men tar altså feil der. Takk for svaret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) *EDIT* Endret fremgangsmåte for å sjekke om driver er avinstallert Vel, grunnen til at jeg ikke tror en BIOS oppdatering skulle fikse problemet ditt er at lydkortet er integrert i hovedkortet, og at det ville være dumt av MSI å lage et hovedkort hvor lydkortet ikke var støttet av BIOS. Dessuten er slike problemer som regel ikke grunnet BIOS, og grunnen til at jeg sier at BIOS oppdateringer ikke burde benyttes uten videre er at det alltid er en risiko for å skade eller rett og slett drepe hovedkortet om feil oppstår under flashing av ny BIOS, eller om feil BIOS blir installert. Tilbake til problemet ditt; Gå inn i control panel - Programs and features - Finn lydkortprogramvaren din her og avinstaller den. Gå inn i Control panel - System - Device manager I listen her, bla deg fram til Sound, Video and game controllers, se om du finner lydkort driverne her (Mest sansynligvis under navnet "High Definition Audio Device"), om de fremdeles befinner seg her, høyreklikk og velg "Uninstall". Grunnen for å gjøre dette er for å være HELT sikker på at alle lydkort drivere er fjernet fra maskinen før du restarter. Restart maskinen din og tilbake i Windows, se om Windows selv finner riktig driver til lydkortet (Noe den uten problemer burde). Om Windows ikke finner driver, gå til MSI sine hjemmesider og lokaliser hovedkortet ditt. Gå til support/støtte og last ned nyeste lydkortdriver her. Restart maskinen etter at ny driver er lokalisert. Endret 25. april 2010 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Hei igjen ja... Den fant lydddrivere men har fortsatt samme problem etter å ha fulgt din framgangsmåte. Andre lyder har dog forsvunnet fra frontpanelet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Merkelig. Prøv nå og laste ned driver direkte fra MSI sine nettsider, installer disse og restart pcen. (Jeg tror fremdeles dette er en driver feil). *EDIT* Her er direkte link til korrekt lyddriver. Endret 25. april 2010 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Se om du kan finne lyd-driverne på VIA sine sider. Jeg hadde et Asus-kort med Realtek-lydchip. Der måtte jeg laste ned direkte fra Realtek. Asus hadde ikke drivere til W7 og Windows' innebygde drivere registrerte ikke at man koplet noe til. (ingen lyd). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Se om du kan finne lyd-driverne på VIA sine sider. Jeg hadde et Asus-kort med Realtek-lydchip. Der måtte jeg laste ned direkte fra Realtek. Asus hadde ikke drivere til W7 og Windows' innebygde drivere registrerte ikke at man koplet noe til. (ingen lyd). Jeg var nettop inne der for å sjekke det samme, men kunne ikke finne lyd driver til denne kontrolleren (VIA VT1828S) for Windows 7 64bit. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Yup, har testet driverene fra MSI både på plate og hjemmeside, samme problem oppstår... Har også sjekket etter driverne på VIA sine sider, men der fant jeg ingenting. Endret 25. april 2010 av Cleaf Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Problemet vedvarer. Hadde vært fint om noen hadde flere ideer. :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Det er ingen forskjell i lydkanalene om du rikker/beveger på ledningen/kontakten under avspilling av lyd? Selve problemet minner jo om det problemet som oppstår når man ikke har plugget en stereo-minijack kabel riktig i sokkel, hvor det også kun kommer lyd ut i en kanal. Selv om det mest sansynligvis er en driver feil, kan man jo ikke utelukke at det er en feil med selve kontakten på lydkortet. Prøv deg litt fram og se til at minijack kontakten sitter riktig godt i sokkelen (Selv om du mest sansynligvis har sjekka dette fra før?) Jeg har desverre ingen flere ideer angående software/driver for å fikse problemet ditt. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Ja, dessverre utgjør det ikke noen forskjell. Kom på at jeg hadde en sånn USB dongel i hylla som konverterer USB -> Minijack mic + speaker, så plugga den inn og det fungerte greit. Klarer meg med den løsninga da jeg egentlig forholder meg 90% av tiden til headset. Er bare å trekke ut headsettet og sette inn høyttalere ellers. Hadde jo selvsagt vært best å få orden på det, men har en mistanke om at det integrerte lydkortet faktisk er gått istykker. Har seg slik at jeg ikke har mulighet for å sende det tilbake nå, så jeg får bare klare meg. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå