RobbieSixx Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) slett Endret 18. januar 2016 av RobbieSixx Lenke til kommentar
aregar Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Lær deg godt matte. Sparer deg mye slit om du kan det når du skal ha samfunnsøkonomi. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Du bør vedlikeholde dine kunnskaper i matte. Gjerne lære enda mer matte også. Hvis du kunne lært deg kinesisk utenat, vil det være et stort pluss. Da har du muligheten til å utveksle til Kina i et semester og lære deg språket og kulturen enda mer. Dette ser jeg på som en fordel, da du har et fortrinn senere i livet, da du kanskje kommer jobbe med en del internasjonale bedrifter f.eks. Hvis du vet hvilken skole du skal inn på (og vet at du kommer inn) så kan du ta en titt på pensumlistene. Da er det bare å kjøpe bøkene og lese i vei. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Matte er fint, gjør mange fag langt enklere når du først begynner. Språk er også fint, riktignok kanskje ikke noe du får direkte bruk for i studiet. Historie er lurt. Økonomisk historie er veldig lurt. Men hvis det er økonomi du vil studere skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal surre rundt i tre år før du begynner. Husk også at du blir nødt til å venne deg til å ikke tjene stort med penger som student, hvis du har jobbet en del i disse tre årene blir det fort vanskelig, og dette alene er nok til å få mange til å hoppe av studiene. PS: «siviløkonomi» er ikke en fagretning; man skiller gjerne mellom bedrifts- og samfunnsøkonomi, og siviløkonomer har litt av hvert. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Uten å dra tråden i en annen retning, så kan jeg nesten med sikkerhet fortelle deg at om 3 år så vil du ha veldig lite lyst til å begynne å studere. Hvorfor så lang pause? 2 Lenke til kommentar
US4 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hei kan jeg spørre om noe her ang. siviløkonom? Hvis jeg vil bli noe innen aksjehandel (megler/analytiker) er det da best å velge siviløkonom eller er indøk utdanning? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Les pensum på det aktuelle studiet og løs oppaver. Lærer du å forstå faget og oppbyggingen av metoden før du starter på studiet tror jeg du har kommet ganske langt. Noen tilbyr også podcast av forelesingene. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Noen spurte omtrent det samme til de to økonomene som er med på Luksusfellen på tv3, de anbefalte ei bok som heter "Økonomiskolen", som visstnok skal gi kjempegod innføring i økonomi Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Helt grei bok det; den forklarer mange sentrale ting på en lettfattelig måte. Det er ikke noen fagbok da, så jeg anbefaler at du begynner på pensumlitteraturen en stund før studiet starter. Det er veldig greit å få en oversikt over stoffet før man begynner. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hei kan jeg spørre om noe her ang. siviløkonom? Hvis jeg vil bli noe innen aksjehandel (megler/analytiker) er det da best å velge siviløkonom eller er indøk utdanning? Siviløkonom er nok best da. Men enda bedre er det å studere finans ved BI. Kan nesten kalle det en aksjemeglerutdanning det. Da blir du hardcore megler/analytiker. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Fordelen med en siviløkonomutdanning med spesialisering i finans er jo da at jobbmulighetene er betraktelig bredere enn med en utdanning innen finans. Den økonomiske bakgrunnen til en siviløkonom er ganske mye tyngre enn den til en sivilingeniør innen industriell økonomi. Hvis du er 100% sikker på at det er innen finans du vil jobbe, så tar du jo utdanning innen finans på BI (eller f. eks. finansiell matematikk på UiO, eller lignende). Men siv. øk. gir deg flere ben å stå på. Lenke til kommentar
Romanus Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Indøkere er den nye vinen i finansverdenen. Se f.eks. de siste 5 ansatte i analytikerstaben til First Securities (www.first.no) - alle har gått indøk på NTNU. Når det er sagt, så er det behov for dyktige mennesker med ulike bakgrunner. Samfunnsøkonomer, siviløkonomer, matematikere, statistikere, indøkere osv vil alle få jobb i finanssektoren bare de er dyktige nok. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Indøkere er den nye vinen i finansverdenen. Se f.eks. de siste 5 ansatte i analytikerstaben til First Securities (www.first.no) - alle har gått indøk på NTNU. Når det er sagt, så er det behov for dyktige mennesker med ulike bakgrunner. Samfunnsøkonomer, siviløkonomer, matematikere, statistikere, indøkere osv vil alle få jobb i finanssektoren bare de er dyktige nok. Innen finansbransjen, ja. Men å jobbe direkte MED finans, f.eks. som aksjemegler, så er det nok betraktelig færre ind.øk.-ere som får jobb nettopp på grunn av manglende økonomiske fag. Men nå skal det sies at det er godt mulig å få alle slags jobber bare med å ha en master. Jeg vet om folk med master i sosiologi som jobber i finanssektoren Poenget er egentlig mest å vise at du har evnen til å tilegne deg informasjon. Som Herr Brun sier, så åpner siv.øk.-studiet litt flere dører enn finansmasteren, men om du vet du vil jobbe innen finans så stiller du sterkere med finansmasteren. På samme måte som du tar ind.øk. om du vet du vil jobbe innen oljebransjen. Lenke til kommentar
RobbieSixx Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) slett Endret 18. januar 2016 av RobbieSixx Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Siviløkonom er ikke en type økonomi, det er en tittel bare sånn forresten. Studiet heter Økonomi og ledelse eller økonomi og administrasjon, alt etter hvor du studerer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå