Gå til innhold

Bildene blir for røde i "Windows utforsker"

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem med Photoshop CS4 og Windows XP. Når jeg viser et bilde jeg har redigert i Photoshop i vanlige "Windows utforsker", altså når man er i ei mappe og dobbeltklikker på et bilde, så blir fargetonen for rød. Det er såpass mye at det virker veldig irriterende på en perfeksjonist som jeg. Er det noen som har peiling på om dette dreier seg om innstillinger i Photoshop eller noe annet?

Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... irriterende på en perfeksjonist som jeg. Er det noen som har peiling på om dette dreier seg om innstillinger i Photoshop eller noe annet?

Mvh. Marius

Som Trondster sier, fargerom. Men dette er bare en bit av et stort fagfelt som kalles fargestyring, eller Color Management om du vil. Og siden du sier at du er så perfeksjonist, lær deg dette emne. Det er veldig mye å sette seg inn i.

Men en god start er å vite forskjellen mellom sRGB og Adobe RGB, som nok er de to mest vanlige fargerommene innen digital fotografering. Kanskje med tillegg av ProPhoto...

Lenke til kommentar

Hvis bildet skal ende opp på en dataskjerm kan du like godt bruke sRGB som fargerom - Adobe RGB og andre fargerom har farger som er utenfor det de aller flestes dataskjermer kan vise. Bruk Adobe RGB bare hvis du skal trykke bildet, og etter at du har forsikret deg om at du kan trykke bildet i Adobe RGB.

Skal du selv redigere i Adobe RGB bør du nok også selv kjøpe deg en skjerm som kan vise Adobe RGB*), og gjerne også bruke skjermkalibreringsverktøy for å få det helt korrekt. ..Og så skal alle applikasjonene du viser bilder i være klar over hvilket fargerom skjermen din har.

Problemet her er at Photoshop gjenkjenner**) at det er et Adobe RGB-bilde, og viser det for deg som om det var sRGB. Blir det vel. ..Og når du så får se bildet i Windows Explorer, som ikke helt klarer å forstå fargerommet, i alle fall ikke å oversette det til sRGB så den kan få vist fargene riktig på skjermen din, så blir det gjerne "for rødt", og for kraftig rød fargestøy.

Hovedrådet: Med mindre du har tenkt å sette deg veldig inn i det - kan det være et godt alternativ å gå for sRGB. Har selv valgt dette. ;)

*) Det er langt mellom skjermer som kan vise 100% av Adobe RGB-fargerommet - det nærmeste du kommer er ofte 96-98%.

**) ..Men Adobe RGB-bilder fra min gamle 20D ville den ikke forstå.. :hrm:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Vil gjerne ta tak i emnet igjen...

Jeg sliter noe forferdelig med at bildene er "off colour" når jeg lagrer dem til PC.

Option RAW + L jpg på kamera, går fint med redigering rett fra jpg, men fra RAW blir det bare helt feil.

Hva gjør jeg feil

Finnes det en guide av noe slag?

Takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...