Guinan Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Hele forskjellen er at innkjørselen i Bølerlia kun blir brukt av de som har parkeringsplass der, altså ikke åpen for alminnelig ferdsel og ikke definert som en vei. Mens plassen i Hååkons gate er en plass hvem som helst kan bruke, altså åpen for alminnelig ferdsel. Dermed er plassen definer som en vei, og "innkjørslen" som et veikryss. Er redd du kommer til å tape så det suser hvis du tar dette til lagmannsretten. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Avkjørselen i Bølerlia ser da mer ut som en egen vei enn parkeringsanlegget i Håkons gate. I min verden ser det ut til å være omtrent like mange parkeringsplasser, og jeg tipper trafikken er like stor inn i Bølerlia. Jeg som sjåfør kan fint kjøre inn i Bølerlia uten å parkere - da skaper jeg trafikk i avkjørselen. Om det ikke er definert som en vei - hva er det definert som? Jeg ser ikke et skilt som tilsier at det er en GS-veg eller et tun - ergo en privat veg tilsynelatende åpen for alminnelig ferdsel. Lenke til kommentar
sklm Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Den veien på Bølerlia som de kaller innkjørsel leder til et stort leilighetsblokk, parkeringsplasser, søppelkasser. Endelig, til noe som helst - det spiller ingen rolle - man må ikke vite hva ligger rund hjørne for å identifesere et vegkryss på vei. Tingretten i kjennelsen sin erkjenner at det er "regulær inn- og utkjørsel". Men tingretten sier at det er "en del". Hva betyr 'en del av Bølerlia'?! (fra juridisk synspunkt). Slik at det finnes definisjon av 'del' i trafikkreglene. Alle definisjonene som kan brukkes står i §1 i trafikkreglene. Skiltforsktiften §1.3 ledd sier klart om det. Det som retten stiller er juridisk nonsens. Den faktisk beslutter at stedet er noe som ikke er definert i loven (innkjørselen har ikke egen definisjon i loven, den er også en vei om den er åpen for alminnelig ferdsel. Dessuten "del"). Mange sannsynligvis har tvil om hva 'alminnelig ferdsel' betyr. Alminnelig=vanlig. Hva betyr 'ferdsel' står i vegtrafikkloven, 1.2 ledd: "Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn". 'Alminnelig ferdsel' er ful synonym til 'vanlig trafikk', bare brukes i juridisk språk. Alle kjenner hva 'vanlig trafikk' betyr, håper jeg Men i kjennelsen står det ærlig: "Etter rettens syn". Som man kan se, det er ingen referanse til loven som skulle bekrefte det. Selvfølgelig - de skal aldri finne det i loven. Stevningen egentlig skal til lagmannsretten, der er det tre dommere - fagspesialister (selv om det er snakk om vanlige trafikkregler som alle førekorteiere må bli kjent til ), da skal de vurdere kompetansen av tingretts dommeren. Problemet er større: Bymiljøetaten skriver tull, forliksrådet gjorde feil registrering av saken (de har ikke kompetanse for å behandle saker mot offentlig myndighet, tvisteloven §6-2(b), men tok gjerne saken imot, måtte avvise senere), tingretten skriver heresi - alle disse er myndyghetene. De gjør feil etter feil. I tilfellen min korrigerer jeg dem, men mange bare betaler. Fordi hvis kjennelsen av tingretten er rett, da betyr det at TVTroll samt mange andre fått urettmesige boter. I saken min grunnlagget er skilt 372 (Parkering fobudt), i Håkonsgate var det parkering nærmere enn 5m til veikryss. Jeg er egentlig enig at det var et veikryss. Men tydeligvis tingretten anser ikke slike steder som veikryss. Så langt. Skal holde dere oppdatert. Lenke til kommentar
sklm Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Forresten, det som viser at en vei ikke er åpen for alminnelig ferdsel er: en bom som fysisk forhyndrer innkjøring, en lukket port til husblokk, vel kjente skilter 302 'Innkjøring forbudt', 306.0 'Forbudt for alle kjøretøy' og 306.1 'Forbudt for motorvogn'. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Håper det er greit at jeg gjenopptar denne tråden. Jeg har fått en parkeringbot der de mener at jeg står for nærme et kryss og jeg bryter paragraf 17.1 b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde. I boten så står det at jeg står 1 meter i fra der krysset begynner å runde. Jeg sto i en sidevei og ut mot en "hovedvei". Gjelder loven den røde eller blå pilen, eller begge? Den svarte firkanten er hvor jeg har parkert. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Det gjelder fra der hvor veien begynner å runde på den veien du har parkert, altså blå pill. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Tok meg friheita å redigere skissa. Eg har tegna inn avrundinga i krysset som du indikerte med pilene. Den store delen som eg har merka raud er det som er sjølve vegkrysset, der er det ikkje lov å stoppe, og skal du parkere må du stå minst 5 meter frå dette området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå