Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Et gammelt tre som er blitt skadet

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har et gammelt pæretre i hagen, som har blitt utsatt for litt "hærverk", og det er at barken på trestammen er delvis borte. Er ikke snakk om mer enn 20 cm, men vil tro det er nok for at treet kan ta skade av det.

Er det på noen som helst måte mulig å redde treet, eller er det bare å vente å skje hva som skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke stor greie med sånt dessverre, men det finnes kanskje noe som kan redde det? Håper noen andre vet dette. Det er nok ikke mulig å redde vårt tre, men med tanke på at dette kan skje igjen, er det godt å vite om det er noe som hjelper.

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om mer enn 20 cm, men vil tro det er nok for at treet kan ta skade av det.

20 cm langs stammen, og hvor bredt, eller 20 cm av omkretsen på stammen, eller i kvadrat? Hvor stor er omkretsen på stammen, hvor stor prosent av omkretsen på satsmmen har uskadet bark?

Noen ganger lever treet videre med en sslik skade der man ser inn på treverket, desom den ikke er for stor. Går skaden hele veien rundt eller nesten, kommer treet til å tørke ut, da vann og næring ikke fraktes i selve stammen, men i/langs barken.

Skal man prøve å reparere slike skader, så prøv å smøre podevoks på skaden og surr litt bast rundt - det har i alle fall faren min hatt hell med på skader på frukttrær. Eller bruk hva de anbefaler på et hagesenter.

Se også denne siden: http://www.hagesiden.net/hagetips/poding.htm

Her er det nederst vist "bropoding" som viser en måte man kan redde et tre der barken er gngd av hele veien rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...