beva Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei alle dere! Noen her som har et godt tips om en vin til kresne meg? Jeg er i utgangspunktet ikke en vinliker, men har "lyst til å lære meg å drikke vin", hvis man kan si det på den måten Vinen må være: - helst hvit - lettdrikkelig - søt - ikke tørr - gjerne sprudlende - under 200 kr Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Spør betjeningen på Vinmonopolet og oppgi kriteriene dine og du vil nok få anbefalt noe bra. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Det finnes en rekke søte rieslinger som mange liker, også de som ikke liker vin fra før. Dr. Loosen og J. Baumer er to produsenter det selges mye av når det gjelder søtere rieslinger. Også Moselland har flere forskjellige, Ars Vitis for å nevne en. Et annet alternativ er en vin som heter happy cat, også fra moselland. Ingen av disse vinene er spesielt dyre og ligger på 100 kr og nedover. Smakte også Cultus sin riesling for litt siden, den og ligger på rett under hundrelappen, men er mer mot halvtørr, men gir en søthetsfølelse på grunn av mye frukt, lett drikkelig men ikke så søt som de andre rieslingene. Går du litt opp i pris så får du en fransk vin som heter Vouvray til omlag 115 kr. Dette er ikke en riesling, men den er laget på chenin blanc. Her forsvinner friskheten som er karakteristisk for riesling druen, men en veldig bra vin hvis du liker det litt søtt med spennende preg av tropiske frukter. Felles for de litt billigere tyske vinene er at de ofte er lagret på metallfat, dette preger smaken og noen opplever den metalliske smaken som ubehagelig, mens andre liker den. J. P. Chenet har også en veldig søt hvitvin, som nok blir den søteste av de jeg nevner sammen med happy cat. Denne vinen er også fransk og har en del likhetstrekk med Vouvray med preg av tropisk frukt, forskjellen blir i all hovedsak at J.P Chenet er enda litt søtere igjen. Fra spania har produsenten Torres noen søte viner, den som er vanligste er gjerne den som heter San Valentin. Fra Tyskland har du også viner som Black Tower, Blue Nun og Blue Angel som er søte og som mange liker. Skal du ha musserende så kan du prøve med feks Martini Asti, men denne blir igjen betydelig søtere enn omtrent alt. Liker du Rosé så kan du også forsøke en Bouvet som er en musserende rosévin med fin sødme. Da skulle du ha litt å velge i En del av disse vinene finnes også i små flasker slik at du kanskje kan kjøpe og prøve litt forskjellige. Kom gjerne med info om du finner noe du liker ekstra godt så blir det lettere å finne andre ting du gjerne også liker Håper dette var til hjelp. Lykke til! Endret 26. april 2010 av Kandalf Lenke til kommentar
beva Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Wow! Det må jeg si.. Takk for alle tipsene! Skal så absolutt prøve noen av de du nevnte, gir tilbakemelding så fort jeg får prøvd en ut Lenke til kommentar
Leylani Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg kan anbefale deg å prøve Riesling Kabinett 2008 fra Loosen Bros. Er ikke så glad i vin sjøl, men denne er god. Chablis er også godt, men er litt dyrere da Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Black Tower <3 Jeg vil så absolutt anbefale å spørre på polet. For meg var det Black Tower som gjorde meg til vindrikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå