Gå til innhold

Hvilken vei snurrer dama?

134 stemmer

1. 1. Hvilken vei snurrer dama?

• Jeg er venstrehendt, og dama snurrer med klokka sett ovenfra
      15
    • Jeg er venstrehendt, og dama snurrer mot klokka sett ovenfra
      5
    • Jeg er høyrehendt, og dama snurrer med klokka sett ovenfra
      87
    • Jeg er høyrehendt, og dama snurrer mot klokka sett ovenfra
      27

Anbefalte innlegg

spinningwoman.gif

Hvis du ser dama snurre med klokka, er din høyre hjernehalvdel dominant.

RIGHT BRAIN FUNCTIONS

uses feelings

"Big picture" oriented

imagination rules

symbols and images

Hvis du ser dama snurre mot klokka, er din venstre hjernehalvdel dominant.

LEFT BRAIN FUNCTIONS

uses logic

detail oriented

facts rule

words and language

present and past

math and science

can comprehend

knowing

acknowledges

order/pattern perception

knows object name

reality based

forms strategies

practical

safe

Endret av Olympico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt i kuletråden kan ikke slike "tester" som dette ikke brukes til noe som helst annet enn å fastslå at hjernen vår overfortolker slike 2D-figurer som dette til den 3D-verdenen den er vant til. Hjernen tolker formskiftene i den svarte 2D-figuren som et kjent 3D-objekt (ei dame) som roterer, selv om det egentlig bare er en illusjon. Veldig få har en "dominant" hjernehalvdel, hos de fleste av oss samvirker hele hjernen i tolkningen og samhandlingen med omverdenen vår. Derfor vil de fleste med litt trening kunne få dama til å snu "rotasjonsretning" når som helst.

Lenke til kommentar

Hvis du ser dama snurre med klokka, er din høyre hjernehalvdel dominant.

Hvis du ser dama snurre mot klokka, er din venstre hjernehalvdel dominant.

Dette er ekstremt primitivt og overfladisk forklart og lagt fram. Ifølge teorien din skal jeg altså ha en høyredominant hjernehalvdel – dette er helt feil, da jeg ikke deler noen karakterer med beskrivelsen.

Jeg ville tatt denne «testen» med en særdeles stor klype salt. Dette blir på samme bølgelengde som de anerkjente IQ-testene som blinker skjermen på Facebook.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Jeg skal selvfølgelig ikke legge frem min pseudovitenskap som fakta, men jeg bare reagerte på at det ble bastant lagt frem at «snurrer damen med klokken, ja, da er din høyre hjernehalvdel dominant».

Kan du forresten henvise til en pålitelig studie/kilde som beviser påstanden lagt frem i hovedposten?

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Det er vel mer eller mindre et akseptert faktum at hjernehalvdelene er forskjellig, og at den dominante halvdelen styrer hånden på motsatt side, slik at den blir dominant, at dette skulle ha noe med damen på bildet å gjøre derimot er jo sterkt usikkert, da hun for meg snurrer med klokka, som tilsier at jeg skulle vært venstrehendt og vært kreativ over logisk, men siden jeg hadde 6 i matte og 2 i kunst og håndtverk, så vet jeg ikke helt hvordan det skal henge sammen.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg er veldig god til og visualisere ting inni hodet mitt. Jeg ser på figuren som en dame som tar piruett på skøyteisen eller dansegulvet.

Det er kun en vei dette lar seg gjøre i den virkelige verden og jeg kan ikke uansett hvor mye jeg strever med og "snu bildet" få hjernen til og glemme disse kjente bevegelsene.

Testen er bare bullshit. Skal den være i nærheten av "vitenskapelig korrekt" måtte figuren vært symmetrisk (se kommentaren over).

BS, sa jeg det?

Lenke til kommentar

Jeg ser figuren mest narturlig som "med klokken" (gitt at vi studerer figuren ovenifra, ellers vil jo resultatet bli motsatt om man tenker underifra-og-opp). Men med litt prøving så har jeg ingen problemer med å snu figuren begge veier (å se på skyggen hjelper den ofte å snu mot-klokken for min del som forklart under).

Jeg finner ikke beskrivelsen av vestredominert hjerne til å være særlig treffende på meg. Tvert imot i grunn.

Denne testen kan virke helt "umulig at den kan gå begge veier" inntil man faktisk opplever det selv, så her er et lite tips for å kunne "tvinge" seg til å se den motsatte retningen lettere for å kunne oppleve begge deler:

Scroll ned nok til at du bare ser skytten på føttene hennes, lukk øynene og prøv å ikke tenk på hvordan den bevegde seg før - så ser du på skyggen og tenker deg hvordan den burde bevege seg i forhold til det. når du da scroller opp så bør du kunne se at den beveger seg motsatt retning til det du vanligvis ser når du ser hele bildet fra begynnelsen av. Det fungerer ihvertfall bra for meg som vanligvis ser henne spinne med klokken. Det er en veldig kul optisk illusjon uten tvil, men jeg tviler sterkt på at du kan si noe betydelig om hvordan hjernen osm en helhet fungerer bare pga. dette. Spesiellt linken mellom med/mot klokken og høyre/venstre hendthet ser jeg ikke helt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Haha, trodde ikke helt på at jeg skulle få det bildet til å snu seg fra å gå med klokka til å gå imot, men jaggu meg fungerte det!

Det med hvilken hjernehalvdel man bruker er en teori som må være svært tynn! Stemmer ikke med mine egne egenskaper...

Lenke til kommentar

Haha, trodde ikke helt på at jeg skulle få det bildet til å snu seg fra å gå med klokka til å gå imot, men jaggu meg fungerte det!

Det med hvilken hjernehalvdel man bruker er en teori som må være svært tynn! Stemmer ikke med mine egne egenskaper...

Er bare å sjekke hvilken hånd man bruker, den dominante hjernehalvdelen styrer som oftest den dominante hånden, som vil sitte på motsatt side. Ergo: venstre hjernehalvdel styrer høyre hånd. Dette gjelder ikke alltid, men ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...