Gå til innhold

Hvor er rettferdigheten her?

Anbefalte innlegg

Jeg syns Norge er for opptatt av å likestille alle sammen. Og det går jo utover folk som er ""normale" vis jeg kan bruke det ordet.

Jeg har et godt eksempel.

Flere som jeg kjenner, og inkudert meg selv faktisk har opplevd at arbeidstedet der vi jobber tar inn folk fra NAV som får jobbe der, og hvorav at det er NAV som lønner dem, og ikke arbeidsgiveren.

Dette er ofte folk som ikke greier å skaffe seg jobb og må ut i arbeidslivet på den måten.

Som sagt så er det NAV som lønner dem, indirekte så er det da skattebetalerne som lønner dem.

Det er første tingen. Den andre tinger er at de som kommer fra NAV tar arbeidplassen fra oss andre.

Jeg selv har mistet en del vakter på min arbeidsted på grunn av en som blir utplasert fra NAV. Og det samme har min bror, og en annen kompis av meg. Og på toppen av det hele, så er det faktisk mine skattepenger som går til DEMS lønn, slik at de kan jobbe på min arbeidsplass og TA fra meg en del av mine vakter.

Så i bunn og grunn så føler jeg at JEG betaler DEN idioten der, slik at HAN kan ta mine vakter!!!

Jeg spørr, er det rettferdig?? Hvorfor liker norge å straffe ærlige borgere som jobber og betaler skatten sin?

Hvor er rettferdigheten her???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettferdigheter er at disse menneskene vil ut i fast arbeid, og trenger hjelp til det. Hvis ikke NAV støtter opp de uheldige som trenger arbeidstrening for å til slutt komme ut i fast jobb, måtte vi sendt de til sosialkontoret. Du hadde fortsatt betalt din skatt for at de skulle fått nok til livsopphold, men da hadde du betalt til noen som bare satt hjemme. Er det mer rett?? Vi tjener i det lange løp på at disse menneskene kommer seg ut i jobb, og gjør noe samfunnsnyttig, og da må vi hjelpe dem dit. Du ser kanskje ikke at den biten fram til fast jobb for disse er rettferdig, men tenk heller på at når de kommer i jobb, betaler DE sin skatt så DU slipper å betale når DU blir lagt inn på sykehus, få barna dine på skolen osv.

Lenke til kommentar

Det MB2 sier er overhodet ikke gjeldende for mange. Men det er snakk om hvilket ideologisk ståsted en har. I Norge så er det en opplest og vedtatt sannhet det MB2 sier.

Hva som er rettferdighet kan du få like mange svar på som det finnes mennesker på jorden. Verden er eller vil aldri bli rettferdig.

Lenke til kommentar

Gratis? Bedriften og arbeidstakeren betaler økt skatt for at staten skal kunne lønne noen. Disse pengene kunne blitt brukt mer effektivt ved at bedriften betalte mindre skatt og betalte lønn til de arbeidstakerne som er mest kompetente.

Det TS vil er jo at han skal betale mindre skatt for å lønne slike tiltak, samt tjene mer penger ved at han som den mest kompetente arbeidstakeren får jobbe.

Lenke til kommentar

Vi kan f.eks. sette de til mindre ettertraktede jobber.

Det er mange land som har alternative løsninger.

Haha, tror du virkelig disse folkene arbeider som ingeniører og professorer? De tilfellene jeg har sett av slik praksis er at de jobber i barnehager, butikker osv

Og hva skal vi gjøre med de "inkompetente" ?

Om man ikke syr puter under armene på de, kan det være de faktisk blir kompetente

Ahh, så arbeidsløse folk blir mer kompetent av å gå rundt i lange tider uten arbeid?

Lenke til kommentar

Er det ikke attraktivt å jobbe på et kontor med litt lett arkivering, få tilpasset arbeidstid eller f.eks. å få seg en utdannelse betalt av NAV?

Tørk av deg smilet fordi du har ikke så høy kompetanse til å uttale deg som du tror. Det gjelder også din økonomiske betraktninger aka "gratis arbeidskraft"

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Of-topic:

Wilberforce, med mindre du har en bachelorgrad i økonomi er din troverdighet lik den du sikter mot Aluxez. ;)

On-topic:

Synes at skolene burde omorganiseres. Norsk skole i dag er laget for den gjennomsnittlige elev med ingen rom for gode eller svake elever. Skal skolen bli mer rettferdig burde det være tilpasset undervisning, samt en god desj av lærerevaluering og anonym retting av prøver :)

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Er det ikke attraktivt å jobbe på et kontor med litt lett arkivering, få tilpasset arbeidstid eller f.eks. å få seg en utdannelse betalt av NAV?

All utdannelse er betalt av staten.

Hvilken jobb er det du sikter til her da som er attraktiv`?

Ja vi kunne gjerne reformert skolen for mer spesielle elever.

Lenke til kommentar

Vi kan f.eks. sette de til mindre ettertraktede jobber.

Det er mange land som har alternative løsninger.

Haha, tror du virkelig disse folkene arbeider som ingeniører og professorer? De tilfellene jeg har sett av slik praksis er at de jobber i barnehager, butikker osv

Om man ikke syr puter under armene på de, kan det være de faktisk blir kompetente

Ahh, så arbeidsløse folk blir mer kompetent av å gå rundt i lange tider uten arbeid?

Om folk ikke får alt de trenger uten å gjøre noe for det, så kan det være de tilslutt begynner å gjøre noe. (Snakker ikke om invalide ol)

Lenke til kommentar

All utdannelse er betalt av staten.

Hvilken jobb er det du sikter til her da som er attraktiv`?

Ja vi kunne gjerne reformert skolen for mer spesielle elever.

All utdannelser er ikke betalt av staten. Noen får betalt for å omstille/utdanne seg, mens vanlige studenter må betale selv og få lån/stipend som er betydelig mindre.

Angående hva som er attraktivt vil jeg tro at de fleste synes det er mer attraktivt å få jobbe 4 timer om dagen med å koke kaffe og arkivere papirer enn å måtte jobbe nattevakt med å steke burgere til overstadig berusede ungdommer som skal hjem fra byen. Bare det å få bestemme sin egen arbeidstid ved å slippe å jobbe om natta er for de fleste med familie mer attraktivt. Ellers kan jo TS gjerne supplere om hvordan han trives/mistrives i jobben sin.

Angående E-penis og troverdighet ser jeg på uttalelser ene og alene fremfor forum-CV.

Lenke til kommentar

Utdannelse er i all hovedsak gratis i Norge. Men flere kurs betalt av NAV er ikke gratis. Dessuten får en også betalt for å ta utdanning i form av å omstille seg, der vanlig studenter må ta opp lån. Kostnad til utdanning er mer enn bare skolepenger.

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Utdannelse er i all hovedsak gratis i Norge. Men flere kurs betalt av NAV er ikke gratis. Dessuten får en også betalt for å ta utdanning i form av å omstille seg, der vanlig studenter må ta opp lån. Kostnad til utdanning er mer enn bare skolepenger.

Kurs betalt av nav er ikke gratis?`er de ikke betalt av nav da?

Betalt utdanning i form av å omstille seg? hva betyr det?

Lenke til kommentar

Gjerne vise meg hvor en slik tankegang er realitet...

Det er flere land som føler en slik tanke, men realiteten er ikke så enkel og resultatet blir oftest noe mer pessimistisk.

Lenke til kommentar

Kurs betalt av nav er ikke gratis?`er de ikke betalt av nav da?

Betalt utdanning i form av å omstille seg? hva betyr det?

Nettopp, NAV betaler utdanning som alle andre mennesker må betale for.

Ellers kan du f.eks. begynne å søke rundt på NAV.no for å få litt bakgrunnskunnskap hvis du vil delta i en debatt rundt NAV: 2 vilkårlige stikkord du kan sjekke ut av mange er(NAV har et enormt omfang noe deres budsjett er et bevis på):

Arbeidsrettede tiltak

Arbeidsavklaringspenger

Det er nok av tiltak og ordninger en kan benytte. En av disse er å få betalt for å ta utdanning noe vanlige studenter må betale for.

"Du kan få støtte til høyere utdanning ved å søke om yrkesrettet attføring fra NAV. For å få utdanning som yrkesrettet attføring, må du i utgangspunktet være over 26 år, i tillegg være i det som kalles "en vesentlig annen utdanningssituasjon enn andre". Grunnen til dette vilkåret er at mange under 26 uansett vil studere og da skal man som hovedregel ikke ha dekket alminnelige utdanningskostnader gjennom folketrygden, men skal finansiere dem selv gjennom det ordinære utdanningssystemet, det vil si Lånekassen.

Det kan likevel være mulig for folk under 26 år å få yrkesretta attføring. Ungdom som er i en "vesentlig annen utdanningssituasjon enn andre" kan likevel få utdanningen sin finansiert gjennom yrkesrettet attføring for å bedre utsiktene til arbeid etter endt utdanning" (yrkesrettet attføring er det som fra mars2010 er arbeidsavklaringspenger)

Et annet eksempel: "Arbeidspraksis i skjermede virksomheter: Du vil få anledning til å prøve ut flere ulike arbeidsformer, tilpasset din kompetanse og dine utfordringer."

I praksis kan dette f.eks. være en kontorjobb med litt lett papirarbeid fra kl 10-14.

Jeg tror de fleste studenter ville byttet ut et lån fra LK med en pengestøtte fra NAV, og de fleste med familie ville byttet nattevakten sin med halv arbeidstid på dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...